اجرا شدن برجام و قرار گرفتن در شرایط پسا برجام به گشایش مسیر رشداقتصادی کمک می کند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛حال که13سال از تحریم وفشار بر اقتصاد کشورمان میگذرد برجام به فرجام رسیده و زمان آن است که شاهد تحولاتی در کشور باشیم و از فرصت به وجود آمده استفاده کنیم .

روز 26دی ماه روزی بود که همه چشم به این که سرانجام کار چه خواهد شددوخته بودند. و تمامی خبرنگاران پشت در های بسته آژانس انتظار اعلام نتایج را می کشیدند.

سرانجام انتظارها به پایان رسیدو ساعت حول و حوش 2بامداد به وقت ایران بود که وزیر امور خارجه ی کشورمان و خانم موگرینو از پشت در بهای نفس گیر تصمیم بیرون آمدند و متن بیانیه ی مشترک را در مقابل دیدگان قرائت کردند.

ظریف که نقش موٍثری در به فرجام رسیدن برجام و قرائت بیانیه داشت در یکی از گفتگوهای خبری خود با اشاره به نتایج حاصل ازاین مذاکرات وتامین منافع ملت ایران دراین چارچوب، این گونه عنوان کرده است :همه این توفیقات مرهون پایداری وانتخاب هوشمندانه مردم است آن‌هابامقاومت خوددرطی سال‌های گذشته اجازه ندادندکه طرف مقابل احساس کند میتواندخواسته خودرابه ملت ایران محقق کند.

نمایان بود که ظریف از قرائت بیانیه خرسند است و آنرا ماحصل سالها تلاش گفتگو ،چانه زنی ، گاه جدیت و گاه لبخند، قوت قلب ،حمایت، راهنمایی وتعصب ایرانی میداند.

متن بیانیه به این شرح است :امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته ای ذیربط خودرا تحت برجام اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا و ایران همچنین در زمینه استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهندکرد.

تحریم های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد. قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت ،که برجام را مورد تأیید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه ها خاتمه می یابد. 

اتحادیه اروپایی تأیید کرده است که چارچوب های قانونی لازم برای برداشتن تحریم های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم های مصوب مرتبط با برنامه هسته ای ایران را امروز متوقف می کند که همچنین شامل لغو فرمان های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت ها، آنگونه که در برجام مشخص شده است، می باشد.

اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه های مربوطه در خصوص جزئیات تحریم هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.

همانگونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک، مرکب از 1+5 و ایران که توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور روابط خارجی و سیاست امنیتی هماهنگ می گردد، دقیقا همانگونه که در 23 تیر 1394 توافق شد، ادامه خواهیم داد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به سهم خود، مسئولیت مراقبت و راستی آزمایی اجرای برجام و نیز تعهدات ایران به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و موافقتنامه پادمان و اجرای موقت پروتکل الحاقی را به عهده دارد.

ما مایلیم با استفاده از این فرصت، از دولت اتریش به دلیل میزبانی، و از همه کشورهایی که از فرآیند مذاکرات حمایت و به اجرای برخی از تعهدات تحت برجام کمک کردند، تشکر نماییم. ما همچنین از تمامی شخصیت هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به عهده داشته اند، سپاسگزاری می کنیم.

همه طرف ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست های همه را تأمین می کند، و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

این دستاورد به روشنی ثابت می کند که با اراده سیاسی، پشتکار، و از طریق دیپلماسی چندجانبه، ما قادریم سخت ترین معضلات را حل و فصل، و راه حل های واقع بینانه ای که قابلیت اجرای موثر داشته باشند پیدا کنیم.

این یک پیام قاطع و امیدوارکننده است که جامعه بین المللی می بایست در تلاش های مان برای ساختن جهانی امن تر، مد نظر داشته باشد."

دکتر محمد جواد ظریف ،وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درگفتگویی اعلام کرد:‌ امروزآژانس سه وظیفه دررابطه باایران به عهده دارد. اول آنکه دربحث برجام کنش‌گرنظارتی است.

دوم اجرای پادمان را برای راستی آزمایی فعالیت‌های اعلام شده پیگیری میکند وسوم پروتکل الحاقی را برای اعلام آنکه فعالیت اعلام نشده وجودندارددنبال خواهد کرد.

ظریف گفت: ازآنجایی که موضوع هسته‌ای ایران تحت سازوکارنظارتی طی سالهای گذشته بوده است آژانس نمیتوانسته است دررابطه باایران گزارش‌دهی عادی داشته باشد و پرونده ما زیرذره بین قرارگرفته بود اما امروز به شرایط عادی برگشته‌ایم وفقط ان پی تی وقطعنامه 2231 دربرنامه هسته ای ماحاکم است وتمام مقررات دست وپاگیردرشش قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام و 5 تصمیم شورای حکام کناررفته است.

اجرایی شدن برجام گامی مؤثربرای ارتباطی گسترده باجهان پیرامون

مهدی قدیمی دکترای جامعه شناسی و مدرس دانشگاه دررابطه با اجرایی شدن برجام میگوید:به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای واجرایی شدن برجام را یک گام مثبت درجهت حیات سیاسی و تعامل باجهان پیرامون خودمیدانیم.

مهدی قدیمی برآن است:به لحاظ جامعه شناسی تمام آحادجامعه طرفدارهم گرایی درسیاست خارجی هستندوهمچنین تمایل دارندکه باجهان پیرامون ارتباط وسازگاری داشته باشند. و همواره تلاش میکنند این خواسته محقق شود.

عضوهیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی استان زنجان در باره اجرایی شدن برجام گفت:بااجرایی شدن برجام کارکردهای مثبتی برای جامعه به ارمغان خواهدامدوبارفع تحریم هاارتباط باجهان بیرون سهولت پیدامیکندوهمچنین سرمایه های بلوکه شده برگردانده میشود شود وگام های مؤثری را در راستای توسعه و اقتصاد برخواهیم داشت که شاهد خیزش اقتصادی کشور خواهیم بود .

این دکترای جامعه شناسی، مذاکرات هسته ای واجرایی شدن برجام رایک فرصت دانست وعنوان کرد:باایجادچنین فرصتی میتوانیم ازسرمایه های خارجی درراستای گسترش سرمایه گذاری درداخل کشوراستفاده کنیم.

قدیمی بااشاره به اینکه نمیتوانیم دردرون کشورانباشت سرمایه راداشته باشیم خاطرنشان کرد :ازاین جهت بایدباجهان پیرامون خودارتباط داشته باشیم وبه سرمایه هاجهت دهیم وبااستفاده ازسرمایه های بلوکه شده دراستای توسعه وافزایش کیفیت زندگی قدم های مؤثری رابرداریم.

به گفته وی :تحریم هایک فرایندبسیاربدی بودواین درحالی بودکه ملت ایران صبورانه این جریان اذیت کننده وغیرطبیعی راتحمل کردوهم اکنون که شرایط پساتحریم رابه سرمیبریم میبایست پاسخ این همه صبوری وتواضع راباایجادبسترهاورفع مشکلات اقتصادی وافزایش کیفیت زندگی آنان داده شود.

وضعیت اقتصادی پس از اجرایی شدن برجام

صندوق بین‌المللی پول معتقد است با اجرایی شدن برجام و عواملی مانند کاهش «هزینه‌های مالی و تجاری»، «افزایش تولید نفت» و «دسترسی به دارایی خارجی» باعث خواهد شد رشد اقتصادی در سال آینده در سطح ۴ تا ۵/ ۵ درصد افزایش یابد.

این رشد مطلوب میتواند سکوی پرتابی باشد تا با بهره گیری صحیح و منطقی از آن تحولی اساسی در اقتصاد ایجاد کرد.

بنا به گزارشها و آمارها ی این نهاد معتبر بین‌المللی، کاهش هزینه‌های مالی و تجاری، به ميزان 75/0تا یک واحد در صد افزایش در رشد اقتصادی کشور ایجاد خواهد کردو افزایش تولید نفت نیز یکی از عوامل مهم در افزایش رشد اقتصادی کشور خواهد بود.

اقتصاددانان صندوق پول پس از ارائه گزارشی از وضعیت موجود، به ارائه چشم‌اندازی از حرکت آینده اقتصاد پرداخته‌اند. به باور آنها، چشم‌انداز اقتصادي ايران براي سال ۱۳۹۵ (۱۷-۲۰۱۶) روشن‌تر به نظر مي‌رسد. نکته جالب توجه در این چشم‌انداز اثر کاهش هزينه‌هاي مالی و تجاری، بر رشد اقتصادی است.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون اصلاحات بيشتر در چارچوب سياست‌هاي کلان اقتصادي نيز بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. تا بتوان از طريق تدوين مناسب‌تر سياست‌هاي بودجه‌اي ميان‌مدت، ترتيبات احتياطي، بهبود شفافيت و تقويت استقلال عملياتي بانک

مرکزي برای مقابله با موسسات مالی بدون مجوز در راستاي ارائه پاسخ موثرتر به تکانه‌ها و دستيابي به ثبات قيمتي اقدام کردوتقويت محيط کسب‌وکار و حاکميت شرکتي همراه با تجديد ساختار بخش‌هاي شرکتي و مالي رشد بهره‌وري را افزايش و بيکاري را، به‌ويژه در ميان جوانان و زنان، کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: برجام ، اقتصاد ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.