سیاه گوش یکی از هشت گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از سمنان،معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود از زنده گیری و رهاسازی یک قلاده گربه سان وحشی از نوع کمیاب به نام «سیاهگوش» در این شهرستان خبر داد.

معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود از زنده گیری و رهاسازی یک قلاده گربه سان وحشی از نوع کمیاب به نام «سیاهگوش» در این شهرستان خبر داد.

مجید قنبریان افزود: به دنبال گزارش دوستداران حیات وحش مبنی بر حضور یک قلاده گربه وحشی کمیاب از نوع سیاه گوش در باغهای روستای کلاته ملا در غرب شهرستان شاهرود، کارشناسان و ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با حضور در محل اقدام به زنده گیری و انتقال آن به اداره کردند.

قنبریان افزود: پس از انتقال این حیوان به اداره حفاظت محیط زیست با حضور دامپزشک نمونه گیری برای بانک ژن و فرم بیومتری (اطلاعات زیستی) برای سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و سپس در زییستگاه خود منطقه حفاظت شده تپال شاهرود رها شد.

قنبریان با بیان اینکه این گربه وحشی، ماده و دو سال سن دارد و یکی از هشت نوع گربه سان موجود در کشورمان است گفت: این حیوان از پستانداران کوچک جثه، پرندگانی مثل کیک و تیهو و جوندگان مثل موش تعذیه می کند.

به گفته قنبریان، آخرین بار این نوع گربه وحشی شش سال پیش در پناهنگاه حیات وحش خوش ییلاق شاهرود مشاهده شده بود.

معاون اداره حفاظت محیط زیست شاهرود افزود: عمر طبیعی این حیوان در طبیعت بین 10 تا 12 سال و در اسارت 20 تا 22 سال است.

از دوستداران حیات وحش و طبیعیت دوستان خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی در مناطق شهری بلافاصله به ماموران اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

در دنیا، چهارگونه سیاه گوش وجود دارد که در این بین، سیاه گوش اوراسیایی که از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگ تر و دارای گسترده ترین پراکنش است در ایران مشاهده می شود.

سیاه گوش جثه نسبتا درشتی دارد و از گربه وحشی بزرگتر است، به طوریکه گاهی توسط افراد محلی با پلنگ اشتباه گرفته می شود.

از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش هاست.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: زنده ، سیاه گوش ، گربه سان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.