محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نانو ذرات پلیمری را تولید کردند که قابل استفاده در سامانه‌های دارو رسانی است و موجب کاهش اثرات مخرب جانبی مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

سیمین شیبانی کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آزیترومایسین آنتی‌بیوتیکی است که برای درمان بیماری‌های عفونی تجویز می‌شود.  این دارو به سختی می‌تواند از غشای خارجی باکتری‌ها عبور کند به همین علت در بحث سامانه‌های دارورسانی، با بازده درمانی پایینی رو به رو هستیم، هدف از انجام طرح افزایش بازده درمانی آنتی بیوتیک‌هاست. 

وی ادامه داد: ابتدا پلیمرهای قالب مولکولی را با آزیترومایسین و بدون آن به روش پلیمریزاسیون رسوبی سنتز کردیم و ذرات پلیمری به دست آمده را توسط سانتریفیوژ جدا کرده و توسط آب شستشو دادیم و به وسیله‌ی حرارت خشک کردیم. 

شیبانی در خصوص نتایج این پروژه می‌گوید: بررسی‌های مربوط به پایداری گرمایی پلیمرهای قالب مولکولی نشان دهنده پایداری این پلیمرها تا دمای بالاست‌. همچنین رهاسازی آهسته و پایدار دارو از نانو حامل‌ پلیمری شاهد بودیم.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از این روش دارورسانی موجب حفظ غلظت دارو در حدی نسبتا ثابت برای مدتی مشخص می‌شود و سرعت آزاد شدن دارو و امکان دارو رسانی در ابعاد نانو متری به یک عضو یا بافت خاص قابل تنظیم است.
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار