سیگاری‌ها 14 برابر بیشتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند

افراد سیگاری و قلیانی 14 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛مریم سادات حسینی متخصص زنان و زایمان و رییس کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی و نازایی در نشست خبری این کنگره که امروز برگزار شد در خصوص سرطان دهانه رحم بیان کرد: حدود 99 درصد عامل سرطان دهانه رحم ویروس HPV است این بیماری به عنوان یک بیماری مقاربتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر واکسیناسیون علیه این ویروس انجام شود می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد ویروس HPV دو نوع کم خطر و پرخطر دارد. همچنین واکسن‌های چهارگانه و 9 گانه این ویروس وجود دارد.

حسینی عنوان کرد: در برخی مناطق دنیا واکسیناسیون علیه HPV جزو برنامه‌ی کشوری است البته این واکسن  در کشور ما وجود دارد اما به دلیل ارزان‌ نبودن در دسترس همه نیست. غربالگری دهانه رحم در کشور ما توسط تست پاپ اسمیر انجام می‌شود که تغییر کردن آن نیاز به بررسی‌های مسئولین دارد.

وی اضافه کرد: رعایت بهداشت جنسی می‌تواند از ابتلا به این سرطان جلوگیری کند. سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در دوران 30 تا 35 سالگی و 55 تا 60 سالگی است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به طور 100درصدی قابل درمان است.

در ادامه فرح فرزانه دبیر علمی کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی و نازایی اظهار کرد: اگر افراد از رفتارهای جنسی پرخطر دوری کنند تا 99 درصد موارد این سرطان ریشه‌کن می‌شود. افراد سیگاری و قلیانی 14 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند انتظار می‌رود در کشورهای پیشرفته این بیماری مانند آبله ریشه‌کن شود.

وی اضافه کرد: شایع‌ترین سرطان‌های زنان در ایران به ترتیب عبارتند از: سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی و نازایی خاطرنشان کرد: کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی و نازایی در تاریخ 27 الی 30 بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید بهشتی با حضور 18 میهمان خارجی و 40 سخنرانی و 320 پوستر برگزار خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار