موافقت ناتو با اعزام هواپیماهای آواکس به عراق و سوریه

ناتو با درخواست آمریکا برای اعزام ناوگان هواپیماهای آواکس با هدف آنچه کمک به مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق خوانده شده، موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ "ینس استولتنبرگ،" دبیرکل ناتو روز پنج شنبه پس از نشست وزرای دفاع این سازمان در بروکسل، از توافق برای استفاده از هواپیماهای شناسایی مجهز به سیستم کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) با هدف پشتیبانی از ائتلاف غربی موسوم به ضد داعش در سوریه خبر داده است.

براساس این توافق، هواپیماهای آواکس ناتو مستقیماً به ردیابی گروه‌های تروریستی نخواهند پرداخت ولی در این راه به هواپیماهای آمریکایی یاری خواهند رساند.

 استولتنبرگ گفت: «ما در مجموع با استفاده از هواپیماهای آواکس ناتو به منظور تکمیل توانمندی‌های آواکس ملی موافقت کردیم.»

وی افزود: «این تصمیم در پاسخ به درخواستآمریکا اتخاذ شد. طراحان نظامی ما هم اکنون مشغول بررسی جزئیات آن هستند. این تصمیم توانایی ائتلاف برای تضعیف و از بین بردن گروه تروریستی داعش را افزایش می‌دهد.»

ناتو تجهیزات نظامی اندکی برای خود دارد و در عوض ساختار فرماندهی حمایتی برای 28 کشور عضو دارد؛ اعضای ناتو همچنین در دهه 1980 میلادی به منظور مقابله با تهدید آن زمان شوروی، یگان هواپیماهای آواکس راه اندازی کردند.

یگان آواکس ناتو بیش از 20 هواپیما با قابلیت جاسوسی در هوا و زمین دارد؛ این هواپیماهای آواکس توانایی ارسال اطلاعات را تا شعاع 400 کیلومتری (260 مایلی) به منظور هشدار درباره تهدیدها و واکنش هماهنگ دارند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار