تا زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان زمان چندانی باقی نمانده اما اخبار متناقضی از حمایت دو تشکل روحانی اصولگرا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود...

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، تا زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری زمان چندانی باقی نمانده اما  اخبار متناقضی از حمایت دو تشکل روحانی اصولگرا از آیت الله هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود؛ حمایتی که قرار است از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز صورت گیرد. این دو جامعه، تشکلهای اصولگرایی هستند که گفته می‌شود اگرچه در جلساتشان بارها به این موضوع پرداخته‌‌اند اما هنوز به نتیجه واحد و مشخصی نرسیده اند.

رفسنجانی

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز از علت این عدم حمایت پرده برمی‌دارد و با بیان اینکه برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز به دلیل مواضع هاشمی رفسنجانی با حضور وی در لیست جامعه روحانیت مخالف هستند، می‌گوید: اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی هیچ استدلال قانونی و شرعی ندارد چرا که ما هیچ بحثی درباره شورایی بودن رهبری نداریم.

وی با اشاره به مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورایی شدن رهبری و نظارت بر رهبری که اخیراً از سوی رئیس مجمع مطرح‌شده است،‌ تصریح کرد: باید از آقای هاشمی پرسید چرا این مواضع را مطرح می‌کند اما در هر حال این موارد در جامعه روحانیت محل بحث است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت قطعاً حامی رهبر انقلاب است، افزود: اگر جامعه روحانیت احساس کند برخی به دنبال تضعیف جایگاه رهبری هستند تصمیمی می‌گیرد که تقویت رهبری باشد ازاین‌رو در این شرایط بُعد منفی آقای هاشمی در جامعه روحانیت بیشتر است.

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت نمی‌خواهد که نام آیت الله هاشمی در لیست جامعه باشد،‌ یادآور شد: بنده نیز جزو مخالفان حضور آیت الله هاشمی در لیست جامعه روحانیت برای خبرگان هستم اما بامتانت و مصلحت پیش می‌رویم.


در همین حال چندی پیش حجت‌الاسلام محسن کازرونی عضو جامعه روحانیت مبارز هم با اشاره به اينکه برای ارائه فهرست نامزدهای مورد حمايت جامعتين، بین جامعه روحانيت و جامعه مدرسين مراوده وجود دارد، گفته بود: هنوز نمی‌شود به‌طور قطعی اين ليست را اعلام کرد.

به گفته وی، درباره حمایت جامعه روحانیت مبارز از هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری صحبت‌هایی شده، اما هنوز چنین چیزی قطعی نشده است. نظرات مثبتی درباره نامزدها هم بوده اما به‌طور رسمی رأی‌گیری در این زمینه نشده است. بررسی حمایت از هاشمی رفسنجانی نيز در جامعتین در حال انجام است و هنوز جامعتین درباره حمایت از وی مشغول بحث و تبادل نظر هستند و بنا شده نظر جامعه مدرسین هم اخذ شود.


این اظهارات در حالی مطرح می شود که حجت الاسلام محسن غرویان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص قرار گرفتن نام آیت‌الله هاشمی در لیست انتخاباتی جامعتین گفته است: بنده معتقدم که به طور قطع ، نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در لیست جامعتین قرار می‌گیرد و کسانی که شایعاتی در خصوص قرار نگرفتن وی در لیست جامعتین را پخش می‌کنند می‌خواهند فضای سیاسی و انتخاباتی کشور را آزمایش و به گونه‌ای ملتهب کنند.

غرویان همچنین تصریح کرد: فعلا هیچ لیستی نهایی نشده و منتظر بررسی‌های شورای نگهبان هستیم.

همچنین به گفته برخی از سایتها  آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین هم به برخی از اصولگرایان اطمینان داده که جامعه مدرسین از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت نخواهد کرد.

رفسنجانی


از طرف دیگر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیروز(دوشنبه) در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر و ورود امام خمینی(ره) به کشور در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد، در اظهاراتی جنجالی گفت: صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.


به هرحال این اخبار ضدونقیض درباره حمایت از آیت الله هاشمی درحالی مطرح است که تنها 24 روز تا برگزاری انتخابات مجلس خبرگان باقی مانده است، به نظر می رسد با توجه به موضوعات مطرح شده، حمایت از رئیس 81 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی جامعتین با اما و اگرهای بسیاری روبروست و حتی بعید بنظر می رسد این معما با جواب مثبت حل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.