وبسایت "ملیژین اینسایدر" در گزارشی از افزایش روابط اقتصادی ایران و مالزی در سال 2016 خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ملیژیَن اینسایدر در گزارشی نوشت: قرار است ایران و مالزی بار دیگر برای تجارت روغن نخل (روغن پالم) پای میز مذاکره بنشینند. "مؤسسه توسعه تجارت خارجی مالزی" موسوم به "ماترید" اعلام کرد: لغو تحریم های اقتصادی ایران به افزایش تجارت دو جانبه ایران و مالزی کمک خواهد کرد. این مسئله همچنین راه را برای کارآفرینان محلی هموار می کند تا تجارت خود را در بخشهای دیگری بجز روغن نخل تقویت کنند.

مدیر اجرایی مؤسسه "ماترید" در گفتگو با آژانس خبری دولتی "برنما" اعلام کرد: تجارت دو جانبه ایران و مالزی سال گذشته به دلیل کاهش واردات فرآورده های نفتی ایران و مسائل مربوط به پرداخت های محصولات صادراتی مالزی، کاهش یافت. واردات مالزی از ایران شامل نفت خام و قیر است. 

این مدیر اجرایی همچنین اعلام کرد: "مؤسسه ماترید به سازماندهی مأموریت های تجاری در ایران با حدود 70 میلیون مصرف کننده ادامه می دهد. ما باید در تجارت خود از روغن نخل نیز فراتر رویم. زیرا در بخش کالا، فراز و نشیب هایی وجود دارد. این درحالیست که بخشهای دیگر به این شدت دچار نوسان نمی شوند." 

"مرضیه افخم،" سفیر ایران در مالزی اعلام کرد: این دو کشور قرار است بار دیگر برای گفتگو در خصوص موضوع روغن نخل پای میز مذاکره بروند. انتظار می رود روابط اقتصادی ایران و مالزی در سال جاری و با لغو تحریم های اقتصادی ایران از پیش مستحکم تر شود. هر دو کشور می توانند روی بهبود روابط خود در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تمرکز کنند.

آمارها نشان می دهد صادرات مالزی به ایران در سال 2015 در مقایسه با سال 2014، 10.6 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر، صادرات مالزی به ایران از 2.18 میلیارد رینگیت در سال 2014 به 1.95 میلیارد رینگیت در سال 2015 کاهش یافته است.

واردات ایران از مالزی نیز شاهد کاهش 25.6 درصدی بود. این واردات از 187.4 میلیون رینگیت در سال 2014 به 139.5 میلیون رینگیت در سال 2015 کاهش یافت. صادرات روغن نخل مالزی به ایران نیز 42.1 درصد کاهش یافت. این میزان از 635 هزار و 258 تن در سال 2013 به 447 هزار و 58 تن در سال 2014 کاهش یافت. صادرات محصولات خرمای مالزی نیز به دلیل تحریم های اقتصادی ایران شاهد کاهش 36 درصدی بود. 

روغن نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می شود. استفاده از روغن نخل برای تولید سوخت گیاهی در چند سال اخیر موجب افزایش تقاضای جهانی شده است. کشور مالزی بزرگترین تولید کننده روغن نخل در جهان است.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
مگر روغن نخل یا همان پالم مضر نیست
آخرین اخبار