سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان گفت: کمبود فضای کتابخانه ای عمده ترین مشکل حوزه کتاب در این استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ مختارپور افزود: میزان استاندارد فضای کتابخانهای باید به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع باشد در حالی که این میزان در این استان یک متر و بیست سانتیمتر به ازای هر 100 نفر است.

به گفته وی، لرستان از جمله معدود استان های کشور است که کتابخانه مرکزی ندارد.

کتابخانه مرکزی لرستان با زیربنایی حدود هشت هزار و 400 مترمربع بعد از گذشت 15 سال به دلیل مشکلات ناشی از کمبود اعتبار هنوز به بهره بردای نرسیده است.

مختارپور جذب خیرین کتابخانه ساز و جلب مشارکت های مردمی در راستای ساخت کتابخانه ها باعث می شود تا امکان دسترسی همگانی به فضاهای استاندارد مطالعه کتاب بیشتر شود.

وی افزود: انجمن خیرین کتابخانه ساز لرستان در سال 1392 تاسیس شده ولی با گذشت حدود سه سال از تاسیس این انجمن تاکنون هیچ کمکی از طرف خیرین در این زمینه صورت نگرفته است.

مختار پور گفت: جلب مشارکت و بهره گیری از کمک های خیرین برای ساخت و توسعه کتابخانه های عمومی، طراحی و برنامه ریزی به منظور تشویق و ترغیب جوانان به مطالعه مفید و کمک به انتشار و چاپ کتب مورد علاقه مردم با هدف تقویت گرایش به مطالعه در جامعه از جمله اهداف مورد نظر انجمن خیرین کتابخانه ساز است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به گسترگی شبکه های اجتماعی و فضای در دسترس اینترنت گفت: شبکه های اجتماعی و اینترنت در بهترین حالت ممکن یک وسیله ارتباطی مکمل هستند و نمی توانند جایگزین مناسبی برای کتاب عنوان شوند.

پورمختار با بیان اینکه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا در زمینه فضای مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی پیشتاز بوده اند گفت: این کشورها با اینکه 30 تا 40 سال در این زمینه جلوتر هستند اما همچنان در این کشورها مجلل ترین و مجهزترین بناهای کتابخانه ای وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون در مرکز استان پنج کتابخانه وجود دارد که بسیاری از نواحی شهری خرم آباد را پوشش نمی دهند و امکان دسترسی همگانی به آن وجود ندارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی لرستان با بیان اینکه مهمترین مشکل حوزه کتاب در استان کمبود فضای زیربنایی مطالعه است گفت :در صورتی که کتابخانه مرکزی خرم آباد به بهره برداری برسد سرانه زیربنایی مطالعه در استان دو برابر می شود.

هم اکنون 31 کتابخانه نهادی و 10 کتابخانه مشارکتی در لرستان با موجودی بیش از 600 هزار نسخه کتاب ، فعال است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مشکل ، عمده ، کتاب ، لرستان ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.