زنجان

یکی ولی،هفتمین دنیا

مسئول ثبت و پژوهش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت:گنبد سلطانیه تنها اثر تاریخی این استان است که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛دکتر عالی میگوید به جز سلطانیه 3 اثر تاریخی بازار زنجان،معبد داش کسن و معدن نمک چهر آباد نیز در مسیر طی مراحل ثبت جهانی قرار دارد.

وی به اهمیت گنبد سلطا نیه به عنوان یکی از شاههکار های معماری اشاره کرد و افزود:ویژگی های منحصر به فرد این بنا موجب شده است که یونسکو آن را هفتمین اثردنیا معرفی کرده است.

مسئول ثبت و پژوهش میراث در باره ی زنجان تنها 1 اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کرده است افزود:طولانی بودن مراحل ثبت و بررسی علت این امر است.

دکتر عالی افزود: سازمان یونسکو برای ثبت آثار در فهرست جهانی داری معیار ها وتعاریفی است که از آن جمله میتوان به فرا مرزی بودن،منحصر به فرد بودن،نمایش خلاقیت خاص در اثر و مهم تر این که در عهد خود باعث تحول فرهنگی یا پیشرفت تکنولوزی شده باشد.

وی گفت:وقتی اثری در فهرست آثار جهانی ثبت میشود حفظ و نگهداری آن نیز جهانی میشود و در برخی موارد سازمان یونسکو به عنوان مشاور جهت حفظ اثر در منطقه حضورمیابد.
انتهای پیام/ف
برچسب ها: یونسکو ، سلطانیه ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.