قائم مقام وزیر راه و ترابری گفت: ناوگان صنعت هواپیمایی کشور نیازمند 160 هواپیمای کوچک و بزرگ بوده و دولت از سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی حمایت ویژه‌ای می‌کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و ترابری در پنجمین همایش توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی کشور در سالن کنفرانس زرین هتل آزادی با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه صنایع هوایی اظهار داشت: به طور کلی زمینه‌های زیادی برای همکاری و سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی و ... در ایران وجود دارد و همچنین مراکز خدمات رسانی می‌توانند در زمینه ساخت فرودگاه‌ها و دیگر تسهیلات با توجه به قوانین و مقررات جدید سرمایه گذاری کنند. 

وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم امروز در بحث سرمایه گذاری فرودگاهی کشور، تامین مالی آن بوده و همچنین درباره بیمه مالی سرمایه گذاران شرکت‌های خارجی تحت عنوان ACA توافقاتی انجام شده است. 

قائم مقام وزیر راه و ترابری با بیان اینکه شرکت های ACA در زمینه‌های مختلف خدمات بیمه‌ای پروژه‌ها را می‌توانند همراهی کنند، افزود: به طور سنتی در ایران خدمات بیمه‌ای به صورت توافق بین بانک‌های ایرانی و خارجی در چارچوب قراردادی تنظیم  می‌شود که به خاطر تحریم ها این سیستم با مشکلاتی رو به رو بود اما امروزه با برداشتن‌ همه تحریم‌های بانکی و مالی بانک مرکزی توافق خوبی با بانک‌های اروپا ، هند و ژاپن برای حل شدن مشکل ACA انجام شده است. 

وی ابراز داشت: با انجام توافق با شرکت‌های بیمه‌ای فرانسوی و سوییسی و همچنین اتریش و همچنین تنظیم قراردادهای جدید بین ایران و روسیه راه را برای تامین مالی سرمایه گذاران خارجی باز کرده است. 

فخریه کاشان ادامه داد: با شناسایی فعالیت‌های صنعت هوایی زمینه‌های لازم را برای پیشرفت پروژه‌های فرودگاهی فراهم می‌کنیم و سرمایه های بخش خصوصی نیاز به تضمین های دولتی نداشته و توسط سیستم ACA تامین مالی پروژه‌ها صورت می‌گیرد و از این طریق وام‌هایی به بانک‌های داخلی در جهت پیشرفت پروژه‌های صنعت هوایی صورت می‌گیرد.

قائم مقام وزیر راه با بیان اینکه با سرمایه گذاری شرکت‌های لیزینگ زمینه اجاره هواپیما ایجاد شده،‌ تصویب کرد: در طرحی تحت عنوان BLT سرمایه گذاران خارجی و داخلی می‌توانند به راحتی در صنعت هوایی کشور فعالیت کرده و این یک منبع امن در جهت تامین مالی پروژه‌های فرودگاهی در کشور است و دولت جمهوری اسلامی ایران از هرگونه سرمایه گذاری در صنعت هوایی حمایت می‌کند. 

 فراهم کردن زمینه های لازم برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی
در ادامه این مراسم عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: امروز فرصت‌های جدیدی به منظور همکاری و تعامل با جامعه جهانی در زمینه‌های اجتماعی،‌سیاسی، تکنولوژی و همچنین بهبود بخشیدن زیر‌ساخت‌های صنعت هوایی کشور ایجاد شده است و همچنین کشور ما نیازمند بروز رسانی کیفی و کمی زیرساخت‌های بودجه‌های خود است. 

وی بیان کرد: این دومین کنفرانس چند ملیتی در زمینه صنعت هوایی در سال جدید میلادی بوده و دولت به دنبال باز کردن اقتصاد کشور بر روی سرمایه گذاران خارجی به منظور توسعه زیر ساخت‌های فرودگاهی است. 

قائم وزیر راه با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را به رسمیت می‌شناسد، افزود: سازمان هواپیمایی کشور بر این باور است که نقش مهمی در ارتباط دادن بین مردم ایران و دنیا می‌تواند ایفا کند و همچنین این سازمان نقش محوری در جهت توسعه صنایع هوایی ایران و اقتصاد غرب اروپا به شرق آسیا دارد و فضای ایران یک ترانزیت امن برای جابجایی میلیو‌ن‌ها مسافر به حساب می‌آید. 

پرواز 30 میلیون مسافر از فضای هوایی کشور 
عابد زاده ابراز داشت: فرودگاه امام خمینی با بیش از 30 هزار هکتار زمین یک منطقه آزاد تجاری و همچنین یک منطقه ویژه اقتصادی بوده که با ترکیب این دو ظرفیت زیادی را در کشور برای توسعه زیر ساختهای فرودگاهی فراهم می‌کند. 

عابدزاده ادامه داد: ایران 80 فرودگاه بزرگ و کوچک دارد و استفاده صحیح از فضای ایران و فرودگاه‌هایش این فرصت را برای همکاری‌با دیگر کشورها فراهم می‌کند و در حال حاضر فرودگاه‌های کشور ما در حدود 30 میلیون مسافر را جابجا می‌کند که 80 درصد از این مسافران از طریق پروازهای داخلی و 20 درصد دیگر آن به وسیله 50 فرودگاه خارجی صورت می‌گیرد. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه هدف سازمان هواپیمایی کشور توسعه فرودگاه‌ها در کل شهرهای ایران است، تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌ تمام فرودگاه‌های کشور استفاده کنیم، می‌توان پول بسیار زیادی را به منظور ساخت سیستم ارتباطی و زیر ساختها سرمایه گذاری کرد و سرمایه گذاران خارجی می‌توانند از این فرصت در جهت سرمایه گذاری در بخش صنعت هوایی کشورمان به خوبی استفاده کنند. 

عابدزاده تاکید کرد: دولت به دنبال تغییرات زیر‌ساخت‌های صنعت هوایی و خصوصی سازی این بخش است و همچنین ظرفیت صنایع هوایی بدین طریق گسترش می‌یابد. 

عابدزاده عنوان کرد: واقعی سازی قیمت بلیط ها یکی از سیاست‌های مهم دولت است و صنعت هوایی ما به فکر ساخت‌ هواپیماهای کوچک برای شهرهای کم جمعیت کشورمان است.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های تجاری و همچنین خدمات رفاهی برای مسافران از دیگر برنامه‌های سازمان‌هواپیمایی کشور است و دولت از مشارکت شرکت های خارجی در جهت تامین خدمات مالی برای توسعه ناوگان هوایی کشور استقبال و حمایت ویژه‌ای می‌کند. 

عابد زاده ذکر کرد: تامین مالی یکی از مسائل مهم صنعت هوایی بوده و ایران با از بین رفتن تحریم‌ها و اختصاص سیستم بانکی دنیا مشکلات مالی و تامین امنیت آن برطرف شده است.

وی عنوان کرد: شرکت‌های لیزینگ مسئول فراهم کردن هواپیما بوده که با همکاری بانک های داخلی زمینه اجاره 160 هواپیما با ظرفیت 100 صندلی در کشور را فراهم می‌کند. 
 
ناوگان هوایی کشور ظرفیت بالای سرمایه گذاری دارد 
در ادامه این مراسم امین سالاری رئیس همایش توسعه صنعت هوایی کشور صنعت هوایی برای ایرانیان بسیار مهم بوده و این یکی از بخش‌های کلیدی در جهت اشتغال است و موفقیت صنعت هوایی به ارتباط با دنیا بستگی دارد که در دهه‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها از پیشرفت آن کاسته شده بود. 

وی بیان کرد: امروزه دولت در گسترش صنعت فرودگاهی کشور و همچنین تامین قطعات هواپیماهای کوچک و بزرگ سهم بسزایی داشته و در توسعه ناوگان هوایی سرمایه گذاری را به بخش خصوصی اعطا کرده است. 

رئیس پنجمین همایش توسعه صنعت هوایی کشور با بیان اینکه دولت به دنبال توسعه ناوگان هوایی و جذب سرمایه‌های خارجی است،‌افزود: همه فرودگاه‌های کشور نیازمند مدرن سازی بوده و سیاست دولت حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

سالاری اظهار داشت: با مشارکت شرکت‌های خارجی با ناوگان هوایی کشور می‌توان بخش مهمی از ظرفیت‌های فرودگاهی دنیا را در دست بگیرند و این شرکت‌ها از حمایت این دولت ایران برخوردار می‌شوند. 



انتهای پیام/
  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.