به ادعای برخی بازرگانان خرمشهری، قطعی سامانه پنجره واحد تجارت الکترونیک در اداره کل گمرک خرمشهر، ترخیص کالا از این سازمان را متوقف کرده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛از آبادان ؛پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرکات برای آسان شدن روند ترخیص کالا در گمرکات کشور راه اندازی شده است. این پنجره با هدف رفع موانع گمرگی در گمرکات سراسر کشور راه اندازی شده است .

به گفته رئیس کل گمرک کشور، ایجاد پنجره واحد تجاری فرامرزی اولویت نخست این نهاد است و برنامه ریزی ها در گمرک ایران به سمتی است تا همه اسناد کاغذی در گمرک حذف شده و تمامی فرآیندها و ثبت مدارک و سایر امور، الکترونیکی شود.

بر اساس این طرح، پس از صدور پروانه سبز الکترونیکی 'کد رهگیری' به صاحبان کالا داده می شود که با این اقدام رسیدگی به پرونده های گمرکی در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان امور گمرکی انجام و از جعل پروانه های کاغذی نیز جلوگیری می شود.

برخی بازرگانان خرمشهری گفتند که سامانه پنجره واحد تجارت الکترونیک در کمرگ خرمشهر قطع شده است و این موضوع، باعث شده تا کالایی از این گمرک ترخیص نشود. این فعالان اقتصادی از آنچه ترخیص نشدن کالاهای وارداتی از بندر خرمشهر عنوان می کردند، ابراز گلایه کردند.

آنان مدعی اند:کالاهای وارداتی در بندر خرمشهر تلنبار شده و این عامل، افزایش عوارض گمرکی و فساد برخی کالاهای وارداتی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی را به همراه داشته است.

این فعالان اقتصادی می گویند:بسیاری از وارد کنندگان، کالاهای مشابه را از بنادر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) ترخیص می کنند.

تجار و بازرگانان خرمشهری، رفع مشکلات سامانه پنجره واحد تجارت الکترونیک در گمرک خرمشهر را خواستار شدند.

مدیرکل گمرک خرمشهر نیز در این خصوص گفت:اولویت گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه تسهیلات به تولیدکنندگانه و صاحبان صنایع می باشد

عارف باوی تصریح کرد:بر اساس دستورالعمل گمرک جمهوری اسلامی ایران، کالاهای خوراکی و بهداشتی بدون اخذ مجوزهای لازم نظیر مجوز سازمان غذا و دارو و استاندارد، اجازه ورود به کشور را ندارد.

وی ادامه داد:در راستای تحقق اهداف سیاست های اقتصادی مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و به منظور تامین سلامت شهروندان، کالاهایی نظیر مواد خوراکی و مواد آرایشی و بهداشتی باید مجوز لازم را از سوی دستگاه های ذیصلاح کسب کنند تا به سلامت مردم آسیبی وارد نشود.

وی گفت:اگر در مراحل و روندهای ترخیص کالا، ارزش گذاری صحیح، اظهار صحیح کالا، دوری از کلی گویی و عدم کم اظهاری حاکم شده و مجوزهای لازم نیز دریافت شده باشد، روند ترخیص کالا از این گمرک در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود

باوی تاکید کرد:سامانه پنجره واحد الکترونیک هم اکنون برقرار است و دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز آن را پشتیبانی می کند.

مدیرکل گمرک خرمشهر تصریح کرد:بر اساس آمارهای اداره کل گمرک خرمشهر، ترخیص و خروج کالا از این اداره کل روند طبیعی خود را بدون مشکل خاصی طی می کند و آمار روزانه نیز بیانگر این مهم است.

سامانه پته عبور الکترونیکی گمرک، در راستای آسان سازی روند ترخیص کالا و کاهش خطای انسانی از تیرماه سالجاری در بندر خرمشهر علمیاتی شد.

این پته یا سند الکترونیکی جایگزین پته کاغذی شده و پلیس راه یا نیروی انتظامی مستقر در جاده ها های کشور و سایر مقامات ذیصلاح می توانند برای پی بردن به اصالت محموله در بین راه از طریق پیام کوتاه و از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کرده و اصالت محموله را در مدت زمان چند ثانیه استعلام کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، خرمشهر ، گمرک ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.