عده‌اي از مردم عادي كه تصور مي‌كنند مي‌توانند از بازار آشفته ارز سود ببرند، بدون اطلاع از نوسان‌هاي بعدي بازار تلاش كرده‌اند تا مبالغ پس انداز اندك خود را در اين بازار به جريان بيندازند. ورود افراد خرده پا با مبالغ اندك به بازار ارز نيز باعث شده كه اين عده سود چنداني از اين بازار كسب نكنند و از سوي ديگر گاه تحت تاثير كاهش‌هاي مقطعي نرخ ارز حتي با ضرر نيز مواجه شوند.

علیرضا مهدویان کارشناس بازار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: در يك سال اخير نرخ دلار از حدود هزار تومان، هم اكنون به هزار و 720 تومان افزايش يافته است و اين در حالي است كه در يك مقطع كوتاه، نرخ دلار به حدود هزار و 800 تومان نيز رسيد، بديهي است كه توليدكنندگان و واردكنندگان كالا، ارتباط تنگاتنگي با دلار و نوسان‌هاي نرخ آن دارند، به طوري كه تغييرات اين نرخ مي‌تواند به طور مستقيم بر روي محصولات آن‌ها تاثيرگذار باشد.

وی با بیان اینکه توليدكننده داخلي نيز كه بخشي از مواد اوليه خود را از خارج از كشور تامين مي‌كند، با همين مشكل مواجه می شود گفت: در چنين شرايطي افزايش نرخ دلار به افزايش هزينه‌ي واردات، مواد اوليه و يا كالاي نهايي منجر خواهد شد. یا توليدكننده، بخشي يا همه هزينه تحميل شده به خود را از مشتري يعني مصرف‌كننده كالا دريافت خواهد كرد و اجازه نخواهد داد كه افزايش قيمت‌ها به توليد او ضرري وارد كند، بنابراين كسي كه در نهايت از افزايش قيمت دلار در اين بخش متضرر مي‌شود، مصرف‌كننده نهايي يا همان مردم هستند.

مهدویان تصریح کرد: از سوي ديگر نوسان‌هاي نرخ ارز سبب شده كه عده‌اي وارد بازار دلالي اين كالا بشوند و هر روز به تلاطم‌هاي نرخ ارز دامن بزنند. در اين ميان عده‌اي از مردم عادي كه تصور مي‌كنند مي‌توانند از بازار آشفته ارز سود ببرند، بدون اطلاع از نوسان‌هاي بعدي بازار تلاش كرده‌اند تا مبالغ پس انداز اندك خود را در اين بازار به جريان بيندازند. ورود افراد خرده پا با مبالغ اندك به بازار ارز نيز باعث شده كه اين عده سود چنداني از اين بازار كسب نكنند و از سوي ديگر گاه تحت تاثير كاهش‌هاي مقطعي نرخ ارز حتي با ضرر نيز مواجه شوند.

این کارشناس تاکید کرد: تجربه نشان داده كه توليدكنندگان و كارفرمايان عمده پس از افزايش قيمت مواد اوليه يا نرخ ارز و حتي افزايش دستمزد كارگران، براي جبران هزينه‌هاي خود راهکارهایی از جمله ،كاهش هزينه‌هاي پرسنلي از طريق افزايش ندادن دستمزد، و....را در برنامه های خود قرار می دهند .

وی اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز در نهايت به سود دلالان و توليدكنندگان و سرمايه گذاران عمده در اين بخش و به ضرر قشر پايين دست جامعه خواهد بود، چرا كه سرمايه گذاران بزرگ از دلالي در اين بخش سودهاي كلاني برده‌اند و افزايش قيمت ارز را نيز به نفع خود تعبير كرده و به بهانه افزايش قيمت‌ها، تلا ش مي‌كنند هزينه‌ها را از قشر پايين دست دريافت كنند.

مهدویان با بیان اینکه افراد مختلف در مورد بازار سکه بحث می کنند گفت: نوسانات ارز در بازار سبب شده هجموم دوباره نقدینگی به بازار سکه و افزایش قیمت انواع سکه شود بنابراین برای جلوگیری از بازار کاذب باید سیاست های اجرایی دقیق شکل گیرد تا بتواند آرامش را به اقتصاد کشور برگرداند.

**ایجاد سازوکارها در قالب عرضه و تقاضا

مهدویان در مورد تاثیر وضعیت فعلی بازار سکه بر روی بورس گفت: شکل گیری بازارهای کاذب در اقتصاد کشور بر روی سایر بازارها تاثیرگذار است. آنچه مهم است این است که باید تفاوت نرخ رسمی سکه با نرخ بازار به حداقل برسد، زیرا هرگونه تفاوت قیمتی بین این دو نرخ باعث دو نرخی شدن قیمت ها و در نتیجه سفته بازی می شود.

وی یادآور شد: اگر این دو نرخ به هم نزدیک شوند بر روی تمام بازارهای واقعی اثر مثبت می گذارد و بازار سفته بازی را کاهش می دهد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: ایجاد آرامش در محیط کسب و کار و هدایت سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری صحیح در بازار عزم جدی مسولان را می طلبد تا با تدوین راهکارهای مناسب به توسعه شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار