باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاریکی نیمی از کشور در میانه روز/ آسمان غبار گرفته چشم انتظار یاری

از ابتدای هفته جاری پدیده گرد و غبار،آسمان چندین استان کشور را درگیر خود ساخت،گویی بحران آلودگی هوا تمامی ندارد.

تاریکی نیمی از کشور در میانه روز/ آسمان غبار گرفته چشم انتظار یاری
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پدیده گرد و غبار یا ریزگردها از اوایل هفته،آسمان بسیاری از استان های کشور را درگیر خود ساخت،پدیده ای که 10 سال است همزمان با فصل گرما،میهمان ناخوانده ریه های برخی شهروندان می شود و گاهی این پدیده در فصل سرما نیز بروز پیدا می کند.

شیوع پدیده گرد و غبار بر دو عامل عمده استوار است،نخست عوامل داخلی که دلایل بسیاری برای آن متصور است،خشکسالی،چرای بی رویه دام ها و تخریب پوشش گیاهی از اصلی ترین عوامل داخلی در بروز این پدیده به شمار می رود،در حوزه خارجی نیز بیابان های کشور های همسایه بالاخص عراق از عوامل اصلی بروز و شیوع پدیده گرد وغبار به شمار می رود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده ،وزش باد 70 تا 80 کیلومتری از مناطق  خشک و بیابانی عراق،آسمان 7 استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، زنجان، آذربایجان غربی،خوزستان و البرز را تیره و تار ساخته و احتمال شیوع این پدیده به استان های دیگری همچون قم،تهران،همدان و مرکزی نیز وجود دارد.

** آلودگی اهواز،19 برابر حد معمول


بادهایی که بواسطه تصاویر ماهواره ای رصد شده اند،آلودگی هوای اهواز را به 19 برابر حد مجاز تشدید کرده اند و همین امر کافی بود تا در نوبت بعدازظهر ابتدای هفته،مدارس اهواز،باوی،کارون،شادگان،خرمشهر،حمیدیه،رامشیر، بستان با تعطیلی و درب بسته مواجه شوند.

** کاهش دید افقی به 700 متر در کرمانشاه


کرمانشاه نیز از پدیده گرد و غبار و ریزگردها بی نصیب نماند و شدت غبار به حدی رسید که افق دید به 700 متر کاهش پیدا کرد،شدت آلودگی در این خطه به میزانی بود که دانشگاه های کرمانشاه با تعطیلی مواجه شد،گرد و غباری که در نتیجه تندباد 60 کیلومتری آلایندگی را به 965 میکروگرم بر متر مکعب رساند.

** هجمه ریزگردها،زنجان و لرستان را نیز در نوردید


زنجان و لرستان  نیز از این تحفه نامیمون بی نصیب نماند و چتر گرد و غبار آنچنان بر آسمان مناطق مذکور سایه افکند که محورهای تهم-چورزوق،زنجان-دندی،زنجان-طارم با کاهش دید افقی همراه شد،در لرستان نیز چالش گرد و غبار و ریزگرد مشکل ساز شد و طبق آمار منتشر شده،میزان ذرات آلاینده به دو برابر حد مجاز رسید.

** عوارض و تبعات ریزگردها

تاثیرات مخرب ریز گردها بر سلامت جسم و جان انسان ها یکی از جدی ترین تهدیدات گرد و غبار ناشی از انتشار این پدیده محسوب می شود.

پزشکان معتقدند هرآنجه میزان حجم گرد و غبار و ریزگردها کوچکتر باشد به همان میزان زمینه نفوذ بیشتری در بدن ایجاد می شود.

بروز آسم،سرطان،تنگی نفس،اختلال در سیستم تصفیه بدن تنها بخشی از تبعات و پیامدهای انتشار ریزگردها محسوب می شود.

میزان حجم ورود گردوغبار به بدن،شرایط دفاعی و سیستم ایمنی و مبادی ورودی م محل نشست و نفوذ ریزگردها از جمله عواملی است که به فراخور شرایط سلامت انسان را با درجاتی از تهدید مواجه می سازد.

**اقدام خاصی برای پیشگیری از شیوع ریزگردها انجام نشده است


اسماعیل کهرم،مشاور سازمان محیط زیست،معتقد است نباید از بروز ریزگردها تعجب کرد زیرا اقدام موثری در این خصوص عملیاتی نشده است.

وی در گفتگویی با رسانه ها عنوان کرد که با وزش کوچکترین بادی شاهد بروز این بحران هستیم.

کهرم 16 تا 20 درصد از عامل اصلی شیوع گرد و غبار را در نتیجه خشک شدن تالاب ها،سد سازی،جاده سازی  بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و از بین رفتن جنگل ها می داند.

این کارشناس محیط زیست،تزریق اعتبارات کافی و ایجاد پوشش گیاهی و جنگل کاری را از عوامل موثر در برون رفت از وضعیت موجود عنوان می کند و به عقیده وی هر هکتار جنگل بیش از 7 تن گرد و غبار و ریزگرد را مهار می کند.

امید آن می رود با تخصیص اعتبارات کافی و در کنار آن اتخاذ تدابیر کارشناسانه ومطالعاتی در ساخت و احداث پروژه های عمرانی همچون جاده سازی و سد سازی معضل مورد اشاره به نحو هر چه شایسته تری  مدیریت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
تو رو خدا دیگه سد نسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
خانم ابتکار دست مریزاد.............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
سلام
خسته نباشيد امروز روزسه شنبه است تعطيل خواهدبوديا نه
آخرین اخبار