معاون انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌ها دو برابر شده است گفت: ظرفیت قبلی 37 مگاوات بوده که طی 10 سال که بیش از 36 هزار مگاوات افزایش یافته است.

2 برابر شدن ظرفیت نیروگاهها طی 10 سال گذشته/ لزوم احداث 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه ایتک با بیان اینکه ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاهی ایران به عدد 74 هزار مگاوات رسیده است گفت: از این مقدار 21.5 درصد مربوط به نیروگاه بخاری 35 درصد نیروگاه گازی و 25 درصد نیروگاه سیکل ترکیبی و 15.2 درصد نیروگاه برق آبی و مابقی مربوط به نیروگاه اتمی، دیزلی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده است.

وی با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌ها دو برابر شده است گفت: ظرفیت قبلی 37 مگاوات بوده که طی 10 سال که بیش از 36 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید افزایش یافته است .

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه مصرف برق کشور نیز طی 10 سال گذشته دو برابر شده است، گفت: مصرف برق ایران طی این مدت از 125 میلیارد کیلووات ساعت به 220 میلیارد کیلووات ساعت در انتهای سال 93 رسیده و امسال هم از 230 میلیارد کیلووات ساعت خواهد گذشت.

فلاحتیان اظهار داشت: حدود 60 درصد برق کشور توسط نیروگاه خصوصی تأمین می‌شود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه حداکثر نیاز در تابستان 94، 50 هزار و 177 مگاوات بوده که در طول سال‌های گذشته سالانه شش درصد رشد داشته است، گفت: تعداد مشترکین برق طی 10 سال از 19 میلیون به 33 میلیون مشترک برق رسیده یعنی در این مدت 14 میلیون مشترک به این تعداد افزوده شده است.

وی ادامه داد: تأمین برق کشور 99.9 است و تمام روستاهای بالای 20 خانوار، اکثر روستاهای بالای 10 خانوار و کلیه مشترکان در شهرها همینک از نعمت برق برخوردار هستند.

فلاحتیان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور ما باید بتواند در حیطه 5 سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید را احداث کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه باید طی سال‌های آینده به استفاده از منابع تجدیدپذیر روی بیاوریم به علت مسائل ناشی از اقتصاد نفت بنابراین تلاش ما بر آن است که طی سال‌های آینده سالانه 100 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنیم.

معاون انرژی وزیر نیرو گفت: در جهت رفع مشکلات داخلی که یکی از آنها تأمین آب مناسب است می‌توانیم از شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به فلات مرکزی استفاده کنیم و با این کار جمعیت را به جای متمرکز شدن پیرامون شهرها به سواحل جنوبی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جزء هفت کشور دنیا هستیم که می‌تواند 100 درصد احداث و بهره‌برداری نیروگاه را انجام دهد باید در اقتصاد کلان به سمتی پیش برویم که در کنار صادرات نفت و گاز، صادرات برق هم داشته باشیم.

وی در پایان گفت: صادرات برق علاوه بر حفظ مسائل منطقه‌ای و بهبود شرایط سیاسی می‌تواند منافع اقتصادی زیادی را هم در بر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار