خوداتکایی 70 درصدی تولید دانه های روغنی نیازمند برنامه 10 ساله

دبیر انجمن روغن نباتی کشور گفت: با یک برنامه مدون 10 ساله به خود کفایی 70 درصدی تولید دانه های روغنی خواهیم رسید.

ابوالحسن خلیلی دبیر انجمن روغن نباتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واردات روغن خام اظهار داشت: سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار تن روغن خام مورد نیاز کشوراست در حالیکه تنها کمتر از 5 درصد آن در کشور تولید و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به واردات روغن به کشور اظهار داشت: سالانه حدود 420 هزار تن روغن پالم،300 الی 400 هزار تن روغن آفتابگردان و مابقی روغن خام سویا و دانه های سویا به کشور وارد می شود.

خلیلی در ادامه یادآور شد: در هشت ماهه نخست سال 94 یک میلیون و 188 هزار تن دانه های روغنی به ارزش 605 میلیون دلار، 908 هزار تن انواع کنجاله به ارزش 457 میلیون دلار و 648 هزار تن روغن خام به ارزش 568 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

وی با اشاره به خود اتکایی تولید دانه های روغنی بیان داشت:با یک برنامه مستمر پنج ساله به خود اتکایی نسبی تولید و با برنامه مدون 10 ساله به خود اتکایی 70 درصدی در تولید دانه های روغنی با حمایت تولید بذر مناسب و در اختیار گذاشتن کشاورزان ،مکانیزاسیون کشاورزی و توجه جدی به بازرگانی کشاورزی و توجیه اقتصادی خرید دانه های روغنی برای کارخانجات خواهیم رسید .

دبیر انجمن روغن نباتی تصریح کرد: درواقع در کشور قابلیت کشت آفتابگردان ، سویا و کنجاله وجود دارد اما درصد روغن آنها متفاوت است اماگفتنی است که قابلیت تولید یک میلیون تن هکزا، 400 هزار تن سویا و 200 هزار تن آفتابگردان در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار