تلاش دولت برای عبور از تنگنای مالی/ بهار اقتصادی در راه است

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در سال‌جاری دولت تلاش می‌کند تا کشور را از تنگنای مالی خارج کرده و با مدیریت بازار ارز ثبات نسبی را در این بازار ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در خصوص نقش اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه گفت: بازسازی اقتصاد ایران نیازمند همفکری و عزم دسته جمعی میان دولت و مردم است و ما در تیم اقتصاد کشور سعی در رونق اقتصادی از سال جدید را داریم و تلاش ما جهت رشد سطح کیفیت و اقتصاد و کشور همچنان ادامه دارد.

وزارت امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: این وزارتخانه سعی کرده تا دولت را از تنگنای مالی و بدهی‌های موجود رها کند تا همین عوامل بر بهبود محیط کسب و کار تأثیرات مثبتی داشته تا با انضباط بخشی اقتصاد را سروسامان بخشد.

طیب نیا افزود: در زمان حضور تحریم‌ها آسیب‌های بی‌شماری کشور را تهدید می‌کرد اما در سال‌های اخیر با وجود تداوم تحریم‌ها که قیمت نفت و فلزات ارزشی را نیز در برگرفته بود ما توانستیم از آسیب‌های وارده به اقتصاد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: دولت موفق شد با قرار دادن بسته خروج از رکود و تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی آثار منفی تحریم و درآمدهای نفتی را کاهش دهد که این کاهش را می‌توان با مقایسه ماه‌های گذشته به وضوح دید.

طیب نیا گفت: در سال‌جاری دولت تلاش می‌کند تا از تنگنای مالی کشور را خارج کرده و با مدیریت بازار ارز ثبات نسبی را در این بازار ایجاد کند تاکنون با توجه به مقایسه دی ماه 93 با 94 می‌توان دریافت 4.5 درصد قیمت ارز کاهش یافته است. در برنامه ششم توسعه ما در پی تحقق راهبردهای کشور هستیم که با اقتصاد مقاومتی این کار عملی ممی‌شود.

وی مهم‌ترین موارد برنامه توسعه را ایجاد رونق اقتصادی و حل معضل بیکاری دانش عنوان کرد: رشد اقتصاد کشور در برنامه‌ها تدوین شده تا با ساختار و رشد اقتصادی بخش اشتغال‌زایی نیز تقویت شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با تلاش در خور تقدیر دولت در عرصه دیپلماسی جنگ اقتصادی پایان یافت و اکنون نوبت آن است که از شرایط پساتحریم در گام دوم برای بازسازی اقتصاد ایران استفاده کنیم.

وی افزود: گام نخست از ابتدای روی کار آمدن دولت شروع شد و می‌بایست آرامش را بر فضای اقتصادی حاکم کند و آسیب‌های اقتصادی تحریم و سیاست‌های اقتصادی نادرست گذشته را به حداقل برساند.

طیب‌نیا اظهار داشت: دولت در گام دوم کار خود را برای اجرای شکوفایی اقتصادی با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت در پساتحریم آغاز کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی از سال آینده شروع می‌شود گفت: ما باید شرایط را فراهم کنیم تا رشد اقتصادی و کیفیت افزایش یابد و شمول آن به بخش‌های مختلف برود و بهره‌گیری آحاد مردم از ثمرات آن را گسترش دهد.

طیب‌نیا در ادامه بیان کرد: تجربه تحریم‌های اقتصادی نشان داد که اقتصاد ما تا چه حد نسبت به تکانه‌های خارجی آسیب‌پذیر است و در دوران تحریم توانستیم با این آسیب‌ها مقابله کنیم و در نتیجه آسیب‌پذیری طی سال‌های اخیر کاهش یافت.

وی اظهار داشت: اقدامات مذکور سبب شد که علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی برخلاف بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت و فلزات اساسی تورم لجام گسیخته کشور کنترل و از 34.7 درصد به 15.6 درصد در سال 93 و 13.2 درصد در دی ماه سال 94 برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در بهمن ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه که نسبت به ماه مشابه سال قبل به زیر 20 درصد کاهش یافت و همچنین رشد اقتصادی ازمنفی 6.8 درصدی در سال 91 به منفی 1.9 در سال 92 و به 3 درصد در پایان سال 93 رسید.

طیب‌نیا اظهار داشت: تمام تلاش دولت بر این بوده است که علی‌رغم تنگنای شدید مالی رشد مثبت اقتصادی حفظ شود.

وزیر اقتصاد در حاشیه همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برنامه اصلی دولت این بوده که وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد. طبیعی است که سال آینده درآمدهای نفتی بیشتر می‌شود، براساس همان سیاست‌هایی که قبلا تصویب و توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده صندوق توسعه کانالی است که منابع نفتی را به سمت بخش خصوصی هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: طبیعی است میزان مطلق درآمدهای نفتی سال آینده از امسال بیشتر خواهد شد اما این به معنای افزایش وابستگی بودجه به نفت نیست، در واقع سهم نفت در بودجه مهم است که خوشبختانه در این دوره کاهشی بوده است.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها براساس برنامه‌ریزی پیش نرفته‌ایم، بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها که در واقع مهمترین برنامه ما بوده طرح جامع مالیاتی است که سرعت آن در حد انفجار نیست.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم سرعت این طرح افزایش یابد یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های کلان را از بعد شاخص کمی به صورت مرتب سنجش می‌کنیم، در برخی شاخص‌ها جلو هستیم و در برخی شاخص‌ها سرعت کافی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی بیان کرد: مراجعات خیلی زیادی برای سرمایه‌گذاری توسط خارجی‌ها به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یعنی FDI داریم و هم برای سرمایه‌گذاری در بورس (FPI) مراجعات زیادی شده است.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به بحث ایجاد اشتغال توسط دولت خاطرنشان کرد: قرار نیست اشتغال در بخش دولتی ایجاد شود، یکی از جهت‌گیری‌های مهم دولت این است که سهم دولت از اقتصاد و تصدی‌گری کاهش یابد. از سوی دیگر باید سهم هزینه‌های جاری در بودجه دولت کاهش یابد و باید دولت کوچکتر شود.

طیب‌نیا ادامه داد: اشتغال باید در بخش خصوصی ایجاد شود که راه‌حل آن داشتن رشد اقتصادی بالاست از این رو باید سازوکار رشد اقتصاد را به گونه‌ای ایجاد کنیم که در نهایت منجر به رشد اشتغال‌زایی شود.

وی با تاکید بر اینکه هر رشد اقتصادی ضرورتا اشتغال را افزایش نمی‌دهد، افزود: در برنامه ششم توسعه سیاست‌هایی طراحی شده که رشد اقتصادی بتواند به افزایش اشتغال بیانجامد. یکی از این سیاست‌ها حمایت از صنایع کوچک و متوسط است که توسط دولت در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به اینکه یکی از وظایف وزرا حمایت از مدیران است گفت: هدف اصلی ما حمایت از بازار سرمایه است، آنچه که برای دولت مهم است تقویت بازار سرمایه است و اینکه سهم بازار سرمایه از تامین مالی کشور افزایش یابد.

طیب‌نیا افزود: رونق بازار ثانویه برای تامین منابع اولیه جهت سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی نیز یکی دیگر از اهداف دولت در حمایت از بازار سرمایه است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف دولت در پسابرجام تامین مالی از طریق بازار سرمایه است یادآور شد: سیستم‌های مالی ما تا الان بانک‌محور بوده و باید به سمت افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی برویم.

وزیر اقتصاد همچنین با بیان اینکه برنامه ششم توسعه به گونه‌ای تنظیم شده که با برنامه‌های قبلی تفاوت عمده دارد، تصریح کرد: برنامه ششم تا سقف عملیاتی پیش رفته به خصوص روی موضوعات کلیدی تا سطح عملیاتی جلو رفته‌ایم. فعالیت و اقدامات این برنامه به صورت کمی و زمان‌بندی شده پیش‌بینی شده است.

به گفته وی در بحث اقتصاد مقاومتی 11 برنامه ملی تهیه شده که بخش عمده به مراحل نهایی رسیده است.

طیب‌نیا تاکید کرد: دولت مقید است برای پرهیز از روزمرگی براساس برنامه‌های عملیاتی اقدام کند.



در حال تکمیل...



برچسب ها: برنامه ، ششم ، توسعه ، اقتصاد ، اجتماع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
اگه راهکارهای رهبری رو دنبال میکردیم بهتر نتیجه میگرفتیم
آخرین اخبار