140 میلیون دلار محصولات غیرنفتی از استان به سایر کشورها صادر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان محمود دلپسند در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی از صادرات غیر نفتی از ابتدای سال به ارزش 140 میلیون دلار خبر داد و گفت:ظرفیت استان در سال بیش از 170 میلیون دلار صادرات غیر نفتی است.

وی بابیان اینکه صادرات انجام شده در 10 ماهه امسال 84 درصد هدف صادرات محقق شده گفت:این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش 27 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به کاهش صادرات آلومینای جاجرم و حوزه بازرگانی عمومی در سال جاری گفت:این امر منجر به کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است، که باید راهکارهای اساسی ایجاد و فضای کسب و کار بهبود یابد.

وی گفت: هم اکنون گزارش ها حاکی از این است که در مجموع،وضع صادرات غیرنفتی کشور با افزایش صادرات محصولات کشاورزی مثبت بوده که باتوجه به ظرفیت بالای استان در بخش کشاورزی باید در این زمینه بیشتر پرداخته شود..

وی همچنین در رابطه با بازگشت طلب هایی که صادرکنندگان استان از کشورهای مقصد دارند گفت:در این راستا تلاش میشود مکاتبات لازم با سفارت خانه ها و مراکز مربوطه صورت گیرد و فرآیند مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

رییس صنعت ، معدن و تجارت خراسان شمالی هم در این کارگروه با اشاره به برخورد سختگیرانه کشور ترکمنستان در ارتباط با نقل و انتقال وجه گفت: این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای صادر کنندگان شده است

یحی نیکدل با بیان اینکه کشور ترکمستان بزرگترین بازار مهم صادراتی این استان است ،گفت: اما در سال جاری صادرات به این کشور با کاهش روبه رو شده که باید تلاش شود تا این روند بهبود یابد.

وی خاطر نشان کرد:مقصد اصلی کالاهای این استان با 34 درصد هندوستان بوده است و همچنین افغانستان با 31 درصد، ترکمستان با 18 درصد، عراق با 6.5 درصد و سایر کشور ها با 8.3 درصد از دیگر کشورهای مقصد صادرات غیر نفتی است.

نیکدل برگزاری نمایشگا ه های بین المللی در کشور و خارج از کشور و اعزام هیات به شرکت ها و بازارهای هدف را با هدف گسترش صادرات غیر نفتی در استان از برنامه های آینده این کارگروه عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.