يكي از سطوح و عرصه ‌های مهم مشاركت سياسی، شركت مردم يک جامعه در انتخابات است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ يكی از سطوح و عرصه ‌های مهم مشاركت سياسی، شركت مردم يک جامعه در انتخابات است و كندوكاو در ادبيات موجود در مورد مشاركت سياسی اين نكته را روشن می ‌سازد كه با وجود راه ‌های گوناگون مشاركت و مداخله در سياست، توجه خاصی به «انتخابات»،«مشاركت انتخاباتی» و «حقوق مردم در انتخابات» است.

واژه «انتخابات» از ريشه عربی فعل «نخب» به معنای برگزيدن و اختيار كردن و در زبان لاتينeligeve به معنای جدا كردن، سوا كردن و برگزیدن است. از نظر علم معناشناسی هم كاربرد رايج و عام آن به معنای روش يا شيوه‌ ای است برای برگزيدن تعداد معينی از افراد از ميان شمار كثيری از كسانی كه برای تصدی يک منصب يا مقام خود را نامزد كرده‌ اند.

انتخابات در كنار ديگر ساز و كارهای مشاركت شهروندان به صورت انفرادی يا جمعی، گروهی و صنفی، همچنان به عنوان بارزترين و قابل اندازه‌ گيری ترين نوع مشاركت مردم در عرصه سياسی است. همچنين انتخابات از يک سو پايه ‌های اجتماعی قدرت سياسی را نشان می ‌دهد و از سوی ديگر ملاک خوبی برای ارزيابی توزيع قدرت در جامعه است.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه انتخابات آزاد و قانونمند به عنوان بارزترين شكل نهادينگی مشاركت سياسی، عمده ‌ترين ابزار ايجاد و حفظ جامعه مدنی به شمار می‌ آيد، افزود: رويه‌ های مشاركت سياسی از طريق انتخابات می‌ تواند مسبب تكوين و تداوم جامعه مدنی باشد چرا که انتخابات فضا را برای بسط دامنه قدرت اجتماعی يا به عبارتی قدرت نهادهای واسط می ‌گشايد و از مسئوليت حكومت در برابر ملت سخن می ‌گويد.

مجید خدابخش ضرورت آگاهی در انتخابات و دادن رای به نامزدهای انتخاباتی استان را یکی از ارکان اصلی پویایی استان در عرصه های مختلف دانست و گفت: انتخابات به عنوان عالی ‌ترين مظهر حضور مردم در عرصه سياسی و مهم ترين مجرای تحقق حاكميت مردم است که باید همه مردم و مسئولان این رکن اساسی را در نظر داشته و در انتخابات شرکت کنند.

وی انتخابات را یکی از اقدامات زیبا و موثر در اداره کشور دانست و تصریح کرد: مردم در انتخابات مجالی پیدا می‌ کنند تا به تصمیم ‏گذشته خود نقدی داشته باشند و یا امکان تجدیدنظر و یا تثبیت برای گذشته خود را فراهم کنند.

دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل نیز مشارکت مردم در دوره نهم مجلس شورای اسلامی را 67/72 درصد عنوان کرد و افزود: امید می رود تا امسال با عنايت به حضور طيف های مختلف سياسی ميزان مشاركت بالغ بر 70درصد باشد.

ماریا موسوی با اشاره به تائید صلاحیت 122 نفر از نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی استان اردبیل بیان کرد: رقابت‌های تبلیغاتی این افراد از روز 29 بهمن‌ماه آغاز می‌شود تا نامزدها بتوانند برنامه‌های خود را اعلام کرده و در این عرصه فعالیت کنند.

رئیس دفتر هیئت نظارت بر انتخابات استان هم تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی که رد صلاحیت شده‌اند، می‌توانند اعتراضات و شکایات خود را از امروز به مدت 2 روز به حوزه انتخابی مربوطه ارائه دهند تا نتیجه بررسی اعتراضات و شکایات به طور رسمی از طرف شورای نگهبان اعلام شود.

داوود نظرعلیان با بیان اینکه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی تا روز 5 اسفندماه ادامه می‌یابد، گفت: از روز ششم اسفندماه فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدها و ستادهای انتخاباتی ممنوع بوده و انتظار می‌رود این امر مورد توجه قرار گیرد تا در روز هفتم اسفندماه شاهد انتخاباتی سالم و حداکثری در سطح استان اردبیل باشیم.

وی همچنين از پيش بينی هزار و 300 وجود صندوق اخذ رأی شامل حدود 720 صندوق ثابت و 600 صندوق سيار خبرداد و افزود: این تعداد صندوق اخذ رای در استان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در استان اردبیل آماده اخذ رای مردم استان می باشد.

انتخابات و مشاركت سياسی مردم

شركت در انتخابات عام ‌ترين، سهل‌ ترين و كم هزينه ‌ترين نوع مشاركت سياسی است و يكی از معيارهای مناسب برای كشف ميزان مشاركت سياسی مردم می ‌باشد که تا حدودی انگيزه‌ ها و عوامل تشديد كننده مشاركت، همچنين موانع مشاركت مردم را در عرصه فعاليت های سياسی نشان می ‌دهد.

يكی از مشخصات انتخابات، خصلت « گزينشی» آن است. يعنی هم نامزدی انتخابات (البته در چارچوب قوانين) آزاد است و هم رای دهنده می‌ تواند از ميان نامزدهای مختلف اعلام شده، آزادانه آن هايی را كه تمايل و صلاحیت دارد، برگزيند.

مجید خدابخش استاندار اردبیل، در خصوص این امر بیان کرد: مهم ترين كاركرد ويژه انتخابات و مشاركت سياسی مردم، خنثی ‌سازی توطئه‌ ها و تهديدات دشمنان می ‌باشد كه در عين حال موجب افزايش اقتدار نظام و امنيت ملی كشور می شود و دارای پيامدهای مثبت منطقه ‌ای و بين‌ المللی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.

نادر قلیزاده فعال ستاد انتخاباتی يكی از كانديداهای دوره های قبل می گويد: نقش وجود انتخابات و برگزاری متناوب و منظم و ادواری آن يكی از نشانه ‌های بارز مشاركت سياسی و مردم ‌سالاری است بدين معنا كه رای دهندگان به طور منظم و ادواری برای انتخاب نمايندگان سياسی خود در انتخابات متعدد شركت می كنند و آرای آن ها همواره قدرت را به كسانی كه برگزيده می ‌شوند، تسليم می كند.

بابک خالقی كه در دوره قبلی در ستاد تبليغاتی يكی از كانديداها فعاليت می كرد تصریح کرد: در نظام های مردم‌ سالار، انتخابات دوره ‌ای فرصتی است برای مردم كه به نظر خودشان را نسبت به شيوه حكومت و مديريت يک دولت ابراز نمايند و اگر عدم رضايتی نسبت به آن داشته باشند،كسی يا گروهی ديگر را كه صلاح ‌تر و با كفايت‌ تر می ‌شناسند جايگزين سازند و بدين ‌وسيله سيستم سياسی رو به اصلاح و بهبودی و تكامل تدريجی پيش می ‌رود.

سیاسی بودن فضای شهرستان اردبیل و لذت تصّدی صندلی سبز مجلس، یکی از علل تأثیرگذار در جو انتخاباتی و فضای این روزهاست که به نوعی بیدارباش نامزدهای انتخاباتی رو به دنبال داشته است، اما نباید حاکمیت فضای سیاسی در این منطقه مسئولان را از پرداختن به مشکلات و امورات مردم باز دارد بلکه تقویت شور و شوق مردم برای حضور در رفراندوم حساس هفتم اسفند ماه، بار مسئولیتی مضاعف را بر مسئولان یادآوری می‌کند تا با رسیدگی هرچه بهتر به مسائل و مشکلات مردم، روحیه امید را در آنان افزایش داده و زمینه حضور حداکثری مردم را پای صندوق‌های رأی فراهم کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، بررسی ، روند ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.