معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای مولفه‌ی علمی و دیپلماسی قدرت را به صورت بارز شکوفا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه صبح امروز در ششمین نشست هم‌اندیشی معاونت و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها‌، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری، گفت: علی‌رغم همه تحریم‌های سنگینی که بر ایران گذاشته شد اما این تحریم ها نتوانست درجات بالای علمی ما را مهار کند. ما از لحاظ اقتصادی توانستیم در این تحریم‌ها مقاومت کنیم و کشور از لحاظ سیاسی توانست ثبات خود را حفظ کند.

آنچه که در روابط بین الملل به عنوان پایه‌های قدرت کشور شناخته می‌شود شامل پایه‌های ثابت (مثل منابع زیر زمینی و تاریخ و فرهنگ) داده‌های متغیر( مانند توانمندی علمی و توانمندی نظامی) و همچنین برخورداری از یک گفتمان است. 

وی در خصوص پایه‌های قدرت کشور بیان کرد: اگر از لحاظ علمی کشورمان وابسته باشد، نمی‌توانیم ابراز و ادعای قدرت کنیم. توانمندی دیپلماتیک یکی از ابعاد کم شناخته شده قدرت در کشور است اما واقعیت این است که اگر کشوری از دیپلماسی قوی برخوردار نباشد نمی‌تواند قدرتش را در منافع کشور استفاده کند. دانشگاه‌های ما نیز از پایه علمی قوی‌ برخوردار هستند اما از آنجا که ارتباطات بین‌المللی آنها در حد یک یا حتی صفر درصد است نمی‌توانند  تولید ثروت کنند. پس باید در این زمینه  از دیپلماسی کمک گرفته شود. چرا که دیپلماسی بدون قدرت و قدرت بدون دیپلماسی ناتوان است. 

وی ادامه داد: بسته سوم عوامل قدرت که در کنار عوامل ثابت و متغیر به آنها ضریب می‌بخشد برخورداری از یک گفتمان است،‌ گفتمان مقاومت و زیر سلطه نرفتن که انقلاب اسلامی ایران به ما عطا کرده است و در واقع با مجموع اینها ما می‌توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه است و در آینده می‌تواند به قدرت فرامنطقه‌ هم تبدیل شود. 

عراقچی اظهار داشت: به اعتقاد من مذاکرات هسته‌ای دو مولفه قدرت که یکی علمی و دیگری دیپلماسی است را به صورت بارز شکوفا کرده‌ است و ما توانستیم در عرصه علمی 6 قدرت بزرگ را به پای میز مذاکره برسانیم. دلیل اینکه قدرتهای بزرگ حاضر به مذاکره با ایران شده‌اند این بود که از تهدید‌های نظامی ایران نا امید شدند و دیدند که به لحاظ علمی ایران در عرصه هسته‌ای جا پای خود را محکم و تثبیت کرده و توانسته علاوه بر کامل کردن چرخه سوخت 20 سانتریفیوژ خود را به دو هزار سانتریفیوژ برساند و همچنین راکتور آب سنگین اراک را به مرز بهره‌برداری برساند. در واقع این عوامل باعث شده است که طرفهای مقابل حاضر به مذاکره شوند و با ما مذاکره نمایند‌. 

وی گفت: مذاکرات هسته ای ما را در هیچ عرصه‌ای به خصوص در عرصه علمی مهار نکرد اگر در سلاح‌های هسته‌ای مهار شدیم این هم برای ما آنچنان مهم نیست چرا که ما اصلا به دنبال تولید سلاح های هسته‌ای نبودیم که بخواهد مهار شدن این امر برای ما فرقی کند، در واقع برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما به رسمیت شناخته شد و راکتور آب سنگین به کار خودش ادامه داد. این شکوفایی علمی در کنار شکوفایی دیپلماتیک (یعنی توانسته‌ایم از لحاظ علمی و تجهیزات برای راکتور اراک و مدل‌سازی از کشورهای 1+5 کمک بگیرم و حتی اگر آنها در این زمینه ما را یاری نکنند ما قدرت و توانایی لازم برای انجام این مدل‌سازی را داریم.) که برای اولین بار در مقابل 6 قدرت دنیا قرار گرفتیم و در موضوع ایران کشورها با هم متحد شدند باعث شد برنامه هسته‌ای رفع تحریم‌ها و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت در دسترس قرار گیرد.  
وی در خصوص منع تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی از رشته‌ها در کشورهای خارجی تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها جلوی دانشجویان ما را که احساس می‌کردند رشته تحصیلی‌شان ممکن است به دانش هسته‌ای کشور کمک کند می‌گرفتند اما خوشبختانه با لغو تحریم‌ها این مانع به طور کامل بر داشته شد و  این فضا باعث شد قدرت مانور ما بیشتر از قبل شود. ما خوشحالیم که توانسته‌ایم در رشته هایی مانند نانو و پزشکی هسته‌ای حرفی را برای گفتن در عرصه‌های بین‌المللی و علمی جهان داشته باشیم.

سفارت‌خانه‌ها موظف به همکاری علمی و ایجاد ارتباط بین دانشگاهی هستند 
عراقچی عنوان کرد: تمامی سفارت‌خانه‌های ایران همانند سفارتخانه‌های دیگر کشورها موظف هستند که به همکاری‌های علمی و ایجاد ارتباط بین دانشگا‌ه‌ها و همچنین برگزاری سمینارهای علمی و جذب دانشجو کمک کنند و زمینه‌های لازم را محیا نمایند هر چند که حرکت در عرصه علمی و همکاری‌های بین‌المللی حساسیت‌های جانبی دارد اما باید توجه شود که این حساسیت نه آنقدر زیاد باشد که در عرصه‌های علمی و فرهنگی ممنوعیت ایجاد کند و نه آنقدر کم باشد که نسبت به نفوذ سوء استفاده کنندگان بی‌توجهی بیاورد. 

عراقچی در ادامه بیان کرد: دانشگاه‌های ما باید به سمت هر چه بیشتر بین المللی شدن حرکت کنند به هر حال علم و فناوری در یک بستر همکاری‌های مشترک بین‌المللی رشد بیشتری پیدا می‌کند و نباید اجازه دهیم که این امر یک سویه باشد و باید با تعامل دو سویه با دانشگاه‌ها بتوانیم به رشد و پیشرفت هر چه بیشتر علم و فناوری در کشور کمک کنیم. 

وی در خصوص حضور اساتید خارجی در دانشگاه‌های ایران عنوان کرد: حضور اساتید خارجی در دانشگاه‌ها امری است که منوط به خود دانشگاه‌های کشور است و آنها باید زمینه هایی را ایجاد کنند که اساتید خارجی در کشور و دانشگاه‌ها حضور یابند البته با رعایت ضوابط و شرایطی که وجود دارد. حضور اساتید خارجی می‌تواند همکاری‌های بین‌المللی را رشد و ارتقای بهتری دهد که سیاست امور خارجه هم کمک به این روند است ولی اجرای آن با خود دانشگاه‌ها است. 

عراقچی در خصوص قانون ویزا خاطر نشان کرد: دولت آمریکا تعهد کرده بحث ویزا را به گونه‌ای اجرا کند که منافع اقتصادی برجام خدشه دار نشود در قدم اول ترتیبی اتخاذ کردند که تجار و بازرگانان و کسانی که برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند دچار مشکل نباشند و این طور که گفته شده در مراحل بعدی هم برای کسانی که به ایران سفر می کنند هم تمهیداتی را در نظر بگیرند و ما همچنان منتظر هستیم تا عمل به این تعهدات را ببینیم. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار