بیمارستان‌های کشور از مدیریت ضعیف مصرف خون رنج می‌برند

مدیریت مصرف خون چالش مهمی است که سیستم انتقال خون کشور و مخصوصا واحد‌های درمانی با آن مواجه هستند.

علی اکبر پور فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: مدیریت مصرف خون چالش مهمی است که سیستم انتقال خون کشور با آن مواجه است.

وی با بیان اینکه راهنمای ملی مدیریت خون بیمار تصویب شده و ابلاغ نهایی آن هنوز انجام نشده است، گفت: راهنمای مدیریت مصرف خون در کنار استقرار سیستم هموویژلانس می‌تواند بیماران مخصوصا دارندگان خون‌های نادر را از تزریق بی رویه خون و  تجویز نا بجا مصون نگه دارد.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که مدیریت مصرف خون انجام می‌گیرد، به ازای هر دو کیسه خون درخواستی برای عمل جراحی‌، یک کیسه مصرف می‌شود در حالی که در ایران از هر 9 درخواست خون تنها یک کیسه آن به مصرف می‌رسد که نشانه نبود مدیریت خون در بیمارستان ها است‌. این در حالی است که برای بیمار دارای خون نادر تجویز هر گروه خونیO- می‌تواند خطرات مرگباری به همراه داشته باشد.

پورفتح الله ادامه داد: زمان آن رسیده است تا گام‌های علمی و دقیق تری در این سازمان برداشته شود که نشانه سرآمدی  و توجه به ظرایف طب انتقال خون و حمایت از بیمارانی است که ممکن است درصد بسیار کمی از جامعه را تشکیل دهند اما خدمات تخصصی و ویژه سازمان برای آنان حیاتی است. طرح ملی خون های نادر نیز در همین راستا کلید خورد و ایران شانزدهمین کشور دنیا است که به انجمن بین اللملی خون‌های نادر پیوسته است. این انجمن اکنون کوتر از 30 عضو دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه تاکنون 300 هزار اهداکننده خون نادر در بانک خون های نادر کشور ثبت شده است، خاطرنشان کرد:  ایران تنها کشور در منطقه مدیترانه شرقی است که دارای برنامه ملی خون‌های نادر و عضو کارگروه در انجمن بین المللی انتقال خون در بین 20 کشور دنیاست. تعاملات بین المللی ایران در زمینه خون های نادر این امکان را برای هم وطنانمان فراهم کرده است که اگر نمونه خون نادر شخصی در ایران شناسایی نشود‌، کشور های عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر در این زمینه همکاری کنند و در صورت وجود نمونه خونی در بانک خون نادر هر یک از این کشورها خون مورد نیاز تامین شود. این یک سیستم پیشرو‌، بالنده و علمی هم راستا با جهانی شدن است که سازمان انتقال خون ایران از پیشگامان آن به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار