رئیس خانه معدن ایران خبر داد:

انعقاد قرارداد 4.5 میلیارد دلاری در بخش معدن در سفر به ایتالیا و فرانسه

نائیب رئیس خانه معدن ایران گفت: 17 قرارداد به ارزش بیش از 17 میلیارد یورو در سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه به امضا رسید که مهم‌ترین آن قرارداد 4.5 میلیارد دلاری در بخش معدن است.

تلفنی******* انعقاد قرارداد 4.5 میلیارد دلاری در بخش معدن در سفر به ایتالیا و فرانسهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران صبح امروز در نشست خبری با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به ایتالیا و فرانسه گفت: رئیس جمهور در سفر خود به تعریف هوشمندانه رابطه ایران و اروپا از موضع حکمت و عزت پرداخت.

وی افزود: هدف اول این حضور و مشارکت نشان دادن چهره زیبای ایران بود و هدف دیگر زمینه‌سازی برای تقویت و تجدید رابطه بنگاه‌های ایران با ایتالیا و فرانسه در راستای منافع کشورمان طرح‌ریزی شده بود.

بهرامن تصریح کرد: از دیگر اهداف اصلی هیأت اقتصادی در این سفر بلوغ بخش خصوصی ایران در مدیریت ارتباطات اقتصاد بین‌الملل با هدف بازیابی مجدد آن بود که در وصول  به این اهداف نسبتا موفق بودیم.

رئیس خانه معدن ایران در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره کرد که در سفر هیأت اقتصادی به فرانسه 20 سند همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف میان ایران و فرانسه به امضا رسید و بخش‌های خصوصی دو کشور بیش از 10 سند همکاری مشترک امضا کردند و امضای 14 موافقتنامه همکاری حاصل سفر رئیس جمهور و تیم اقتصادی به ایتالیا بود.

وی تصریح کرد: در این سفر یک قرارداد 4.5 میلیارد دلاری در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن ایران منعقد شد و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با طرف‌های ایتالیایی در حوزه فولاد و همچنین ایجاد شرکت مشترک دو کشور برای راه‌اندازی در منطقه آزاد چابهار حکایت از افق جدید همکاری‌های در بخش معدن ایران دارد.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که از سال گذشته بخش معدن در جهان در سراشیبی قیمت‌ها قرار گرفته و در رکود به سر می‌برد و هم اکنون پروژه‌های توسعه معدنی ایران می‌تواند به عنوان محرکی برای فعالین و پیمانکاران و شرکت‌های مهندسی اروپایی عمل کند.

به گفته بهرامن در حال حاضر ایتالیا در فهرست شرکای خارجی ایران در رتبه دوم پس از آلمان قرار دارد اما با این وجود شاخص‌های تجاری میان دو کشور چندان قابل توجه نیست و در سال گذشته صادرات ایتالیا به ایران به حدود یک میلیارد یورو رسید.

رئیس خانه معدن ایران به این نکته نیز اشاره کرد که در سفر رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی 17 قرارداد به ارزش بیش از 17 میلیارد یورو امضا شد و این قراردادها در عرصه انرژی، متالوژی و صنعتی بود که همکاری‌های میان دو کشور را تحکیم می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فرصت پیش آمده پس از اجرای برجام گفت: خوشبختانه موانعی که سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه کرده بود در حال رفع شدن است که از جمله آن می‌توان به سوئیفت اشاره کرد چرا که در سال‌های تحریم نقل و انتقال پول با مشکل مواجه بود اما امروز این مشکل حل شده است.

بهرامن با اشاره به دستاورد برجام گفت: نباید انتظار داشت که تغییرات یک شبه نمایان شود بلکه با رفع تحریم‌ها زیرساخت‌ها فراهم شده که این خود قدم بزرگی است.

وی ادامه داد: در این راستا دولت باید سرمایه‌گذاری را در کشور تسهیل کند و در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه نماید.

رئیس خانه معدن ایران گفت: در این سفر وزیر صنعت مذاکراتی در بخش سنگ‌های تزئینی با سازندگان و کارخانجات فرآوری انجام شده تا شاهد افزایش صادرات سنگ باشیم.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها هزینه‌های بسیاری را بر صادرکنندگان تحمیل کرد گفت: در طی این سال‌ها ما بسیاری از بازارهای خود را از دست دادیم و حتی برای صادرات به کشورها باید از یک کشور ثالث استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور رفع شود و محیط کسب و کار توسعه یابد.

بهمران از پیشنهاد خانه معدن به حذف حق انتفاع در بودجه سال 95 خبر داد و گفت: ما پیشنهاد کردیم که حق انتفاع از بودجه سال 95 حذف شود چرا که به عقیده ما باید ابزار توسعه در اختیار ایمیدرو قرار بگیرد تا شاهد رونق در این بخش باشیم.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که مدیریت باید در کشور به روز شود و باید از تجربه کشورهای موفق استفاده نماییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار