به گزارش خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها صحنه سیاسی کشور شاهد تحرکات فراوانی برای آرایش سیاسی پارلمان آینده است و طیفهای مختلف با شگردهای خاص تبلیغاتی خود خیز بلندی برای کسب کرسیهای بهارستان برداشتهاند. بر همین اساس و طبق
ماده 56 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی،
هشت روز قبل از "هفتم اسفند" آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.
شکی نیست که تبليغات ابزاری برای آگاهی بخشی داوطلبان انتخابات به رأی دهندگان است. اما در این بین متاسفانه شاهدیم برخی کاندیداها از جاده مستقيم و قانونی خارج شده و به بيراهه رفتهاند که در این گزارش گذری کوتاه به برخی تبلیغات نامتعارف مجلس دهم که بعضا به هیچ عنوان در شأن مقام قانونگذاری نیست، پرداخته شده است.
رژلب صورتی برای خانمها، عینک صورتی برای آقایان!بر اساس این گزارش داوطلبی در یکی از شهرستانهای غرب کشور که برای ورود به مجلس تبلیغ میکند در حرکتی عجیب و دون شأن، از طرفداران خود خواسته برای اینکه از دوستداران رقیبش مجزا شوند و به قول معروف متفاوت باشند، از رژلب صورتی و آقایان از عینک آفتابی صورتی استفاده کنند، در پی این درخواست ستاد انتخاباتی این کاندیدا نیز به توزیع چنین ابزاری اقدام کرده است. این داوطلب نمایندگی در توجیه اقدامش گفته که رنگ مورد نظر ستاد تبلیغاتیام را صورتی انتخاب کردهام و هر کس نمادی از این رنگ داشته باشد، یعنی طرفدار من است.
بازار داغ اتهام زنیبرخی داوطلبان نیز برای آنکه به خیال خود بتوانند رای حوزههای انتخابیه را بدست آورند، سیل اتهامات را روانه رقبای خود و برخی نمایندگان کنونی مجلس کردهاند. بدون آنکه مدرک و سندی برای اظهارات خود ارائه کنند و متأسفانه تخریب و بداخلاقی را راهی برای تبلیغات و جلب توجه افکار عمومی برگزیدهاند.
جمع آوری تبلیغات غیرمجاز طی اخبار رسیده از استانهای جنوب غربی نیز برخی داوطلبان، در انتخاب اندازه بنرهای تبلیغاتی خود با تخلف "ماده 61 قانون انتخابات مجلس" روبرو شدهاند و از هیئت نظارت بر انتخابات استان تذکر گرفتهاند.
تبلیغات با ژست فمینیستی
در این میان برخی داوطلبان خانم هم از گردونه بیقانونی این روزها جا نمانده و با دادن وعدههای بعضا فمنیستی ورود بانوان به ورزشگاهها را دستمایه تبلیغات خود قرار دادهاند و دغدغه زنان جامعه را در حد ورود به ورزشگاه پایین کشیدهاند. شکی نیست که حضور پررنگ زنان در عرصه ورزش از مسائلی است که باید سازوکار اجرایی شدن آن از سوی دولت و مجلس فراهم شود، اما هر عقل سلیمی این مسأله را میداند که عملی کردن چنین وعدههایی از عهده افراد خارج بوده و به اهتمام دولت و مجلس نیازمند است.
تبلیغات سیمانی!
توزیع برخی اقلام در میان مردم نیز بازار داغی در هیاهوی تبلیغاتی این روزها دارد به طوری که شنیده شده 500 تن سیمان با دستور یکی از کاندیداهای انتخاباتی در بین برخی روستائیان توزیع شده است!
پذیرایی با نان و رطباما برخی داوطلبان روش معقولتری را در پیش گرفتهاند و به توزیع نان و خرما در ستادهای انتخاباتی خود پرداختهاند. این داوطلبان با روش جدیدتری دیدن کدخدا را سرلوحه کرده و محله به محله به دیدار بزرگان شهر و محله میروند و از برنامههایشان برای آنان میگویند. برخی نیز در حرکتهای جوان پسند به برگزاری مسابقات فوتبال و برگزاری همایشهای جنگ شادی دست زدهاند.
دیوار نویسی ممنوع!طبق گفته عضو شورای شهر و محله و مطابق با دستورالعمل ابلاغی برخی فرمانداریها، پوسترها و تبلیغات انتخاباتی کاندیداها باید بر روی
تابلوهای برزنتی نصب شود. اما گویا برخی با نیت ورود به عرصه قانون گذاری قوانین را نادیده گرفتهاند و با چسباندن پوسترها روی دیوارهای شهر از زیبایی چهره شهر و محله خود کاستهاند.
شگرد تبلیغاتی عجیب یک کاندیدا!در این میان کاندیدایی در یکی از حوزههای انتخاباتی غرب کشور در اقدامی عجیب از تماسهای تلفنی جعلی برای تبلیغ استفاده میکند. وی با حضور در میان اهالی برخی روستاها وانمود میکند که مشکلاتشان را تلفنی با استاندار در میان میگذارد و در میان مردم با صدای بلند به صورت جعلی با فرماندار صحبت میکند و میگوید: الو؟؟ آقای استاندار؟؟ من "…. هستم، لطفا سریع مشکل این روستا را حل کنید."
ثبتنام برای شام انتخاباتی!یکی از نامزدهای انتخاباتی در یکی از شهرستانهای خراسان در همایشهای انتخاباتیاش برگزاری ضیافت شبانه و توزیع غذای رایگان را ابزاری برای شناساندن خود به مردم قرار داده و در این جلسات برای مردم سخنرانی میکند. شنیدهها حاکی از آن است که این مجالس مورد استقبال بینظیر مردم قرار گرفته است.
تبلیغات با چاشنی کارت ویزیت پزشکی یکی از کاندیداها نیز در حوزه انتخابیه خود در اقدامی نامتعارف با مراجعه حضوری به شهروندان و کسبه و ارائه کارت ویزیت پزشکی خود از آنان درخواست رای میکند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای موسوم به انتخابات در هر کشور فضایی پرشور و هیجان است و برگزاری میتینگهای انتخاباتی یکی از جلوههای آن است که اگر با قانون گرایی همراه باشد، موجب نشاط سیاسی و جذب مردم برای شرکت در سرنوشت خود خواهد شد. اما کاندیداهای عزیز باید بدانند که نوآوری و ایده پردازی در تبلیغات انتخاباتی نباید با انجام برخی کارها به لمپنیزم تبدیل شود، چرا که شأن مجلس شورای اسلامی، انتخابات و مردم بسیار فراتر از برخی رفتارهای غیر سیاسی است.
انتهای پیام/
گزارش از زهرا علیدادی
استفاده راحت ترازانان بپردازند(بلا نسبت بانوان محترم ایرانی)