آیا اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت، حامیان لاریجانی و صدای ملت به لیست مشترک انتخاباتی می‌رسند؟

لیست‌ها و سرلیست‌هابه گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه اعتماد در شماره امروز 24 بهمن ماه گزارشی از آخرین وضعیت آرایش انتخاباتی منتشر کرده است.

در گزارش اعتماد آمده است:

ناقوس انتخابات مجلس ١۴ روز دیگر به صدا درخواهد آمد. انتخاباتی که قرار است با برگه‌های رای تکلیف پارلمان دهم و خبرگان پنجم را مشخص کند. اما قوم سیاستمدار از راست تا چپ و از افراطی تا اعتدالگرا در این ساحات و ساعات و در شرایطی که سرنوشت احراز‌شدگان مشخص شده، سخت گرفتار فراهم آوردن مقدمات پیشاانتخاباتی‌اند. حالا با نیم نگاهی به میدان سیاست می‌شود فهمید در تهران آمران و عاملان سه گروه اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، اعتدالگرایان به همراه گروه صدای ملت وابسته به علی مطهری چهار قطب اصلی ماراتن مجلس را تشکیل می‌دهند. 

هرچند شرایط حضور بازیگران جناحین سیاسی کشور در این انتخابات متفاوت شد، چه آنکه یک جناح برای ائتلاف و تهیه لیست انتخاباتی خود از کاندیدا‌هایش تعهد کناره‌گیری گرفت و «نهضت انصراف» راه انداخت و جناحی دیگر برای تنظیم فهرست انتخاباتی‌اش فراخوان و فرم داد. بر اساس اخبار رسمی موجود، اصولگرایان که با کمبود مهره انتخاباتی مواجهه نبودند زود‌تر از دیگران لیست انتخاباتی خود را اعلام کردند. در مقابل اصلاح‌طلبان در تهران فقط هفت کاندیدای شناخته‌شده دارند و برای پر کردن جای خالی ٢٣ نفر دیگر مشغول مصاحبه با کاندیداهایی هستند که رزومه‌هایشان را به شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان ارسال کرده‌اند. از سوی رهروان ولایت و یاران علی لاریجانی به همراه حزب اعتدال و توسعه هم وضعیت بهتری از اصلاح‌طلبان ندارند و مشخص نبود با چه مکانیزمی می‌خواهند لیست‌های انتخاباتی خود را تکمیل کنند. هرچند روز گذشته برخی اخبار از احتمال ائتلاف عقلا (اصلاح‌طلبان، حامیان دولت، یاران علی لاریجانی و صدای ملت) خبر دادند. با این مقدمه و تا پیش از اعلام رسمی این ائتلاف انتخاباتی و ارایه لیست واحد از سوی این گروه‌های سیاسی تا به امروز به این شرح است: 

اصولگرایان و رویای ریاست حداد‌عادل

اصولگرایان می‌خواهند خان پارلمان باقی بمانند، برایشان مهم است که هرگونه شده صندلی‌های سبز پارلمان را از دست ندهند. برای رسیدن به این هدف با کسی هم گویا تعارفی ندارند. آن‌ها برای تحقق این خواسته نه تنها خط قرمزی روی علی لاریجانی و اعوان و انصارش کشیدند که محمدباقر قالیباف و محسن رضایی را هم ندیدند. نگاهی به سهم ٢٢ درصدی محافظه‌کاران سنتی (جامعه روحانیت مبارز- حزب موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری) در لیست انتخاباتی اصولگرایان نشان‌دهنده آن است که نقشه راه اصولگرایان و دست بر‌تر در اختیار کدام یک از جریان‌های سیاسی اصولگرایی است. از‌‌ همان روز که غلامعلی حداد‌عادل به عنوان سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان معرفی شد تا همین دیروز که ١٠ کاندیدای وابسته به پایداری و ایثارگران و رهپویان را به کنفرانس خبری‌اش برد مشخص بود که او سرلیست انتخاباتی اصولگرایان و گزینه نو اصولگرایان برای ریاست مجلس دهم است. اگرچه در اعلام رسمی فهرست انتخاباتی اصولگرایان ترتیب الفبایی رعایت شده و نام مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در صدر قرار گرفته اما پررنگ بودن نقش غلامعلی حداد‌عادل در تنظیم نهایی این فهرست انتخاباتی، پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌ای او طی یک ماه گذشته به همراه مواضع جدی‌تری در مخالفت با دولت روحانی حاکی از آن است که این سیاستمدار ٧٠ ساله جناح راست با موافقت گروه‌های نو اصولگرا برای بازپس‌گیری کرسی ریاست مجلس از علی لاریجانی بی‌علاقه نیست. این‌‌ همان نیتی است که امیر محبیان یکی از تئوریسین‌های جناح راست اوایل هفته جاری به آن اشاره کرده بود. محبیان در گفت‌وگو با سایت ندای ایرانیان گفته بود: «طبعا حداد‌عادل وضعیت خود را در مجلس آینده خوب می‌بیند و خود را برای ریاست مجلس دهم آماده می‌کند، زیرا به نظر می‌رسد توانسته تایید موتلفه و بعضی گروه‌های سنتی را هم داشته باشد، اما چرخ گردونه سیاست‌، بازی‌های بسیار دارد.» البته امیر محبیان در ادامه این گفت‌وگو اشاره نکرده که منظورش از بازی‌های بسیار چرخ گردونه سیاست چیست اما به نظر می‌آید اشاره این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ایران اتفاقاتی باشد که مانع از ریاست غلامعلی حداد‌عادل در انتخابات مجلس هشتم شد. 

سرلیستی جلالی با ائتلاف رهروان ولایت-اعتدال و توسعه

در ماجرای ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان نه گروه‌هایی همچون پایداری، ایثارگران، رهپویان علاقه داشتند تا علی لاریجانی به ائتلاف بپیوندد و نه لاریجانی و یارانش تمایلی داشتند تا سرنوشت و آینده سیاست‌ورزیشان را به این دسته از اصولگرایان پیوند بزنند. همین بود که وقتی مثلث موتلفه، پایداری و ایثارگران آغاز به‌کار کرد، ژنرال‌های میانه‌روی اصولگرا از جمله علی‌اکبر ولایتی، علی لاریجانی، مرتضی مقتدایی و ناطق‌نوری جلسه‌ای را برای مدیریت جناح راست در انتخابات برگزار کردند که مباحث این جلسه به لطف لطایف‌الحیلی رسانه‌ای شد تا برگزار‌کنندگان این نشست، عطای ادامه این جلسه را به لقایش ببخشند. پایان آن جلسات بی‌تردید از موقعیت علی لاریجانی در ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان کاست، چرا که می‌دان‌دار اصلی ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان همه از مخالفان ریاست و عملکرد او و فراکسیون رهروان ولایت در مجلس به ویژه در ماجرای برجام بودند. سه‌ضلعی ایثارگران، رهپویان و پایداری به همراه حداد‌عادل شکی باقی نمی‌گذاشت که لاریجانی و مردان او هرگز در فهرست انتخاباتی اصولگرایان راه به جایی نخواهند برد. هرچند محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد تلاش بسیاری کردند تا نام کاظم جلالی را به عنوان رییس فراکسیون رهروان ولایت در لیست انتخاباتی اصولگرایان قرار دهند اما این تلاش هم با مخالفت غلامعلی حداد‌عادل و سه ضلعی ایثارگران، پایداری و رهپویان ناکام ماند تا کاظم جلالی به عنوان کلیدی‌ترین عنصر علی لاریجانی در تهران برای انتخابات راه سخت و صعبی را پیش‌رو داشته باشد. البته عدم احراز تعدادی از چهره‌های اصلی رهروان ولایت برای ورود به انتخابات مجلس دهم مشکلات رهروانی‌ها را مشدد کرده است. بر اساس آخرین اخبار کاظم جلالی سرلیست انتخاباتی رهروان ولایت در تهران خواهد بود. هر چند با توجه به سابقه عضویت کاظم جلالی در حزب اعتدال و توسعه و روابط صمیمانه او با اعضای شورای مرکزی این حزب و رد صلاحیت اکثریت کاندیداهای حزب اعتدال و توسعه احتمال ائتلاف حامیان علی لاریجانی و حسن روحانی در انتخابات وجود دارد. 

عارف؛ امید اول اصلاح‌طلبان

 «مشتاقی و مهجوری» لسان‌الغیب شیرازی را باید بهترین توصیف از حال و روز فعلی اصلاح‌طلبان دانست. آنان پس از مشاهده ماحصل تن دادن به خرد جمعی در خرداد ٩٢ امیدوارانه و با‌‌ همان نقشه راه «همه با هم» وارد انتخابات پارلمان دهم شدند تا گام دوم را همچون گام اول محکم و باصلابت بردارند. همین هدف بود که باعث شد تا بیش از ١٢٠ چهره شناخته‌شده اصلاح‌طلب برای انتخابات پارلمان دهم ثبت نام کردند که از این تعداد تا به امروز تنها هفت نفر (محمدرضا عارف، الیاس حضرتی، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، محمد علی وکیلی) تایید صلاحیت شدند. استراتژی اصلاح‌طلبان در گام دوم و با توجه به شرایط موجود بر مدار افزایش امید و مشارکت حداکثری مردم، ماندن در صحنه انتخابات و ارایه لیست انتخاباتی قوی با مشارکت بخشیدن به جوانان و زنان تنظیم شده است. هدف اصلاح‌طلبان در این انتخابات مقابله با افراطی‌گری و تشکیل مجلسی همسوی با دولت روحانی است. این‌‌ همان چیزی است که جدای از محمدرضا عارف، رییس شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان به آن اشاره کرده‌اند. شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای رسیدن به این هدف و تنظیم لیست نهایی انتخاباتی خود شب گذشته جلسه برگزار کرد که جدای از هفت نفر تایید صلاحیت‌شده سرنوشت ٢٣ نفر باقیمانده این لیست را هم مشخص کرد. حضور جوانان و زنان در این لیست قابل توجه است. همچنین محمدرضا عارف با رای اکثریت آرا به عنوان سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان انتخاب شد. 

سرلیستی علی مطهری در صدای ملت

علی مطهری را باید پدیده مجلس نهم دانست. سیاستمداری که بر اساس نظرسنجی‌ها یکی از پررای‌آور‌ترین کاندیداهای انتخابات مجلس دهم است. فرزند آیت‌الله شهید مرتضی مطهری که در انتخابات قبلی مجلس و پس از عدم حضور در لیست جبهه متحد اصولگرایان به همراه علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان، ائتلافی با عنوان «صدای ملت» را تشکیل داده بود و توانست به صورت مستقل وارد مجلس شود حالا برای انتخابات مجلس دهم قصد دارد تا فهرست انتخاباتی جدا ارایه کند. هر چند علی مطهری چند روز پیش اعلام کرد که لیست صدای ملت اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد اما پوس‌تر تبلیغاتی خود را با تصویری از مرحوم آیت‌الله مدرس و شعار «مجلس بهتر با مشارکت بیشتر» و دو برنامه اساسی رونق اقتصادی و حقوق شهروندی، در معرض دید افکار عمومی قرار داد. علی مطهری سرلیست انتخاباتی صدای ملت خواهد بود و بر اساس برخی شنیده‌ها، این لیست با قرار گرفتن اسامی افرادی از رهروان ولایت، اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان تکمیل خواهد شد. 

چه باید کرد؟ 

لیست‌های احتمالی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران با توجه به آرایش سیاسی موجود عبارتند از: ١- شورای ائتلاف اصولگرایان (سرلیست: غلامعلی حداد‌عادل) ٢- رهروان ولایت و اعتدال و توسعه (سرلیست: کاظم جلالی) ٣- اصلاح‌طلبان (سرلیست: محمدرضا عارف) با توجه به سهم بالای اصولگرایان غیر معتدل در فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی و المان‌های موجود مبنی بر مجلس مورد علاقه تندرو‌ها باید پاسخی به این پرسش داد که آیا: «ارایه سه یا چهار لیست از سوی مخالفان افراطی‌گری در کشور (اصلاح‌طلبان- اعتدالگرایان، رهروان ولایت و صدای ملت) در برابر تک لیست انتخاباتی اصولگرایان کار درستی است یا آنکه منجر به شکست رای گروه‌های هم هدف و در نتیجه موفقیت لیست اصولگرایان خواهد شد؟ هرچه هست عقل سلیم می‌گوید: «آزموده را آزمودن خطاست» یک لیست در برابر یک لیست؛ اینگونه می‌شود گفت با ائتلاف اصلاح‌طلبان اعتدالگرایان و حامیان لاریجانی با یک لیست انتخاباتی می‌توانند اصولگرایان را به این مهم برسانند که خواست و مطالبهٔ امروز اکثریت مردم تهران چیست و از دیگر سو چرا میزان محبوبیت اجتماعی آنان کمتر از هر دورهٔ دیگری‌ است. بالمال؛ با این ائتلاف انتخاباتی و ارایه‌ یک لیست واحد که می‌تواند تحت حمایت رییس‌دولت اصلاحات، رییس‌جمهور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار گیرد می‌تواند موجبات مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و پیروزی این لیست را تضمین کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.