ایران پس از اجرای برجام در ز مینه آی تی قصد مصرف کننده بودن را ندارد بلکه هدف ما دستیابی به تولید قطعات آی تی است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه های پر اهیمت که چرخ صنعت اقتصادی و اجتماعی را در همه کشورهای دنیا به حرکت در می آورد حوزه فناوری اطلاعات و آی تی است که بازار آن مشتریان بی شماری را به خود جذب کرده؛ اما گاهی حضور تحریم ها در ایران موجب ایجاد مشکلاتی در این بازار پرطرفدار شده است.

در همین را ستا حمید بابادی نیا، رئیس کمسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در گفتگو با خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با اجرای برجام  ما می توانیم شاهد تغییرات چشمگیری در حوزه های مختلف باشیم که صنعت آی تی نیز مستثنی نیست؛ به طوری که شرکت های وابسته به آن می توانند در فضای پس برجام کسب و کار خود را بیش از گذشته رونق دهند و  به موفقیت های چشمگیری دست یابند.

قرار نیست مصرف کننده باشیم؛ به تولید کننده شدن فکر می کنیم!


بابادی نیا اظهار داشت: برای دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در زمینه آی تی ما سه فاز را در نظر گرفته ایم؛ فاز اول مربوط به مونتاژ تکنولوژی های وارد شده است که  در واقع پس ازچندین بار انجام این کار کشور به یک مونتاژ کار حرفه ای  تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فاز دوم باید بتوانیم در قطعاتی که به منظور مونتاژ وارد کشور شده اند تغییرات جزیی را ایجاد کرده و بعد آنها را استفاده کنیم و در نهایت در فاز آخر باید تا جایی بر روی این نوع تکنولوژی ها مسلط شویم که بتوانیم خود کفا شده و به تولید کننده آن تکنولوژی ها تبدیل شویم.


قرار نیست مصرف کننده باشیم؛ به تولید کننده شدن فکر می کنیم!

بابادی نیا عنوان کرد: کشور های اروپایی نباید ایران را بازاری برای فروش محصولات خود بدانند بلکه باید مطلع باشند ما خواهان کالا نیستم و خواهان تکنولوژی و علوم مربوط به حوزه آی تی هستیم.

وی تاکید کرد: باید با یک هدف درست کشورهای اروپایی را تشویق به سرمایه گذاری در کشور خود کنیم تا از شرایط و تکنولوژی نوپا در ایران به خوبی بهره مند شویم و در جهت منافع کشور از آن استفاده کنیم.


قرار نیست مصرف کننده باشیم؛ به تولید کننده شدن فکر می کنیم!


***تولید در حوزه آی تی کار آسانی نیست!

رئیس کمسیون شبکه و امنیت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور افزود: ما قصد مصرف کننده بودن را نداریم بلکه هدف اصلی ما تولید کننده شدن است؛ اما تولید در زمینه فناوری اطلاعات به علت دارا بودن تکنولوژی فوق پیشرفته کار بسیار دشواری محسوب می شود که دستیابی به آن برای همه کشورها امکان پذیر نیست .

بابادی نیا تصریح کرد: خوشبختانه ما در کشور دارای پتانسیل های بالایی هستیم که در صورت مدیریت مناسب آنها و طی کردن درست مراحل می توانیم در رده کشورهای تولید کننده جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهیم.


قرار نیست مصرف کننده باشیم؛ به تولید کننده شدن فکر می کنیم!


وی گفت: یکی از اقدامات مهم جهت دستیابی به اهداف کشور مشخص کردن برنامه های استراتژیکی است تا بدانیم در انتها یک مونتاژ کننده ماهر خواهیم شد یا قصد داریم به یک تولید کننده با شهرت جهانی تبدیل شویم تا در میان کشورهای پیشرفته درباره حوزه آی تی حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

بابادی نیا عنوان کرد: مزیت اصلی کشور ایران جهت سرمایه گذاری برای ورود و گسترش تکنولوژی به کشور نیروی فعال و جوان موجود در حوزه فناوری است که نشان می دهد ما می توانیم حداقل در تغییرات نوآورانه این بخش سهمی هرچند کوچک داشته باشیم تا از این طریق به تکنولوژ مورد نظر تسلط یابیم. 

قرار نیست مصرف کننده باشیم؛ به تولید کننده شدن فکر می کنیم!


وی وجود تحریم را یکی از بزرگترین موانع در مقابل پیشرفت کارشناسان آی تی دانست و اظهار داشت: به علت اینکه ایران در تحریم بود محققان ما نمی توانستند حتی مذاکره های جزئی و کوچکی با کشورهای توسعه یافته داشته باشند به همین دلیل ایران تا کنون تنها با کشورهایی همچون کره جنوبی، چین و تایوان در زمینه فناوری اطلاعات ارتباط داشته و هیچ ارتباطی با کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی نداشته است .

بابادی نیا افزود: مشکل بعدی کارشناسان آی تی ایران نبود سرمایه گذار در کشور است که همین امر از ترقی و پیشرفت آنها تا کنون جلوگیری کرده زیرا کار در حوزه  فناوری نیازمند سرمایه گذاری های سنگین است که تا کنون 90 درصد این سرمایه گذاری ها در کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

گزارش: حدیث حدادی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار