صرع، یک اختلال مغزی است. در این بیماری سلول های عصبی یا نورون ها، پیام های غیرطبیعی دریافت می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ یک متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع به دنبال بروز اختلال در عملکرد سلول های مغز ایجاد می شود ولی گاهی ممکن است علامتی از یک بیماری دیگر که موجب آسیب یا تخریب مغز شده است، باشد.

غیاثیان بابیان اینکه اگر تشنج بیش از دو بار تکرارشود به آن صرع گفته می شود تصریح کرد : تشنج ناشی از اختلال در فعالیت یا عملکرد گروهی از سلول های مغزی است که به طور همزمان ایجاد می شود وممکن است به علائمی مانند اختلال در تکلم، فراموشی، خیرگی یا قطع ارتباط با محیط اطراف منجر شود و یا شخص روی زمین بی افتد وکف از دهانش خارج شود.

وی افزود: در صورت تشخیص درست می توان این بیماری را به صورت اصولی و موفقیت آمیز درمان کرد.

این متخصص با اشاره به اینکه صرع را نمی‌توان درمان کرد، اما حملات را می‌توان با دارو تا حدود ۷۰ درصد موارد کنترل کرد، گفت: در افرادی که حملات به دارو پاسخ نمی‌دهند،جراحی، تحریک عصبی یا تغییر در رژیم غذایی را می‌توان در نظر گرفت.

به گفته دکتر غیاثیان این بیماری در نوزادی معمولاناشی از ناهنجاری های مادر زادی، آسیب های حین زایمان، اختلالات متبولیک یا عفونت هاست.در دوران شیر خواری وکودکی مهم ترین علت آن تب است ولی این عفونت ها نیز می تواند به تشنج یا صرع منجر شود.

غیاثیان ادامه داد:در دوران نوجوانی وبزرگ سالی ضربه های مغزی، سوء مصرف مواد بخصوص مواد روان گردان، تومورها وآسیب مغزی ودر دوران کهنسالی وآسیب های عروقی مغز مانند سکته های مغزی وبیماری های تحلیل برنده مغز از مهم ترین دلایل ابتلا به صرع محسوب می شود .

وی با بیان اینکه تشدید حمله های صرع با بی خوابی ،گرسنگی های طولانی ،خستگی مفرط ، نورشدید ومحرک بخصوص رقص نور، قطع خودسرانه داروها ضد تشنج یا مصرف داروها ومواد روان گردان ممکن است به حمله های صرع یا تشدید آن منجر شود.

این متخصص عنوان کرد: شش نوع مهم حمله عمومی وجود دارد، صرع همراه با تشنج و غش، تونیک، صرع تونیک، همراه با تشنج و غش، تنش ماهیچه‌ای، پریشانی، و حملات ضعیف. تمامی این حملات شامل از دست رفتن هوشیاری بوده و معمولا بدون هشدار روی می‌دهند.

غیاثیان خاطر نشان کرد: صرع می‌تواند اثرات مضری روی رفاه روانی-اجتماعی داشته باشد. این اثرات ممکن است منجر به عملکرد تحصیلی ضعیف‌تر و مشکلات شغلی وخیم‌تر شود. سختی‌های یادگیری در آنهایی که چنین شرایطی دارند رایج است، مخصوصا میان کودکان مبتلا به صرع.

چندین نشانه صرع وجود دارد که بر اساس سن شروع گروه بندی می‌شوند: دوره نوزادی، کودکی، بزرگسالی و موارد بدون ارتباط سنی چشمگیر. علاوه بر این، گروه‌هایی وجود دارد که دارای ترکیبی از این نشانه‌ها هستند، برخی از این نشانه‌ها بر اثر دلایل ساختاری با متابولیک خاص و برخی بدون هیچ دلیل خاصی هستند. توانایی محققان در گروه بندی یک نوع صرع به سندروم‌های خاص بیشتر در رابطه با کودکان اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است بدانیم صرع درمان پذیر وخوش خیم می باشد وترس جامعه از این بیماری کاملا ناآگاهانه می باشد واکثر بیماران صرعی دارای استعداد ها و توانایی های خاص هستند.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.