یکی از دلایل گرایش مخاطبان به کانون پرورش فکری، اعتماد بالای خانواده‌ها به این نهاد فرهنگی است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ شقایق قندهاری، از مترجمان ادبیات درباره نقش کانون پرورش فکری کودکان در شکل‌گیری، رشد و پیشرفت ادبیات و هنر کودک و نوجوان اظهار کرد: با توجه به این‌که کانون یک‌ نهاد فرهنگی است و در عرصه فرهنگ فعالیت‌های بسیار متنوع و متفاوتی انجام می‌دهد، نقش مؤثر و بسیار کلیدی درروند شکوفایی ادبیات و هنر عرصه کودک و نوجوان داشته است. 

وی ادامه داد: کانون پرورش یکی از نهادهای قدیمی و باتجربه فرهنگی و پرورشی است و امسال پنجاه‌ساله می‌شود، و از این‌رو حضوری پررنگ در بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ داشته است، ازجمله حوزه نشر و کتاب، پویانمایی، عروسک‌سازی، تئاتر و فیلم. بسیاری از چهره‌های مطرح و شاخص فرهنگی معاصر ما در ایران فعالیت‌های خود را در عرصه جوانی و یا حتی نوجوانی‌شان با کانون پرورش فکری آغاز کرده‌اند، تشویق و دلگرم شده‌اند و بعدها به‌صورت حرفه‌ای فعالیت‌های خود را ادامه داده‌اند و هنوز که هنوز است، از کانون پرورش به نیکی یاد می‌کنند. خوشبختانه توجه کانون پرورش فکری به ابعاد گوناگون فرهنگی موجب شده که در تمامی این سال‌ها در بخش یا حتی بخش‌هایی مطرح و دیده شود و به‌طور هم‌زمان در عرصه‌های مختلف فعالیت کند که این امر بسیار مهمی است. 

قندهاری در ادامه سخنانش به تأثیر کانون بر ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه ایران به‌ویژه بر مخاطبان هدف خود یعنی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: من در دوره کودکی و نوجوانی برای مطالعه به سراغ کتاب‌های کانون پرورش فکری می‌رفتم. یکی از دلایلش این بود که در زمان کودکی و نوجوانی من، تعداد ناشران کودک و نوجوان بسیار محدود و اندک شمار بود، در این شرایط خیلی مهم بود که من در آن سن چه کتاب‌هایی در اختیارم بود و تا چه حد قدرت انتخاب داشتم. یادم می‌آید که برخی از آثار بسیار خوب و ارزشمند ادبیات کودک و نوجوان را چه در حیطه تألیف و چه در حیطه ترجمه من با کتاب‌های منتشرشده در کانون مطالعه کردم. به‌این‌ترتیب با توجه به تجربه شخصی خودم می‌گویم کانون پرورش در ترویج فرهنگ مطالعه از دیرباز نقش خوبی ایفا کرده است و حضور بارزی در اشاعه مطالعه بین مخاطبان کودک و نوجوان داشته است. 

وی افزود: یکی دیگر از دلایل این گرایش، اعتماد بالای خانواده‌ها به این نهاد فرهنگی است. من بارها در نمایشگاه‌های کتاب دیدم که چه طور پدرها و مادرها در غرفه انتشارات کانون خود برای فرزندانشان کتاب انتخاب می‌کنند. درحالی‌که همین والدین در غرفه‌های  برخی دیگر از ناشران با تردید به سراغ کتاب‌ها می‌روند و گاهی با کلی پرس‌وجو برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند. این امر بدین معنی است که کانون صاحب اعتبار بالایی است و نزد خانواده‌ها خوش‌نام و قابل‌اعتماد. دلیلش هم توجه جدی کانون به برخی از معیارهای آموزشی و تربیتی و اخلاقی است.  

این مترجم، درباره علاقه شدیدش به کتاب‌خوانی گفت: به دلیل علاقه شدیدی که به کتاب داشتم، مادرم با پیگیری جدی مرا عضو یکی از کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کرد تا راحت بتوانم کتاب بخوانم. باز اگر به دوره کودک و نوجوانی خودم بازگردم، باید بگویم در آن زمان تعداد کتاب‌خانه‌هایی که بخش مجزا و مشخصی برای کتاب‌های کودک و نوجوان داشتند، بسیار ناچیز بود و تنها مرکز فرهنگی که به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای به این حوزه توجه داشت، کانون پرورش فکری بود. تصور می‌کنم که اگرچه کانون پرورش فکری تا حد زیادی به هدف اصلی خود توجه داشته و تا اندازه زیادی هم بدان رسیده است، ولی در روزگار کنونی می‌تواند بیش‌ازپیش از ظرفیت و امکانات بسیار بالای خود، در کنار پیشینه و قدمت پنجاه‌ساله‌اش که تجربه‌های بسیار مغتنمی را به همراه داشته است، استفاده کند و حضور فعال‌تر و پررنگ‌تری در عرصه‌های متفاوت فرهنگ داشته باشد. تصور می‌کنم کانون می‌تواند حرفه‌ای‌تر از پیش، و به‌طور تخصصی‌تر به شناسایی و پرورش افراد مستعد بپردازد و از آن‌ها برای عرصه خلاقیت‌هایشان حمایت کند. 

وی در ادامه به فعالیت‌های مختلف کانون پرورش فکری درزمینه‌ی قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه‌های متنوع قصه‌گویی که در کتاب‌خانه‌های کانون برگزار می‌شود، مانند جلساتی که با حضور نویسنده و پدیدآورندگان آثار با مخاطبان خود در استان‌های مختلف به‌طور متناوب برپا می‌شود، ارتباط ملموس و واقع‌بینانه‌ای میان مخاطبان و کسانی که دغدغه فرهنگی جدی دارند و عمر خویش را صرف خلق و تولید اثر برای کودک و نوجوان می‌کنند، همواره می‌توان از این ارتباط مستقیم و عینی به شکل مؤثرتری استفاده کرد و بچه‌ها را بیش‌ازپیش به انواع هنرها، در کنار مطالعه، علاقه‌مند و آشنا کرد. به‌علاوه استعدادهای کودک و نوجوان تنها زمانی به‌واقع شناسایی و پرورش داده می‌شود که در مرحله اول با این حوزه‌ها به‌خوبی آشنا شود و در موقعیت مناسب برای خلق و ایده پردازی متناسب با آن قرار بگیرد. 

قندهاری همچنین گستره‌ پوشش جغرافیایی مراکز کانون را مناسب ارزیابی و پیشنهاد کرد: باوجود تلاش زیاد کانون برای گسترش مراکز و پوشش مناطق محروم بهتر است تمرکززدایی بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد تا مناطق محروم و دورافتاده هم از امکانات کانون برخوردار شوند، امکاناتی مانند کتابخانه و تأسیس سالن نمایش و... حیف است که برخی مناطق از این امکانات به‌کل محروم شوند، ضمن این‌که دوره کودکی و نوجوانی در پرورش فکری و ذهنی هر کودک نقش منحصربه‌فردی دارد و با توجه به حساسیت بالای این امر، توسعه مراکز فرهنگی کانون در مناطقی که فاقد حداقل امکانات هستند، یک ضرورت جدی است.  

وی در ادامه از همکاری‌اش با کانون پرورش فکری گفت: به‌عنوان یک مترجم حوزه کتاب کودک و نوجوان باید بگویم که بسیار خرسندم که حداقل بیش از ده سال است که با کانون پرورش فکری همکاری داشته‌ام، چون گستره بالای کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کانون در شهرهای مختلف موجب می‌شود اثر دیده شود و مطرح. درواقع بازهم به دلیل اعتماد خوب خانواده‌ها و بچه‌ها به کانون، وقتی کتابی در کانون منتشر می‌شود، من شخصا خیالم تا حد زیادی راحت است که اثرم به دست مخاطب اصلی‌اش می‌رسد و مهجور نمی‌ماند که همین قضیه انگیزه و دلگرمی مرا برای فعالیت‌های آتی بیش‌تر هم می‌کند. کتابی که در انتشارات کانون منتشر می‌شود، به کتاب‌فروشی‌های متعدد کانون در شهرستان‌ها هم می‌رود، و به‌علاوه کودک و نوجوان‌های ما در کتابخانه‌های شهرشان هم این آثار را می‌بینند.  

قندهاری در پایان اظهار امیدواری کرد: کانون برای حضورش در نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی بسیار حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر عمل کند و از تجربه‌های سال‌های پیشین خود برای این مسئله به‌خوبی بهره ببرد. کانون می‌تواند خیلی جدی و حرفه‌ای و به‌صورت تخصصی در عرصه بین‌الملل فعال باشد و در معرفی ادبیات کهن و ارزشمند ایران‌زمین در عرصه نشر خودش را به اثبات برساند و خوش بدرخشد. نباید منتظر بمانیم تا کسی خارج از کشور دغدغه معرفی آثار ادبی ما ایرانیان را داشته باشد و در این خصوص اقدامی کند، این کار خود ماست و برای تحقق این برنامه، کانون می‌تواند پیشگام باشد.   



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.