روزنامه آمریکایی واشینگتن پست نوشت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره کسری بودجه این کشور سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اداره بودجه در کنگره آمریکا گزارش سالانه خود را موسوم به ارزیابی بودجه و اقتصاد ارائه کرد. این گزارش یک سند با اطلاعات دقیق و جزئی درباره سیاست های کاخ سفید و کنگره است. هر چند این گزارش چندان مورد توجه قرار نگرفت اما مملو از اطلاعات جدی است. هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم در تبلیغات انتخاباتی خود این مساله را مورد توجه قرار نمی دهند. 

روند صعودی بدهی دولت
در گزارش اداره بودجه در کنگره آمریکا پیش بینی شده است که کسری بودجه این کشور در طول ده سال آینده یعنی از دو هزار و شانزده الی دو هزار و بیست و پنج به حدود" هشت و نیم تریلیون دلار" خواهد رسید. پیش بینی شده است میزان بدهی بخش فدرال آمریکا به بخش عمومی این کشور هم تا سال دو هزار و بیست و پنج به بیست و دو تریلیون و چهارصد میلیارد دلار برسد. 
تا سال دو هزار و بیست و پنج میزان بدهی های دولت آمریکا حدود هشتاد و چهار درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. این میزان در سال دو هزار و پانزده حدود هفتاد و چهار درصد بود. بسیاری از اقتصاددانان افزایش بدهی های دولت آمریکا را نگران کننده می دانند.

تقریبا نیمی از افزایش هزینه های دولت آمریکا در یک دهه گذشته ناشی از دو برنامه بوده است یعنی برنامه بیمه های اجتماعی و برنامه خدمات درمانی. کاملا مشخص است که موضوع کسری بودجه در آمریکا نادیده گرفته می شود. 

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم از طرح این مساله خودداری می کنند. آنها به جای پرداختن به موضوع کسری بودجه تلاش می کنند طرح های زیادی را در بخش های دیگر ارائه کنند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که گویی مشکلی به نام کسری بودجه در آمریکا وجود ندارد.

دیدگاه نامزد های انتخابات ریاست جمهوری
سناتور برنی سندرز یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده است می خواهد بخش خدمات درمانی آمریکا را ملی و خدمات بخش عمومی را رایگان کند. 
هیلاری کلینتون گفته است خواهان آن است که هزینه های نگهداری از کودکان در این کشور و سرمایه گذاری ها در بخش انرژی های پاک و ایجاد زیرساخت ها افزایش یابد. 

طرح پیشنهادی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کاهش نه و نیم تریلیونی درآمدهای دولت این کشور منجر خواهد شد. 

چرا نامزدها وارد بحث کسری بودجه، نمی شوند؟! 
سندرز می افزاید، علت عدم ورود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به موضوع کسری بودجه صرفا ناشی از این نیست که این موضوع جذابیتی برای آنها ندارد بلکه عوامل عمیق تری در این خصوص تاثیرگذار هستند. 

آنها می دانند که تلاش برای کاهش کسری بودجه در آمریکا نمی تواند در کوتاه مدت دستاوردهای سیاسی یا اقتصادی برای آنها در پی داشته باشد، چرا که دستاوردها در این خصوص بعد از سالیان طولانی حاصل خواهد شد. در عین حال باید گفت سیستم سیاسی دمکرات های آمریکا به گونه ای است که آنها به دشواری می پذیرند که منافع کنونی خود را به امید دستیابی به اهدافی در آینده قربانی کنند.

وی گفت : در مجموع سه استدلال درباره کاهش کسری بودجه در آمریکا مطرح می شود. استدلال اول این است که افزایش کسری بودجه دولت آمریکا به تضعیف بخش خصوصی و در نهایت کاهش سطح زندگی منجر خواهد شد.

استدلال دوم این است که تداوم کسری بودجه دولت را وادار خواهد کرد برای تامین نیازهای ضروری جامعه در مواقع جنگ، بحران و شیوع بیماری ها همچنان وام بگیرد. 

استدلال سوم هم این است که در صورتی که سرمایه گذارانی که وزارت خزانه داری آمریکا بدهی های گسترده به آنها دارد افزایش سود بدهی های خود را نپذیرند و اصل بدهی را درخواست کنند این مساله می تواند خطر ایجاد بحران مالی را در آمریکا افزایش دهد. 

همه این گزینه ها و سناریوها ممکن هستند. مراکز معتبر هم احتمال وقوع آنها را تایید کرده اند. اما موضوع نگران کننده آن است که برخی از اقتصاددانان گمان می کنند در شرایط کنونی توانایی دولت آمریکا برای وام گرفتن و استقراض بسیار زیاد است. 

سندرز می گوید، واقعیت این است که هزینه های استقراض اکنون در پایین ترین سطح قرار دارد و کاهش سریع کسری بودجه این کشور می تواند به کاهش رشد اقتصادی آن منجر شود. 

بر اساس چنین دیدگاهی گفته می شود نباید هیچ اقدامی برای کاهش کسری بودجه انجام شود اما اگر خطرات ناشی از کسری بودجه و افزایش آن نادیده گرفته شوند آمریکا با خطرات بیشتری مواجه می شود و دولت هم به جای آن که منابع مالی را برای سرمایه گذاری در بخش های مورد نیاز آینده صرف کند به بخش هایی مانند ارائه کمک به بازنشستگان اختصاص می دهد. ما نیاز داریم به تدریج به سمت توازن بهتری حرکت کنیم. اما تا کنون نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود این مساله را نادیده گرفته اند. نامزدهای پیشرو در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی های بسیار خطرناکی را درباره آینده آمریکا انجام می دهند. آنها معتقدند مساله کسری بودجه باید نادیده گرفته شود چون بسیاری از شهروندان آمریکا این گونه ترجیح می دهند.

این در حالی است که به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، کسری بودجه دولت این کشور در سال مالی 2015 به439 میلیارد دلار رسید.

 در حالی که اقتصاد آمریکا به ترمیم عوارض بحران مالی 2008 ادامه می دهد و رشد درآمدها از افزایش هزینه ها پیشی گرفته، وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا اعلام کرد، کسری بودجه سال 2015 به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا رسید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار