معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ سالی در طول 37 سال انقلاب بدتر از سال 94 از نظر منابع بودجه‌ای وجود نداشت.

سال 94؛ بدترین سال از نظر منابع بودجه‌ای بودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز موزه کتاب و میراث مستند ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جمعی از وزرا و چهره‌های فرهنگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی افتتاح شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مهمان ویژه آیین موزه کتاب و میراث مستند ایران بود که در این راستا ارائه سخنرانی پرداخت. 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فرهنگی بود، اظهار داشت: رهبری و مردم ایران همواره به دنبال احیای ارزش‌های اعتقادی، زدودن ظاهر فساد بداخلاقی‌ها، نابرابری‌ها و استقلال و پیشرفت بوده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه تا تحقق کامل ارزش‌های انسانی و اخلاق ملی در ایران راه طولانی در پیش داریم، اظهار داشت: با صلابت این مسیر باید دنبال شود بنده مدیر اجرایی هستم و حوزه فعالیتم کارهای توسعه‌ای بوده و در این راستا تلاش کردم.

وی تأکید کرد: توسعه همه جانبه کشور بدون تقویت بنیان علمی و فرهنگی ناممکن و ناقص است و در این راستا اساس توسعه فرهنگ بالا بردن بالندگی اندیشه‌هاست و هیچگاه توسعه در بستر ذهنی بسته شکل نخواهد گرفت.

جهانگیری اضافه کرد: باید محیط آزادی برای بالندگی اندیشه‌ها فراهم شود و یکی از نمادهای بالندگی چگونگی فهمیدن کتاب است در این راستا تنوع مختلفی در بنیاد فرهنگی کشور وجود دارد که باید گفت هیچ دستاوردی جای کتاب را نخواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: کشور مسلمانی مانند ایران که به آئین اسلام اعتقاد دارد، باید به جایگاه والای کتاب و پدید آورنده آن احترام بگذارد. دولت همواره به این ضرورت‌ها آگاه است، اما متاسفانه شرایط کتاب از نظر تولید، مصرف و اقتصاد نشر با تنگناهای جدی روبروست.

جهانگیری تاکید کرد: امروز در جامعه ما به دلایل متعددی از تنگناهای اقتصادی سخن به میان می‌آید ولی در این راستا مطمئنا تنگناهای پیش روی توسعه فرهنگی کمتر از تهدیدات اقتصادی نیست.

وی اضافه کرد: متاسفانه فساد و قانون گریزی توسعه پیدا کرده و نهادهای رسمی کشور را در بر گرفته است و به شکل نهادینه‌ای در حال رشد است. به دنبال این اتفاقات تخریب سرمایه‌های مادی بسیاری صورت گرفته و نزدیک به 2 میلیارد و 700 میلیون منابع کشور بر باد رفته است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در برخی از اختلاف‌ها آسیب‌های جدی به بخشی از مسائل زده که اما متاسفانه در جایی گفته نشده است که این اقدام چه میزان میراث فرهنگی کشور را نابود کرده و بر مشارکت و امید مردم و اندیشمندان آسیب زده است.

جهانگیری با بیان اینکه باید به این مهم توجه کرد، تصریح کرد: امروز در کتابخانه ملی کار بسیار خوبی به نمایش گذاشته شد و کاری بسیار فرهنگی بود که برای نسل امروز باید نگهداری شود، چرا که حفظ میراث ملی و فرهنگی از جمله تکالیف مهم دولت است.

وی افزود: در بخش تاریخی چند موزه مهم راه‌اندازی شده است و کتابخانه ملی در این دوره با مدیریت صالحی امیری و همکارانش توانسته وظایف خود را با این ضرورت‌ها سازگار کند و اقدامات ارزشمند نخبگان مدنظر قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دو نیاز مهم دولت در این مسیر اظهار داشت: یکی از این موارد یاری رساندن اندیشمندان به دولت است که البته ما به حرف آنان توجه می‌کنیم. در این راستا باید کانون‌های فکری تقویت شود تا مردم نیز بتوانند در این مسیر به دولت کمک کنند.

جهانگیری ادامه داد: بخش دیگر نیاز دولت تقویت و ایجاد نهادهایی است که بتوانند تاریخ و فرهنگ پرافتخار ایرانی_ اسلامی را روزآمد و قابل فهم کند.

وی اضافه کرد: در جامعه امروز باید در راستای تقویت جوان امروز تقویت شود، متاسفانه دولت در این راستا با محدودیت‌های مالی روبروست، بخش‌های فرهنگی به دلیل کمبود منابع با مشکلات زیادی روبرو هستند که باید به این مهم توجه کرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ سالی در طول 37 سال از عمر انقلاب بدتر از سال 94 از نظر تامین منابع بودجه‌ای برای کشور نبود، متاسفانه امروز بر اثر تحریم‌ها به جای 2 میلیون صادرات، 1 میلیون صادرات داریم که امیدواریم با مدیریت صحیح بتوانیم امسال را به خوبی پشت سر بگذاریم.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: با مدیریت صحیح باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که به اقتصاد کشور شوکی وارد نشود و مردم به نظام امید و اعتماد دارند و بزرگترین سرمایه کشورمان هستند که امیدواریم در سال 95با اجرای برجام شکوفایی اقتصادی داشته باشیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار