ساری؛

همکاری هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر

موافقت نامه همکاری آب و هواشناسی در دریای خزر با امضای نمایندگان کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران از 11 بهمن امسال اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛  مدیر کل هواشناسی مازندران گفت: مقامات هواشناسی پنج کشور ساحلی دریای خزر این موافقت نامه را مهر پارسال در آستاراخان روسیه امضا کردند و پس از موافقت مجالس این کشورها، اکنون اجرایی شد.

داداشی، هدف اصلی این موافقتنامه را ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه ‌ای برای دستیابی به اطلاعات دریای خزر و تبادل آن برای تأمین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت‌های اقتصادی در دریا اعلام کرد.

وی افزود: بر اساس این موافقت نامه، توسعه شبکه‌ های دیدبانی ملی در ایستگاه‌ها و پایگاه‌های مستقر در سواحل دریای خزر باید فراهم شود.

مدیر کل هواشناسی مازندران، ایجاد الزامات یکپارچه برای سامانه‌ های ملی جمع آوری، ذخیره‌ سازی و پخش اطلاعات دریای خزر، تهیه اطلاعات مرجع، طراحی و گردآوری پایگاه داده های دیدبانی را از دیگر مفاد موافقت نامه همکاری آب و هواشناسی دریای خزر اعلام کرد.

دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان با حوزه آبریزی به وسعت 3 میلیون و 770 هزار کیلومتر مربع دارای هفت هزار کیلومتر نوار ساحلی و هزار و 200 کیلومتر طول، یک منبع آبی منحصر به فرد است که در برنامه های توسعه ای کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نقش مهمی ایفا می کند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ساری ، همکاری ، هواشناسی ، خزر ، دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.