ساری،

چشمه های طلایی در ساری

مسافران نوروزی حوضچه های زیبا و رنگی با طعمها و بوهای متفاوت را یکجا در چشمه سورت ساری می توانند تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ؛ چشمه باداب سورت چشمه آب نمک در چهاردانگه ساری در شرق روستای اروست هر ساله در نوروز میزبان گردشگران داخلی و خارجی است چشمه ای با آب هایی که هر کدام رنگ، بو و طعم خودشان را دارند یکی شور و دیگری ترش و شیرین.

چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته  با آب زرد و نارنجی رنگش که از دل صخره ها بیرون می آید اکسید آهن را نیز به زمین می آورد.

آب های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از کوه سرازیر می شوند و دهها حوضچه کوچک رنگی را در دل صخره ها پر می کنند حوضچه هایی که تماشای سرخی و زردی و سبزی آنها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کند.

روستاییان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند و وقتی خوب داغ شد آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست ودردهای عضلانی ومیگرن استفاده می کنند.

مشابه این چشمه ها تنها در3 کشور ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود دارد و  بر خلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشور ها است.

با این حال این چشمه ها در ایران به چشمه های طلایی یا قصر طلایی معروف شدند که نامشان را از رنگ زرد و نارنجی صخره ها وام گرفته اند.

معنای باداب سورت به زبان محلی به معنی آب گازدار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار دارد.

چشمه آب معدنی باداب سورت نوعی ژئو پارک است که در ارتفاع هزارو 841 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

انتهای پیام /

برچسب ها: ساری ، سورت ، چشمه ، نوروزی ، طلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.