5 درصد خانه‌های بهداشت آموزش طب سنتی می‌بینند/ایجاد رشته طب سنتی در مقطع دستیاری

معاون طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش کشور از آموزش 5 درصد خانه‌های بهداشت در زمینه طب سنتی و تحویل کتاب اول اصول طب سنتی به مربیان بهورز خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش کشور در نشست خبری طب سنتی، طب سنتی را طب ایران خواند و ادامه داد: مردم کشور با توجه به باورهای خود اقبال خوبی نسبت به استفاده از ظرفیت موجود در زمینه طب سنتی در کشور می‌کنند. مجامع جهانی نیز تاکید دارند که موضوعی که جزو باور مردم است و می‌تواند به ارتقای سلامت مردم کمک کند،‌ عقلایی است که از ظرفیت موجود آن استفاده کرد. 

وی افزود: دنیا بیش از ما سعی دارد از این ظرفیت به صورت تلفیقی با طب روز استفاده کند. از جمله کشور چین که حدود 50 درصد خدمات نظام سلامت این کشور به وسیله طب سنتی ارائه می‌شود، رویکرد استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل رویکرد جهانی است، یعنی صرف قدمت چند هزار ساله آن،‌سازمان جهانی بهداشت نیز از سال 1987 استفاده از این ظرفیت را به کشورها تاکید کرد . 

خدا دوست استراتژی سازمان جهانی بهداشت را اینگونه توضیح داد: سازمان جهانی بهداشت در برنامه 5 ساله سال 2002 تا 2007 ادغام طب سنتی در نظام سلامت را لازم اعلام کرد و در سال 2007 مصادف با سالی که طب سنتی در کشورمان به عنوان رشته دانشگاهی ایجاد شد، سازمان جهانی بهداشت معتقد بود که طب سنتی در بیماری های مزمن و صعب العلاج کاربرد دارد. استراتژی 2014 تا 2023 این سازمان نیز معتقد است طب سنتی در هر کشوری نه تنها کمک کننده درمان بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج است بلکه در پیشگیری و ارتقا سلامت هم نقشی اساسی دارد.

وی تصریح کرد: از سال 1386 رشته تخصصی طب سنتی در کشور ایجاد شد و تاکنون 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور دکتری تخصصی طب سنتی تربیت می کنند، از این 17 دانشگاه 8 دانشکده طب سنتی داریم و از سال 1387 رشته دارو سازی سنتی نیز در مقطع دکترا در 8 دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی شد.رشته تاریخ پزشکی نیز از سال 92 در 6 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و در یک دانشگاه درمقطع دکتری ایجاد شد.

20 سلامتکده با معماری ایرانی اسلامی در کشور  در حال راه اندازی است
خدادوست از راه اندازی 20 سلامتکده طب سنتی در 20دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 سلامتکده طب سنتی داریم که به افراد سالم برای تعیین مزاج، حفظ سلامت و دریافت خدمات درمانی خدمات ارائه می‌کند.در یک سال اخیر نیز بخش خصوصی را ترغیب کردیم تا سلامتکده ایجاد کند و سلامتکده‌های یاد شده توسط بخش خصوصی که با معیارهای وزارتخانه همخوانی دارد، تعداد‌شان به حدود 6 عدد می‌رسد.

وی ادامه داد: سال گذشته با هماهنگی دفتر حقوقی پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را بین دانشکده علوم پزشکی و سلامتکده‌‌های بخش خصوصی آماده کردیم.امسال نیز مجوز ساخت 20 سلامتکده با نقشه و معماری ایرانی- اسلامی در بیست دانشگاه علوم پزشکی کشور با متراژ 1600 متر مربع گرفتیم که شامل نمایشگاه‌های گیاهان دارویی، مراکز مشاوره و مراکز درمان می‌شود. این 20 دانشگاه جایابی‌های لازم را انجام دادند و تائیدیه دفتر منابع فیزیکی وزارت بهداشت را نیز گرفتند و به دنبال انتخاب مشاور برای تدوین نقشه سازه هستند.

