ورود فاضلاب در بسیاری از نخلستانهای منطقه نخیلات را در خطر نابودی قرار داده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ خرمای آبادان به علت کیفیت بالایی که دارد از معروف ترین خرماهای جهان به شمار می رود به گونه ای که برخلاف سایر مناطق کشور، خرمای برداشتی از نخلستان های این شهرستان به سرعت صادر می شود و معمولا کمتر در بازارهای داخلی می توان آن را یافت. خرمای آبادان و مناطق همجوار، ارزی آوری فراوانی برای کشور داشته و رونق اقتصادی خوبی در منطقه ایجاد کرده است.

 متاسفانه جنگ و بدتر از آن شور شدن آب اروندرود باعث از بین رفتن نخلستانهای بی شماری در آبادان شد  و اغلب نخلداران عطای کار را به لقایش بخشیده اند و با مرگ نخل های خود کنار آمده اند. منطقه منیوحی مهمترین دهستان در شهرستان آبادان  است که دارای روستاهای مهمی همچون؛ ابوغزلان، خزعل آباد، ابوعقاب، کوت، ابوشکر، کوت شنوف، ابوخضراوی، ابودیره، سلیم، عفادله و آلبوحمید است.

مهمترین فعالیت مردم این منطقه نخل داری است. بعد از پایان جنگ تحمیلی و بازگشت مردم جنگ زده به دیار خود دیگر منطقه منیوحی چون گذشته نشد چرا که مشکلاتی چون شوری آب باعث خشک شدن و از بین رفتن بخش عظیمی از نخلستانهای این منطقه مهم شده است.

در سال های اخیر علاوه بر شوری و نبود آب، هدایت فاضلابهای مناطق همجوار نیز مزید بر علت شده است تا نخل های سر به آسمان کشیده منیوحی نفس های آخر خود را بکشند چرا که فاضلاب به علت داشتن مواد سمی، قاتل نخلستان ها به شمار می رود.

 سید احمد موسوی از اهالی و کشاورزان منطقه نهر ابوشکر منیوحی می گوید: زمانی نه چندان دور این منطقه سرتاسر پوشیده از نخل های زیبا بود  وبهترین و مرغوبترین نوع خرما را می توانستیم از نخلستان های منطقه منیوحی در آبادان تهیه کنیم، بعد از پایان جنگ، بخش عظیمی از این نخلستانها بر اثر اصابت موشک و ترکش های خمپاره از بین رفتند ولی مردم این منطقه از همان ابتدای بازگشت همت کردند و مجددا شروع به کشاورزی و کاشت درختان خرما در نخلستانهای این منطقه کردند.

 وی افزود : پس از پایان جنگ  شهرکی با وسعت زیاد مقابل" نهر ابوشکر" در همان اوایل بازسازی ساخته شد ولی عجیب تر این بود که طرحی برای فاضلاب شهری آن اندیشیده نشد و مسئولان مربوطه ناچار  شدند فاضلاب آن را به سمت انهار مزارع مردم هدایت کنند.

  حبیب یعقوبی دهیار روستای ابوشکر ، هدایت فاضلاب های شهرک روبروی نخلستانها را مشکلی اساسی در پیشرفت کشاورزی این منطقه عنوان کرد و گفت : متاسفانه در  زمان بازسازی،فاضلاب منازل و شهرک واقع در شرق جاده منیوحی به سمت غرب جاده که مرکز نخلستانهای این منطقه است هدایت شد و این امر حیات نخیلات را به خطر انداخت . وی می افزاید: پیگیری ما این بود که فاضلاب منازل و شهرک شرق جاده منیوحی، به سمت منطقه خزعل آباد هدایت شود نه به سمت نخلستانها ولی متاسفانه به رغم پیگیری های ما  نتیجه ای حاصل نشد.

 منصور حسونی رئیس شورای روستای نهر ابوشکر از بی مهری برخی مسئولان به روستاهای این منطقه خبر داد  و گفت : مشکل اساسی امروز مردم روستا  سرازیر شدن فاضلاب شرق جاده منیوحی به سمت نخلستانهای مردم است که نابودی نخیلات وسیع منطقه را در پی دارد  
حسونی می گوید: این منطقه که زمانی آب شیرین از اروند رود به سمت نخلستانهای  در آن جریان داشت امروز به جای آب، فاضلاب که مملو از مواد شوینده و شیمیایی است  در آن جریان دارد .  که این معضل علاوه بر ایجاد زشتی ، آلودگی ، بوی بد و تجمع حشرات ، نخلهای این منطقه را که با زحمت و مشقت زیاد به دست آمده اند به خطر انداخته است . بهتر است چاره ای اندیشیده شود در غیر اینصورت شاهد مرگ نخیلات این منطقه خواهیم بود . 

 انتهای پیام/س
برچسب ها: آبادان ، نخیلات ، فاضلاب ، روستا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.