رئیس اتاق اصناف خبر داد

طرح اصلاح قانون نظام صنفی روی میز مجلس/ اولین حضور اصناف در اقتصاد بین‌الملل

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه طرح اصلاح قانون نظام صنفی برای ارائه به مجلس آماده است گفت: با شروع کار مجلس آتی این طرح را به مجلس تقدیم می‌کنیم.

تلفنی********* طرح اصلاح قانون نظام صنفی روی میز مجلس/ اولین حضور اصناف در اقتصاد بین‌المللبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هیچ برنامه مشخص و افقی برای حضور پررنگ اصناف در عرصه‌های مختلف اقتصاد ترسیم نشده بود گفت: در طی این 16 ماهی که هیأت رئیسه اصناف مستقر شد تعامل با دولت و مجلس از اولویت‌های ما بود.

وی افزود: ایجاد یک وحدت رویه در اقتصاد غیردولتی هدف دیگری بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم و ضمن اینکه میان اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف یک تعارض وجود داشت و نمونه آن تدوین قانون نظام صنفی است که متأسفانه قانونی غیرکارا  است.

فاضلی تصریح کرد: در طی این 16 ماه یک دبیرخانه مشترک میان سه اتاق ایجاد شد و برنامه‌‌ای 60 ماده‌ای برای اصناف تدوین شد و در کنار آن دولت این قشر عظیم را به رسمیت شناخت و حتی در تدوین برنامه ششم توسعه اصناف حضور پررنگی داشتند که این تعامل قبلا وجود نداشت.

رئیس اتاق اصناف ایران از طرح اصلاح قانون نظام صنفی خبر داد و گفت: این طرح برای ارائه به مجلس آماده است و با شروع مجلس آتی تقدیم می‌‎شود.

وی به سفر اخیر تیم اقتصادی با رئیس‌جمهور به فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و گفت: این سفر یک تمرین بود که برای اولین بار بخش خصوصی و بخش دولتی به صورت منسجم در کنار هم قرار گرفتند و باور بخش غیردولتی توسط دولت جای تشکر دارد و در این سفر مشارکت بخش خصوصی بسیار چشمگیر بود و نگاه اصلی رئیس‌جمهور به چگونگی حمایت و تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط بود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد: اگر قرار است در عرصه خارجی اتفاقی رخ دهد حضور بنگاه‌های داخلی الزامی است.

وی با تأکید بر اینکه در سفر اخیر توسعه همکاری با ایتالیا یکی از اولویت‌های ما بود گفت: درست است که بازرگانی داخلی کشور مرتبط با اصناف است اما ما دنبال این نیستیم که در شرایط پسابرجام بازار داخلی کشور را تبدیل به بازار مصرفی کالاهای خارجی بکنیم و باید تولید ماشین‌آلات و انتقال تکنولوژی از اولویت‌های ما باشد .

رئیس اتاق اصناف از توافق اولیه با شرکت‌های ایتالیایی برای تولید ماشین‌آلات صنعت چرم خبر داد و گفت: توافقات اولیه با اعتبار 50 تا 200 میلیون یورو با همکاری ساچه و یک بانک داخلی صورت گرفته تا تولید ماشین‌آلات صنعت چرم در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته واردات و قاچاق پوشاک و کیف و کفش نزدیک به 2.8 میلیارد دلار ارز از کشور خارج کرده و ما به دنبال این هستیم که با تولید ماشین‌‎آلات این کالاها را در کشور خودمان تولید کنیم تا هم شاهد رونق تولید داخلی و هم افزایش صادرات باشیم.

فاضلی تصریح کرد: در سفر فرانسه نیز در بحث کالاهای آرایشی و بهداشتی و همچنین ورود برند به کشور تعاملاتی صورت گرفت و با توجه به دستاوردهای خوب این سفر می‌توان گفت این اولین حضور اصناف در اقتصاد بین‌الملل بود.

وی تأکید کرد: ما باید برای چابک‌سازی و کوچک‌سازی مجموعه اصناف بی‌محابا حرکت کنیم چرا که در شرایط کنونی بعضی عناصر سیاسی از این گستردگی سوء‌استفاده می‌کنند و باید نگاه به اصناف صرفا اقتصادی باشد نه سیاسی.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته به نکات قانونی مرتبط با اصناف توجهی نشده و یکی از این نکات ادغام اتحادیه‌ها و دیگری نبود وحدت رویه است که در این راستا باید لباس عافیت طلبی را از طرح درآریم.

به گفته فاضلی 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک در کشور وجود دارد که با ایجاد وحدت رویه می‌توان قدم‌های بزرگی را در بحث اشتغال برداشت.

رئیس اتاق اصناف ایران با انتقاد از حضور پررنگ دولت در اقتصاد گفت: شیرینی و حلاوت در بخش اقتصاد دولتی موجب شده تا دولت نتواند از آن دل بکند و در 30 سال گذشته بخش خصوصی در اقتصاد تنها نظاره گر بوده و در شرایط کنونی در حال ورود به این عرصه است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که تجربه سال‌های گذشته نشان داده که صنایع بزرگ نمی‌توانند دستاورد خوبی برای اقتصاد داشته باشد و هزینه‌های سربار تولید کرده‌اند اما بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشترین تأثیر را در اقتصاد داشته‌اند.

فاضلی افزود: ما در کشور قدرت تولید ماشین‌آلات را داریم و می‌توانیم با همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی این پروژه‌ها را آغاز کنیم ضمن اینکه قرار شده با دولت تیم مشترکی تشکیل دهیم و در مورد چگونگی این نوع سرمایه‌گذاری‌ها تصمیم‌گیری شود.

** سودجویی دلالان از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

رئیس اتاق اصناف در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: زمانی برگزاری نمایشگاه‌ها اولویت داشت که کالاهای مورد نیاز مردم به دستشان برسد اما امروز در بازار کمبودی وجود ندارد و هیچ مشکلی نیست.

وی افزود: ضمن اینکه با فروش فوق‌العاده و حراج‌های فصلی می‌توان لوازم مورد نیاز مردم را در شب عید تأمین کرد و در رابطه با نمایشگاه‌های بهاره تصمیم بر این شد که استانداری و اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که بخشی از بنگاه‌های تولیدی با توجه به اینکه در شب عید نیاز به نقدینگی دارند موافق برگزاری نمایشگاه‌های بهاره هستند اما درصد عظیمی از اصناف مخالف برگزاری این نمایشگاه‌ها هستند.

فاضلی تصریح کرد: البته در برگزاری نمایشگاه‌ها باید کرامت مردم نیز مورد توجه قرار بگیرد و برگزاری نمایشگاه در چادر و بدون امکانات در شأن مردم نیست و اگر ما نمایشگاه‌های بهاره نیز برگزار کنیم از روی اجبار است نه اختیار.

رئیس اتاق اصناف از وجود لالان در برگزاری نمایشگاه گله کرد و گفت: در سال گذشته از 26 نمایشگاهی که برگزار شد تنها چهار نمایشگاه توسط اتحادیه‌ها برگزار شد و بقیه آن توسط دلالان برگزار شد و با وجود اینکه ما برای تعطیلی این نمایشگاه‌ها حکم داشتیم اما تعطیل نشد و می‌توان گفت برخی افراد از برگزاری نمایشگاه‌ها سود می‌برند.

** برای رونق نباید منتظر خارجی‌ها نشست

رئیس اتاق اصناف با اشاره به حراج‌های پایان فصل در برخی از واحدهای صنفی گفت: حراج باید بر اساس آیین‌نامه و زیر نظر اتحادیه صنفی برگزار شود اما اغلب حراج‌ها غیرواقعی و دور از نظر اتحادیه‌ها برگزار می‌شود و بخش اعظم تخلفات در همین قالب است.

وی با انتقاد از بودجه کم بازرسی اصناف گفت: متأسفانه ما به اندازه  کافی اعتبار و بازرس نداریم ضمن اینکه در شرایط کنونی بیش از 300 هزار دستفروش وجود دارد و همین امر کنترل بازار را سخت کرده است و ما تنها هزار و 650 بازرس در کل کشور داریم.

فاضلی ادامه داد: ضمن اینکه اعتباری که طبق قانون تعریف شده برای بازرسی اصناف از ابتدای سال تاکنون به دست ما نرسیده و ما از محل بودجه تحقیق اتحادیه‌ها این هزینه را تأمین می‌کنیم.

وی به تأثیر اجرای برجام بر رکود اشاره کرد و گفت: نباید در مردم انتظار ایجاد کرد و فکر کنیم که با رفع تحریم‌ها همه مشکلات حل می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: اینکه انتظار داشته باشیم خارجی‌ها برای اقتصاد ما رونق به همراه بیاورند اشتباه است و برای رونق اقتصادی باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و نباید تصور کنیم که ما به اروپا نیازمندیم.

فاضلی به انتظار اصناف در تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم بخشی از اهداف ما محقق شد اما انتظار اصناف این است که دولت نگاهی مانند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به این بخش کند.

** تجهیز 200 هزار واحد صنفی به صندوق مکانیزه فروش

رئیس اتاق اصناف در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش گفت: با تصمیمات گرفته شده تا پایان سال 200 هزار واحد صنفی و در سال آینده حداقل 500 هزار واحد صنفی به این صندوق‌ها مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند اصناف مخالف شفاف‌سازی هستند کاملا اشتباه است چرا که در برخی موارد در برخی از صنف‌ها شاهد افزایش هزار و 300 درصدی مالیات بودیم که این رقم بسیار عجیب است و با تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش زمینه پرداخت عادلانه مالیات فراهم می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تصریح کرد: با اجرای طرح باران بازرسی‌های صنوف مکانیزه شده و همچنین شبکه قاچاق به عنوان بزرگترین معضل پیش روی کشور قابل ردیابی و کنترل خواهد بود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار