طبق گفته برخی از نظریه پرداران اسکیزوفرنی شایع ترین اختلال روان پریشی، در بین نوجوانان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ اسکیزوفرنی در بین کودکان ونوجوانان پسر بیشتر از دختران است .

مشخصات عمده ی اسکیزوفرنی در بین نوجوانان را می توان در موارد نظیر اختلال تفکر ،تحریف واقعیت یا قطع رابطه باآن ،ظرفیت محدود در برقرار کردن معنا دار با دیگران وکنترل ضعیف هیجانی عنوان کرد .

تشخیص اسکیزوفرنی در شکل های پیشرفته آن به مراتب آسان تر است، در این موارد گفتار فرد ماهیتی نامانوس وتصنعی دارد و جملات وی با یکدیگر رابطه ی منطقی ندارند و گاهی نیز محتوای گفتار برای اطرافیان مفهوم نیست.

دراین نوجوانان حالت های چهره و حرکات بدنی عجیب و به نظر آشفته، منزوی وحواس پرت می رسند. بسیاری از آنان دچار توهم های شنیداری هستند و در تفکر آنها هذیان های عجیب و غریب دیده می شود.

تشخیص اسکیزوفرنی در نوجوانان در نخستین مراحل آن دشوار است. زیرا برخی از نشانه های وجود اسکیزوفرنی در بزرگسالان می تواند جزء ویژگی های عادی در نوجوانی باشد.

عوامل زیست شناختی و موروثی ،عوامل موثر در پیدایش اسکیزوفرنی

تحقیقات اخیر نشان می دهد که عوامل زیست شناختی و موروثی در ایجاد این اختلال نقش عمده تری دارند.

به نظر می رسد که عده ای از لحاظ ابتلا به این بیماری آسیب پذیری بیشتری داشته و در مقابل استرس های محیطی ضعیف ترند.بدین ترتیب می توان ادعا کرد که وراثت نقش اصلی را در ایجاد بیماری ایفا می کند.

بررسی های انجام شده نشان می دهند که 4/1 نوجوانانی که به دلیل ابتلا به اسکیزوفرنی بستری می شوند بهبود می یابند,4/1دیگر بهبود نسبی پیدا می کنند ،متاسفانه 50 درصد باقی مانده بهبود ی نداشته و نیاز به مراقبت دائم پیدا می کنند.

اسکیزوفرنی یا جنون جوانی در سنین پایین

شروع اختلال اسکیزوفرنی در سنین پایین ،از جمله دلایلی است که در گذشته برخی از روان شناسان به ویژه در ایران ،اسکیزوفرنی را جنون جوانی نامیده اند .

در عین حال ویژگی هایی مانند شروع ناگهانی اختلال ،وجود عوامل مشخص زمینه ساز ،هوش بالاتر از متوسط ،سوابق خوب تحصیلی ،سازگاری اجتماعی و پاسخ دهی مثبت به درمان های اولیه می توانند سرعت بهبود را تسهیل کنند.علاوه بر این اگر اعضا خانواده پذیرای این مسئله باشند ودر زمینه های درمان ،تحصیلی کار و نظم دادن به زندگی نوجوان برنامه ریزی کنند ،موفقیت درمان افزایش می یابد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.