باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

"یگان‌های ارتش کره‌شمالی" مجهز به موشک "نودانگ" + تصاویر و مشخصات

این موشک توانمندی انهدام پایگاه های نظامی آمریکا در "اقیانوس آرام" را دارد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارتش کره شمالی توانمندی های موشکی گسترده ای را از خود در شبه جزیره کره نشان داده است و در حال افزایش روز افزون توان نظامی خود در قیاس با کره جنوبی است.


کره شمالی به عنوان یکی از کشورهای در حال نبرد با امپریالیسم شناخته می شود که از توان نظامی خود برای بازدارندگی در مقابل ایالات متحده آمریکا ، کره جنوبی و همپیمانانش استفاده می کند و در این پروسه در تلاش است تا با قدرت نظامی اش یک بازدارندگی نسبی ایجاد کند.


یکی از موشک های مهم  ارتش کره شمالی ، "نودانگ  (Nodong)" (یا "نودونگ") بوده که توانمندی هایی  در مورد اصابت قرار دادن اهداف تا سطح 1300  کیلومتر را دارد که البته این موشک همواره در بخش نیروهای موشکی راهبردی این کشور جایگاه ویژه ای دارد.


موشک

موشک




طبق گزارش های  موسسات مطالعاتی کره جنوبی، کره شمالی بیش از 150 سکوی پرتاب موشک های سطح به سطح زمین پایه را در اختیار دارد که از مجموع این 150 سکوی پرتاب، 50 لانچر به موشک  "نودونگ"  اختصاص دارد.


تنش ها در شبه جزیره کره پس از آزمایش های موشکی کوتاه برد و میان برد کره شمالی افزایش یافته است. کره در یکسال اخیر  پس از مجموعه آزمایش های موشکی کوتاه برد خود ، دو فروند موشک بالستیک شلیک کرد که گفته می شود از نوع "نودانگ" بوده  است.


کره شمالی آخرین بار ژوئیه سال 2009 موشک "رودونگ"  را که با نام  "نودونگ"  نیز شناخته می شود آزمایش کرد. این آزمایش کره شمالی پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه مه همان سال دومین آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد.



**مشخصات موشک "نودانگ"

در اوایل دهه 90میلادی گزارشهای زیادی منتشر شد که نشان می  داد کره شمالی در حال توسعه موشکهایی بابرد1000-1300 کیلومتر است و  این موشک در رسانه های غربی به نام  "نودونگ"  مشهور شد.


سایت  "میسایل تریت  (Missile Threat)" درباره موشک "نودانگ" عنوان داشت: " نودانگ" یک موشک زمین به زمین میان برد با سوخت مایع بوده که طراحی آن بر پایه حمله به مراکز تجمعی صورت گرفته و  ظرفیت موشک نودانگ به صورتی است که توانایی حمله به شهرها، فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های اساسی را دارد.


موشک


این سایت ادامه داد: "نودانگ" نسخه‌ای جدید از موشک "اسکاد C " بوده که البته شباهت‌هایی هم به موشکهای " R21 "   ارتش فدراسیون روسیه نیز دارد و البته گزارش‌هایی نیز وجود دارد مبنی‌بر اینکه کره شمالی از دانشمندان روسی و چینی نیز برای طراحی این موشک استفاده کرده است.


سایت  "میسایل تریت  (Missile Threat)"  تصریح کرد: موشک  "نودانگ"  کره شمالی دارای 1300 کیلومتر برد بوده و تخمین‌ها نشان می‌دهد که این موشک خطای اصابتی معادل 2 هزار متر را دارد.

این سایت یادآور شد: "نودانگ"  یک موشک ساخت کره شمالی بوده که بیش از 16 متر طول و 136 سانتی متر قطر دارد و وزن سر جنگی  آن 1200کیلو گرم بوده و انواع کلاهک‌ها را اعم از متعارف و غیر متعارف می‌تواند حمل کند و از سال 1994 در خدمت نیروی موشکی کره شمالی بوده و البته ایده‌های اولیه ساخت آن به سال 1980 بازمی‌گردد.


سایت  "میسایل تریت  (Missile Threat)"   درباره سازو کار صادرات این موشک نوشت: که تعدادی از موشک‌های  "نودانگ" برای صادرات تولید شده و پروژه موشک  "نودانگ" تاکنون برای فروش به پاکستان بوده است.



**تولید غافلگیر کننده موشک "نودانگ" دور از چشم آمریکا

گزارش "رامسفلد" وزیر دفاع وقت آمریکا  در سال 1998 حاکی از آن بود که کره شمالی بسیار در ساخت موشک "نودانگ"  غافلگیر کننده عمل کرده و احتمالا صدها موشک از این نوع در پایگاه‌های کره شمالی مستقر شده است.


 این موشک با برد اصابت مذکور  می‌تواند  ژاپن و برخی از پایگاه های نظامی آمریکا در "اقیانوس آرام"  را هدف قرار بدهد. منابع امنیتی آمریکایی موشک های کره شمالی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که برخلاف اظهارات کاخ سفید، موشک های کره شمالی نه تنها می توانند پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار بدهند بلکه قادرند هدف هایی در خاک آمریکا را نیز مورد حمله قرار دهند.



کره شمالی به عنوان یک کشور بسیار بسته در حوزه فناوری های نظامی تاکنون اجازه نداده اطلاعات زیادی از ساز و کار تولید موشک در این کشور منتشر شود ؛ اما شواهد نشان می‌دهد این کشور صدها موشک برد بلند و میانبرد در اختیار دارد که می تواند یک بازدارندگی نسبی در شبه جزیره کره برای خود ایجاد کند.



**احتمال افزایش برد موشک   "نودانگ"  تا 500 کیلومتر

ارتش کره شمالی قصد دارد تا برد موشک های زمین به زمین "نودانگ" را افزایش دهد و این موشک می تواند پس از بهینه سازی ویژگی هایی در برد و دقت اصابت داشته باشد و شاید برد آن تا 500 کیلومتر افزایش یابد. البته موشک های جدید "نودانگ بی" و پس از آن "موسودان" بردهای تا 4 هزار و 500 کیلومتر نیز دارند و نسخه های جدید موشک های کره شمالی (منهای "تائپودونگ" که موشک قاره پیما به حساب می‌آید) هستند. 


موشک


موشک

موشک


یگان های موشکی ارتش کره شمالی  در سال گذشته میلادی  دو فروند موشک بالستیک میان برد به طرف ساحل شرقی خود و همچنین ژاپن شلیک کرد.  ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی اعلام کرد احتمال می رود اینها موشک های  "نودونگ"  باشند زیرا حدود 650 کیلومتر پرواز کردند.



البته ایالات متحده آمریکا در تلاش هستند  تا سامانه موشکی "تاد" را در شبه جزیره کره برای مقابله با کره شمالی مستقر کنند. مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده اند استقرار سامانه موشکی "تاد" در کره جنوبی امری ضروری است ولی سئول که تلاش می کند روابط خود را با آمریکا به عنوان یک هم پیمان بزرگ و چین، بزرگترین شریک تجاری سئول، متوازن کند، از بحث عمومی در این زمینه خودداری می کند.


کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا اعلام کرده اند اگر سامانه تاد در کره جنوبی مستقر شود، تنها روی کره شمالی متمرکز خواهد شد.  هر چند که عملکرد سامانه های موشکی آمریکا در منطقه غرب آسیا بازده مثبتی نداشته و در شرق آسیا هم عملکرد آن منجر به تنش فزاینده در شبه جزیره کره خواهد شد.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
از قدم گفتن سنگ بزرگ علامت نزدنه
آخرین اخبار