اسناد منتشر شده‌ای نشان می‌دهد که انگلیس و عربستان با فشار بر سازمان ملل سعی کردند، نقض حقوق بشر در بحرین را لاپوشانی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی پرس تی وی، براساس اسنادی که در اختیار روزنامه انگلیسی آبزرور قرار گرفته است، لندن و ریاض سپتامبر سال گذشته میلادی تلاش کرده بودند، اعضای جامعه بین المللی را متقاعد کنند که در بحرین همه چیز رو به بهبودی است تا آنان را از صدور بیانیه در محکومیت اقدامات ضد حقوق بشری منامه منصرف کنند.

مقایسه پیش نویس اولیه و نهایی قطعنامه سازمان ملل درباره بحرین نشان می‌دهد، محتوای آن تغییرات زیادی یافته و موضوع نقض حقوق بشر از طرف رژیم آل خلیفه در نسخه نهایی نسبت به نسخه اصلی کمرنگ‌تر شده است.

در پیش نویس اصلی آمده بود، «ما از استفاده بیش از حد از زور از سوی نیروهای پلیس ضد شورش بحرین نگران هستیم» اما در بیانیه نهایی به «ما از فقدان پاسخگویی کافی درباره نقض حقوق بشر در بحرین نگرانیم،» تغییر یافت.


در یکی دیگر از بخش‌های کلیدی پیش نویس اصلی آمده بود، «در خصوص شکنجه و بدرفتاری در بازداشتگاه‌ها از جمله اقدامات تلافی‌جویانه ضد قربانیانی که نقض حقوق بشر را گزارش کرده‌اند نگرانیم» که در نسخه نهایی بیانیه به «در مورد اقدامات تلافی‌جویانه ضد قربانیانی که نقض حقوق بشر را گزارش کرده‌اند، نگران هستیم،» تغییر یافت.


نیکولا آگوستینی، از مقامات شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تلاش کشورها برای حمایت از متحدان شان در شورای حقوق بشر را امری بسیار غیر معمول دانست و گفت: آنچه سپتامبر گذشته شاهد بودیم اساسا تلاش‌‌های انگلیس برای محافظت از بحرین در برابر هر نوع نظارت بین المللی بود.

وی افزود: در همان زمان عربستان سعودی نیز همه نیروهای خود را بسیج کرده بود که کشورها را از حمایت از بیانیه‌ای مبنی بر فشار و نظارت بین المللی بر بحرین منصرف کند.

مایا فوآ، از مدیران سازمان حقوق بشری رخصت (ریپریو)، انگلیس را به همکاری با رژیم بحرین متهم کرد و گفت، این اقدام لندن به نقض حقوق بشر از جمله اعدام و شکنجه مخالفان در بحرین دامن زده است.

انگلیس به علل تأمین ده‌ها میلیون دلار سلاح برای رژیم آل خلیفه با وجود رفتار سرکوبگرانه و شکنجه از سوی این رژیم، تحت انتقاد شدید قرار دارد.

گفتنی است، عربستان سعودی و امارات برای کمک به رژیم بحرین در سرکوب معترضان طرفدار دموکراسی، آل خلیفه را یاری می‌دهند.

سازمان عفو بین الملل درگزارشی که سال گذشته میلادی منتشر کرد، رژیم بحرین را به شکنجه مخالفان، بازداشت‌های بی‌دلیل و استفاده بیش از حد از زور در تظاهرات مسالمت آمیز مردم متهم کرده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار