مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: نظام تولید خوشه‌ای زنبور عسل در استان زنجاناجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زنجان؛مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت با عنایت به محدودیت زمین ، آب و سرمایه برای احداث واحدهای بزر گ مقیاس تولیدی در زیر بخش امور دام استان و همچنین به منظور کاهش قیمت تمام شده محصول و ایجاد اشتغال پایدار ، نظام تولید خوشه ای در برخی از رشته فعالیتهای امور دام استان تدوین و به مرحله اجرا درآمده است .

رستمخانی افزود:نوع فعالیتهايي که در مرحله اول این طرح ساماندهی خواهند شد تولید شیر خام ( شیر خام تولیدی دام سنگین ) ، گوشت سفید مرغ صنعتی ، پرورش پرندگان زینتی ، پرورش زنبور عسل و پرورش بوقلمون گوشتی می باشد .

وی گفت:هر کدام از فعالیتهای یاد شده با توجه به ماهیت فعالیت، سر خوشه (هولدر یا پشتیبان) و خوشه خواهند داشت و در سطوح مختلف به فعالیت خواهند پرداخت.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به وظایف پشتیبان در این طرح تشکیل خوشه مورد نیاز بر اساس مجوز سطح بندی شده از سوی سازمان ، هماهنگی ارائه آموزشهای مصوب بر اساس سر فصلهای تهیه شده از سوی سازمان ، تهيه و توزيع مواد اولیه تولید ؛ نظارت در حین تولید ( شامل کمک های تغذیه ای، بهداشتی و ... )، بازار یابی یا خرید محصول نهایی از جمله وظایف پشتیبان عنوان کرد.

وی به حمایت ها و کمک های سازمان جهاد کشاورزی نیز در این طرح اشاره و عنوان کرد:صدور مجوز فعالیت به پشتیبان، ارائه و صدور گواهی آموزشی به خوشه ها، صدور مجوز فعالیت به خوشه ها، ارائه تسهیلات بانکی به پشتیبان ، ارائه تسهیلات بانکی به خوشه ها و کمک به عضویت در مجامع و اتحادیه های استانی و کشوری از جمله این اقدامات است.

رستمخانی با اشاره به اینکه طرح نظام تولید خوشه‌ای زنبور عسل هم در استان زنجان اجرا می‌شود گفت: استان زنجان يكي از مناطقي است كه داراي دو نوع آب و هوا مي باشد ، يكي منطقه طارم كه داراي آب و هواي گرم و معتدل است و براي زمستان گذراني استفاده مي شود و مابقي مناطق استان كه جهت پرورش زنبور و توليد عسل در طول سال از آن استفاده مي شود

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:با توجه به ظرفیت قابل قبول پرورش دهندگان زنبور عسل در استان چه به لحاظ تعداد کلنی ها و چه به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص در این صنعت لزوم ساماندهی و راه اندازی زنجیره های تولید عسل و سایر فرآورده های آن در استان اهمیت دوچندانی پیدا می کند

رستمخانی ادامه داد: در این راستا تاکنون 5 زنجیره تولید عسل در 5 شهرستان زنجان، سلطانیه، ماهنشان، ایجرود و خدابنده با بیش از 200 عضو و 16000 کلنی زنبور عسل تشکیل یافته اند.

وی گفت:از این تعداد کلنی در سال 94 بیش از 86 تن عسل و سایر فرآورده ها تولید شده است که این ارقام حدود 14 درصد از تولید عسل استان را از لحاظ میزان تولید و 18 درصد از تعداد کلنی های موجود را شامل می شود.

مدیر بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان افزود:فعالیت های عمده تحت پوشش این زنجیره ها؛ زنبورداری، تولید جعبه و کادر، دستگاه موم عآج کنی، تولید و توزیع ملکه های اصلاح شده، تولید لباس های مخصوص زنبورداری، تولید و تأمین مواد غذایی و دارویی زنبورداری، آموزش زنبورداران، ایجاد مراکز استحصال و عرضه مستقیم عسل، تأمین و توزیع ادوات و لوازم زنبورداری، انجام امور تحقیقاتی در زمینه زنبورداری، شرکت در جشنواره های عسل در داخل و خارج از استان، کمک و معرفی به تأمین تسهیلات ارزان قیمت به افراد زیر مجموعه و ... بوده است

انتهای پیام/س

برچسب ها: اجرا ، خوشه ، عسل ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.