معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی دشت تبریز، گامی مهم در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ پورمهدی در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی دشت تبریز، بابیان این مطلب افزود: با توجه به بحران دریاچه ارومیه و لزوم مصرف بهینه آب کشاورزی، کلزا یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده و با نیاز آبی کم از مهمترین محصولات جایگزین در اصلاح الگوی کشت می باشد.

وی با ابراز خرسندی از عملکرد مطلوب سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ترویج ارقام جدید کلزا و توسعه کشت این محصول در استان افزود: ترویج و توسعه کشت کلزا، توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار و بکارگیری روشهای نوین در امر کاشت، داشت و برداشت از عمده ترین اقداماتی است که می توان در راستای اصلاح الگوی کشت، مدیریت منابع آبهای زیرزمینی دشت تبریز و احیای دریاچه ارومیه بکار گرفت که جهادکشاورزی استان در این راستا گام های بزرگی برداشته است.

پورمهدی گفت: پژوهش های کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه و رفع این بحران تاثیرگذار است و مسوولان ذیربط باید از این پژوهش ها استفاده کنند. تحقیقاتی شامل اصلاح الگوی کشت مانند معرفی ارقام جدید زراعی و باغی، ارقام متحمل به شوری و خشکی، استعدادیابی مناطق مختلف استان برای کشت گیاهان مختلف از جمله این موارد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و لزوم کاهش اتلاف آب و مصرف بهینه آن در شهرستان تبریز، احداث شبکه آبیاری و زهکشی در دشت تبریز یکی دیگر از راهکارهای عملی در این زمینه بشمار می رود.

لازم است شرکت آب منطقه ای زه آبهای استحصالی را به طریقی به دریاچه ارومیه برساند. وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اجرای شبکه های زهکشی جهت جمع آوری و انتقال زه آبها و جلوگیری از شور شدن و زه دار شدن اراضی دشت تبریز، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این پروژه ها گام های بلندی در جهت کاهش بحران آبی دریاچه ارومیه، توسعه پایدار کشاورزی و بهبود شرایط آب و هوایی شهر تبریز برداریم.  


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.