رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصاد فنی گفت: ایران با وجود تحریم های ظالمانه سالهای گذشته جزء کشورهای بدهکار نیست و مطالبات دو میلیارد و هفتصد میلیون تومانی را به زودی پرداخت خواهد کرد.

ایران جزو کشورهای بدهکار نیست/ تقویت بخش خصوصی اولویت اول کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خزایی معاون وزیر اقتصاد دارایی در نشست خبری امروز ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: سازمان سرمایه گذاری و کمک اقتصادی فنی ایران مسائل مربوط فاینانس، مسئولیت برگزاری کمیسیون های مشترک و پیگیری مطالبات دولت ایران از دولتهای خارجی، مسائل سازمان سرمایه گذاری تامین منابع خارجی را بر عهده دارد و در دوران تحریم به سبب نبود نقل و انتقالات ارزی سوئیفت، حجم روابط کم و فشرده بوده اما باید گفت که اکنون رتبه ارتباطی کشور هفت است که امیدواریم به زودی بهبود یابد.

وی با اشاره به دستاورد بزرگ برجام گفت: مقاومت ملت و درایت مقام معظم رهبری موجب دستاورد بزرگ برجام شده و اکنون خوشبختانه رفع تحریمها آثار خود را در مسائلی همچون سوئیفت و گشایش فرآیندهای اقتصادی با خود داشته است اما نباید فراموش کنیم که روابط سیاسی و اقتصادی یک پروژه زمانبر است به خصوص بعد از دورانی که روابط ما با موسسات کشورها قطع شده بود. حال لازم است که همانند کار کشاورزی زمین را شخم بزنیم و در نهایت محصول را برداشت کنیم.

خزایی در خصوص ضرورت تامین منابع خارجی برای کشور بیان داشت: ازدیدگاه بنده روابط مالی بین الملل یک بعد آن رفع نیازهای کشور است و بعد دیگر آن موازنه سیاسی کشورهای منطقه است و به همین خاطر حتی کشورهایی که با کاهش قیمت نفت و کمبود منابع مالی مواجه نیستند در بازارهای دنیا فعال هستند و باید گفت تامین منابع مالی خارجی برای کشور ضرورت ویژه ای دارد.

وی با اشاره به کاهش 100 میلیارد دلاری برآمد ارزی افزود: در اسناد بالادستی نظام سند چشم انداز در چهار چوب اقتصاد مقاومتی مسئله سرمایه گذاری از الزامات برنامه اقتصادی کشور است و چیزی نیست که بتوانیم از آن صرف نظر کنیم.

** تقویت بخش خصوصی اولویت اول کشور

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری در خصوص سرمایه گذاری با تامین منابع مالی بیان داشت: اولویت کشور، تقویت بخش خصوصی و سرمایه گذاری داخلی است زیرا اگر در سرمایه گذاری داخل موفق عمل نکنیم به طبع اثرات آن را در سرمایه گذاری خارجی خواهیم دید.

وی در ادامه یاد آور شد: در واقع ما به هر سرمایه گذاری در دوران پسا برجام خوش آمد نمی گوییم زیرا سرمایه گذاری  مطلوب سیاست اقتصاد مقاومتی باید ارزش افزوده بالایی را از نظر افزایش صادرات، اشتغال و انتقال تکنولوژی به همراه داشته باشد و حال اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار دولت است که براساس آن یازده برنامه ملی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

خزایی با اشاره به فاینانس بیان داشت: فاینانس در حوزه تعاملات مالی در دنیا فعال است و در کشور ما فاینانس به عنوان کار اقتصاد بین المللی امری مهم است که مشخصه های آن در برنامه توسعه ششم دستوری آمده و از طرفی منابع فاینانس تنها باید صرف  پروژه های زیر بنایی شود بار اقساط دولت را افزایش ندهد به طوریکه درباز پرداخت اقساط خود گردان باشد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری بعد از اجرای برجام اظهار داشت: با توجه به اینکه از اجرای برجام بیش از دو هفته نگذشته پیش بینی بنده این است پروژه های سرمایه گذاری  که تا کنون مصوب شده و در حال بررسی تا پایان سال 94 بالغ بر 7 میلیارد دلار است و از طرفی پیش بینی بنده این است که برای سال 2016 بیش از 45 الی 50 میلیارد دلار فاینانس برای کشور داشته باشیم.

خزایی با اشاره به توسعه روابط مالی و بین المللی بیان کرد: در واقع تلاش برای توسعه روابط مالی و بین المللی با دنیا انجام شده به طوری که عضویت ایران در بانک زیر ساخت آسیا پروژه خود را آغاز کرده است و اکنون جمهوری اسلامی ایران بعد از چین در رده دوم قرار گرفته است و حال لازم به ذکر است که ایران علیرغم تحریم های ظالمانه سالهای گذشته جزء کشورهای بدهکار نیست و مطالبات دو میلیارد و هفتصد میلیون تومانی را به زودی پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار