ناوها و اقیانوس‌ پیماهای غول‌پیکر به روایت تصویر(قست اول)

هواپیما های جنگی برای نشت روی آب های اقیانوس ها و دریا ها نیازمند یک فرودگاه متحرک هستند که به آنها ناور می گویند.

به گزارش اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناو هواپیمابر یک کشتی جنگی امحسوب می شود که برای حمل کردن و پوشش دادن هواپیما‌ها و هلیکوپترهای جنگی طراحی شده‌  و به عنوان یک فرودگاه شناور در سطح آب های اقیاوس ها عمل می‌کند. این هواپیماها می‌توانند بدون سوخت‌گیری و توقف، عملیات در مسافت‌های دور را انجام دهند. ناوهای هواپیمابر آمریکا قادر هستند 15 سال بدون توقف حرکت کنند.

ناوهای هواپیمابر یکی از معدود کشتی‌هایی هستند که به‌شکلی، هم جنگی و هم لجستیکی محسوب می‌شوند و در حال حاضر حدود 10 کشور جهان دارای این نوع کشتی‌ها هستند. شاید تعداد این ناوها در سطح جهان (اعم از فعال و غیرفعال) به 30 فروند هم نرسد. ناوهای هواپیمابر معمولاً بیش از 4000 نفر پرسنل و میلیاردها دلار تجهیزات و امکانات با خود حمل می‌کنند. بهای این جنگ‌افزار بسیار گران‌قیمت، گاه تا ۴٫۵ میلیارد دلار می‌رسد.

اصولاً کار ساخت ناوهای هواپیمابر به‌دلیل حجم انبوه تجهیزات به‌کار رفته و تجهیزات فراوانی که باید با خود حمل کنند، سال‌ها به طول می‌انجامد. هم‌اکنون، اینترپرایز، با حدود 50 سال سن، قدیمی‌ترین ناوهواپیمابر جهان است که در نیروی دریایی آمریکا فعال است. ناوهای هواپیمابر بنا بر وزن، طراحی، امکانات و طول و عرض‌شان، قابلیت‌های متعددی دارند. حمل تعداد زیادی بالگرد و جنگنده، حمل یگان‌های رزمی و مهندسی و تجهیزات دفاعی و پدافندی، وابسته به این مؤلفه‌هاست.

ناوهای هواپیمابر معمولاً با چند کشتی دیگر به صورت گروهی حرکت می‌کنند. این کشتی‌ها می‌توانند تجهیزات پدافندی یا لوازم یدکی برای هواپیماها را تأمین کنند. معمولاً چند کشتی دیگر وظیفه محافظت از ناو اصلی را دارند مانند سامانه‌های پیش‌اخطار یا دفاع موشکی. ناوهایی که با پیشران اتمی فعال هستند، آسیب‌پذیری‌های بیشتری دارند از جمله اینکه اگر به این ناوها به‌نحوی حمله شود که بمب یا موشک به رآکتور تأمین کننده انرژی ناو برسد، انفجاری با قدرت بسیار زیاد، ناوهواپیمابر را به‌طور کلی با همه تجهیزاتش نابود خواهد کرد.



جهت دیدن تصاویر با اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.