وی خاطر نشان کرد: منابع مالی برای راه اندازی این سلامت‌کده‌ها که به طور میانگین برای هر سلامتکده‌ سه میلیارد تومان است، تامین شده است و این مراکز ظرف مدت 18 ماه می‌بایست کامل شود.

نظارت بر عطاری‌ها به عهده صنف عطاری‌هاست
معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: در برنامه پنجم و ششم بر مصوبه شورای مرکزی طب سنتی پیش بینی شد تا مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی و سنتی به عنوان عطاری نوین را ایجاد کنیم اما در مقابل سازمان غذا و دارو بر این باور است که بخشی از داروخانه‌های کنونی را به ارائه فرآورده‌های طبیعی اختصاص دهیم اما ما معتقدیم که این میزان پاسخگوی نیاز مردم نیست.

خدادوست‌ از نداشتن مجوز برخی عطاری‌ها گفت: بسیاری از عطاری‌های رایج ضوابط را رعایت نمی‌کنند و بسیاری از آنها مجوز ندارند داروهای گیاهی دست ساز بی نام و نشان  عرضه می‌کنند در حالی که اطلاعاتی از گیاهان دارویی ندارند. این بخش می‌تواند به سلامت مردم آسیب برساند.

وی بیان کرد: در سال گذشته آئین نامه‌‌ای مبنی بر استانداردهای لازم نگهداری و عرضه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی برای مراکز ارائه دهنده‌های این فرآورده‌ها تدوین کردیم و به وزارت صنعت و معدن و تجارت ابلاغ کردیم البته قابل ذکر است نظارت بر عطاری‌ها در اصل به عهده صنف عطاری‌هاست.

پیاده سازی طرح آزمایشی آموزش عطاری‌ها در تهران و کرج
 خدادوست‌ بیان کرد: جلساتی را با حضور تمام دستگاه‌های نظارتی و حاکمیت که به نوعی درگیر عطاری‌ها هستند در استانداری تهران برگزار کردیم و برای انعقاد تفاهم نامه بین انجمن علمی دانشکده‌های طب سنتی، سازمان غذا و دارو و صنف مکلف با هدف آموزش عطاری‌ها اعلام آمادگی کردیم.در حال حاضر نیز بهداشت محیط، درمان،غذا و دارو، توانایی نظارت بر عطاری‌ها را دارد.

خدادوست ادامه داد: طرح آموزش عطاری‌ها در  تهران و کرج به صورت آزمایشی پیاده شده و برنامه داریم این طرح را تا اردیبهشت سال 95عملیاتی کنیم.

پزشکان طب سنتی مجاز گواهی انجمن علمی می گیرند
معاون طب سنتی وزارت بهداشت از تعیین استاندارد‌های خدمات طب سنتی و طب سوزنی در سال گذشته خبر داد و افزود: این استاندارد‌ها در مرحله ابلاغ به دانشگاه‌ها توسط معاونت درمان هستند.

وی تصریح کرد: در کشور تعداد متخصصین طب سنتی ایرانی مجاز که دارای مدرک دکتری تخصصی طب سنتی هستند به زیر 80 نفر می‌رسند و در داخل کشور فقط طب سنتی آموزش داده می‌شود.

افرادی که درخصوص طب‌های مکمل فعالیت می‌کنند و یا مجوز درمان طبیعی دارند از خارج از کشور گواهینامه‌ای گرفتند که در وزارت بهداشت ارزشیابی شده و مجاز به فعالیت هستند. این افراد تعدادشان به زیر 10 نفر می‌رسد. قابل ذکر است طبی به عنوان هومیوپاتی و انرژی‌درمانی در کشور با مجوز انجام نمی‌شود. 

خدادوست ادامه داد: در طب سنتی به غیر از تعدادی که تخصص دارند، پزشکان زیادی بدون مجوز رسمی مشغول به فعالیت هستند و فقط آموزش‌های پراکنده دیده‌اند. برای تعیین محدوده فعالیت این افراد آیین‌نامه خاصی وجود ندارد به همین علت برخورد با آنها متفاوت است. 

خدادوست از تنظیم آیین‌نامه تعیین محدوده فعالیت خبر داد و گفت: این آیین‌نامه تا آخر هفته آینده نهایی می‌شود، پیش‌بینی کرده‌ایم پزشکان عمومی با ثبت‌نام در سامانه انجمن علمی طب سنتی و گذراندن دوره‌های آموزشی، بعد از قبول در‌ آزمون این انجمن گواهینامه‌ای اخذ کنند و طبق این آیین‌نامه براساس گواهینامه دریافتی‌شان محدوده فعالیت آنها تعیین می‌شود. شروع این فرایند از سال آینده است. 

برگزاری دوره‌ای یک هفته‌ای آموزش طب سنتی در اتریش توسط پزشکان ایرانی
معاون طب سنتی وزارت بهداشت بیان کرد: اوایل امسال تفاهم‌نامه‌ای با کره جنوبی مبنی بر صادر کردن فراورده‌های طبیعی و سنتی ایرانی با FD A کره به 23 کشور که با کره تفاهم‌نامه دارند، منعقد کردیم. براساس این تفاهم‌نامه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با حمایت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران با طرف کره‌ای وارد فعالیت مشترک شدند و نقشه مهندسی آن را تنظیم کردند. در یک ماه گذشته هیئت کره‌ای به منظور ارزیابی قابلیت‌های کشور به ایران آمد و در طی آن یک فضای آزمایشگاهی حدود 870 متر مربع با تجهیزات روز دنیا در کره در اختیار ایران قرار گرفت. 

وی ادامه داد: ایران نیز برخی از فرآورده‌ها را به صورت آزمایشی از جمله شربت جولاب زعفران را تولید کرد که تعداد این فرآورده‌ها به 10 قلم می‌رسد. کشور قصد دارد این فراوده‌ها را در کره استانداردسازی کند. بخش دیگر این تفاهم‌نامه فراهم‌کردن گذراندن فرصت‌های مطالعاتی در کره است.که اکنون یک نفر از دانشگاه تهران از این فرصت استفاده کرده است. 

خدادوست بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز چند ماه اخیر با مؤسسه آکادمی طب سنتی اتریش منعقد کردیم که هفته گذشته هیئتی علمی به اتریش رفته و دوره‌ای یک هفته‌ای آموزش طب سنتی را در اتریش برگزار کرده‌ است. 

خدادوست ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با مجارستان و هیئتی چینی که در حال حاضر در ایران هستند منعقد کردیم.

5خدمت طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: اگر خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرد دسترسی مردم آسان‌تر شده و به اقتصاد کشور کمک می‌کند. وزارت بهداشت با تأکید وزیر برنامه دارد در فاز اول پنج خدمت طب سنتی شامل ویزیت، مشاوره، حجامت خشک و تر تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه خدمات بستری را نیز تعریف کردیم اما راه‌اندازی بیمارستان انحصاری در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست بلکه پیش بینی کردیم در سال 95 در سه بیمارستان تهران و مشهد دو تخت به بیماران طب سنی اختصاص دهیم.

ایجاد رشته طب سنتی در مقطع دستیاری
خدادوست از ورود رشته طب سنتی به دفترچه دستیاری خبر داد و تصریح کرد: برنامه آموزشی دستیاری طب سنتی دوره‌ای سه ساله است که تدوین شده و شورای معین شورای عالی برنامه‌ریزی با ایجاد این رشته موافقت کرد. 

وی ادامه داد: پیشنهاد کردیم کمیسیون معین شورای تخصصی کارگروهی را منتخب از اعضای کمیسیون تشکیل دهد تا بتواند در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی ورود این رشته را در مقطع دستیاری تصویب کند.

تحویل کتاب اول اصول طب سنتی به مربیان بهورز
خدادوست پیام طب سنتی را حفظ تندرستی، ارتقای سلامت مردم و اصلاح سبک زندگی دانست و ادامه داد: به همین دلیل در طول یکسال گذشته با همکاری مرکز مدیریت شبکه‌ معاونت بهداشت جلسه‌ی مشترکی را برگزار کردیم و کتاب اول اصول طب سنتی و آموزش حفظ و ارتقای تندرستی براساس آموزه‌های طب ایرانی را تدوین کردیم. این کتاب در مرحله صفحه‌آرایی است و طبق برنامه‌ریزی‌ها از پانزده اسفند مربیان بهورز 10 دانشگاه می‌توانند از این کتاب آموزش ببینند.

وی افزود: در سال 95 تعهد کردیم پنج درصد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی تحت آموزش طب سنتی قرار بگیرند و تا پایان برنامه‌ی ششم این آموزش در تمام خانه‌های بهداشت گسترش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: ویرایش کتاب دوم نیز در اواخر اسفندماه رقم می‌خورد که در‌برگیرنده توصیه‌های خانگی براساس طب سنتی است. این کتاب ضمن رعایت خط قرمزها و با تکیه بر مستنداتی به مردم عرضه می‌شود. همچنین ما از مؤسسه ملی تحقیقات وزارت بهداشت نیز درخواست همکاری کردیم.

برخورد سیستم‌های نظارتی با پزشکان غیرمجاز بازدارنده نیست
معاون طب سنتی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم برخورد قاطع با سودجویان گفت: مردم باید بدانند فردی که پزشک نیست حق مداخله درمانی ندارد این موضوع قانون مصوب جاری کشور است. برخورد با پزشکان غیرمجاز برعهده سیستم‌های نظارتی است اما قوانین و جرایم به علت قدیمی بودن بازدارنده نیست امسال معاون حقوقی وزارت بهداشت کلیه جرایم حوزه پزشکی را بازنگری کرد و به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ابلاغ کرد.

وی افزود: اصلاح قانون و ابلاغ آیین‌نامه محدوده فعالیت در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خدادوست در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر مجاز نبودن زالودرمانی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های طب سنتی زالودرمانی است که صرفاً متخصص طب سنتی مجاز به استفاده از این روش درمانی‌است.

6 اصل ضروری طب سنتی نفع اقتصادی ندارد
خدادوست در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفاوت طب سنتی ایرانی و طب سنتی اسلامی گفت: تاکنون از طب سنتی به اندازه کافی به صورت افراطی سوءاستفاده شده است. مدعیان طب سنتی موظفند به کمک شش اصل ضروری مردم را راهنمایی کنند. اما بیان این شش اصل صرفه اقتصادی ندارد و اعمال یداوی به صرفه‌تر است این افراد هم به طب سنتی خیانت‌ می‌کنند و هم از اعتقادات مردم سواستفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم ما روی مبانی دینی و مذهبی تعصب دارند. طب اسلامی نیز با محوریت 22 حدیث و روایت با موضوع بهداشت نظام سلامت را تنظیم می‌کند که این موضوع نیز هم توهینی به اسلام محسوب می‌شود و هم از اعتقادات مردم سوءاستفاده می‌کنند.

معاون طب سنتی در پاسخ به جایگاه سلامت‌کده طب سنتی در دهکده‌های سلامتی به خبرنگار گفت: کشور ما از 13 نوع اقلیم موجود در جهان 11 نوع آن را به خود اختصاص داده است و وجود آب‌گرم‌ درمانی و طبیعت منحصر به فرد ظرفیتی است که می‌توانیم در سایه‌ آن آموزه‌های طب سنتی را ترویج دهیم.

وی افزود: دهکده‌های سلامتی مکان‌های خوش‌منظره با آب‌ و هوای مطلوب است که می‌تواند در کنار ارائه غذاها و میوه‌های ارگانیک و تهیه حمام‌های سنتی، سلامت‌کده‌های طب سنتی را نیز در خود جای دهد، این توصیه ماست که هنوز پیاده سازی نشده است.

خام فروشی یکی از چالش‌های کشور
خدادوست در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعداد گونه‌های گیاهی بومی در کشور گفت: طبق برآوردی که صورت گرفته ایران 8 هزار گونه گیاهی دارد که از این تعداد هزار و چهارصد تا هزار و هشتصد گونه درمانی هستند و صد تا دویست قلم از این گونه‌ها بومی کشور هستند. که ظرفیت بالقوه‌ای را در کشور به وجود آورده است.

وی افزود: رویکرد ایران بیشتر روی صادرات گیاه تمرکز دارد که به نفع کشور ما نیست ما باید سطح زیر کشت را گسترش دهیم و اقدام به فرآوری کنیم، خام‌فروشی یکی از چالش‌های کشور ماست.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار