لرستان؛

اولویت بندی ژئوپارک های طبیعی لرستان

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: به منظور فراهم کردن زمینه های توسعه ژئوتوریسم یا زمین گردشگری، مشخصات تمامی ژئوپارک های طبیعی استان به منظور ثبت در یونسکو اولویت بندی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازلرستان، اصلانی افزود: به منظور فراهم کردن زمینه برای ثبت جهانی ژئوپارک ها در استان یک کمیته کاری با اخذ پروتکل های مورد نظر یونسکو تشکیل می شود تا بتوان شاخص های مورد نظر به منظور ثبت جهانی این آثار را به مدیران تفسیر و تبیین کرد.

به گفته وی فرایند ثبت جهانی یک اثر و یک ژئوپارک در لرستان را می توان فرایند ایجاد یک اقتصاد سبز نام نهاد با توجه به اینکه این صنعت بر مبنای محیط زیست و زمین گردشگری است.

معاون عمرانی استاندار لرستان افزود: هم اکنون آگاهی ها و شناخت و اهمیت خوبی نسبت به موضوع ژئوتوریسم در استان لرستان وجود دارد که در مجموع باعث شده تا استان به عنوان یک قطب گردشگری پذیرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان لرستان نیز در این جلسه گفت: بیش از پنج هزار اثر و بنای تاریخی در استان لرستان وجود دارد که این آثار تاریخی می توانند زمینه جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در این استان را فراهم کنند.

چگنی گفت: مدیریت ارشد استان توجه ویژه ای به توسعه صنعت گردشگری دارد که در همین راستا میزان اعتبارات اختصاص یافته به این بخش در سال 94 نسبت به سال 93 سه برابر افزایش داشته است.

پروفسور ژوزه بریل ها بازرس و ارزیاب ژئوپارک های جهانی و موسس ژئوپارک های پرتغال در این جلسه گفت: به منظور تشکیل ژئوپارک ها در مرحله اول باید تصمیم گیری و استراتژی راهبری مشخصی در این زمینه اعمال شود و به دنبال آن پتانسیل ها و قابلیت های منطقه مورد شناسایی دقیق قرار گیرند.

وی گفت: یکی دیگر از اصول مهم در تشکیل ژئوپارک ها، آشنایی مردم با قابلیت های ژئوتوریسم و آموزش دادن مردم با اهمیت این امر است.

بریل ها افزود: در کنار آموزش باید بطور همزمان زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر فراهم شود و زمینه های اطلاع رسانی و اقامتی گردشگران فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری ژئوپارک با گردشگری عادی متفاوت است گفت: در گردشگری ژئوپارک، گردشگر به دنبال اقامت در خانه های محلی و سوغاتی های طبیعی و محلی است و توجهی به هتل یا رستوران های شیک و لوکس ندارد.

بازرس و ارزیاب ژئوپارک های جهانی گفت: ثبت جهانی ژئوپارک ها در یونسکو نیازمند پرونده خاص و شاخص های خاصی است و دراین استان از بین موارد مختلف پیشنهاد شده به عنوان ژئوپارک، یک مورد که بیشتر با ویژگی های مورد قبول یونسکو منطبق است انتخاب می شود.

همچنین در این نشست علیرضا امری کاظمی مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان گفت: در این طرح با ارزیابی های میدانی صورت گرفته تمامی ژئوسایت های استان ارزیابی و سنجش شدند و با اولویت بندی که در آنها صورت گرفت قابلیت های زمین گردشگری استان مشخص شد.

وی گفت: در این بررسی 48 ژئو سایت برتر استان مورد بررسی قرار گرفتند و از نظر معیارها و شاخص های تبدیل به ژئوپارک های بین المللی، ملی و محلی رتبه بندی شدند.

امیرکاظمی گفت: از جمله این شاخص ها وضعیت و امکانات دسترسی گردشگران به این مناطق و زیبایی شناسی آنها بود که در نهایت بر اساس معیارهای مورد نظر یونسکو سه منطقه در لرستان شامل دره شیرز کوهدشت، سیمره پلدختر و مخملکوه به عنوان ژئوپارک های دارای قابلیت ثبت ملی و جهانی شناسایی شدند.

وی گفت: ثبت ملی این مناطق در حال انجام است و در اوایل سال آینده نیز مقدمات ثبت جهانی آنها انجام خواهد شد.

مشاور طرح ژئوتوریسم لرستان گفت: استان لرستان از جمله استان های پیشگام و پیش قدم در زمینه توسعه ژئوتوریسم است بطوری که خود متقاضی برای اجرا و توسعه این صنعت بوده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.