یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بر اساس بررسی‌ها ،شاخص‌های کل بورس تهران در وضعیت بدبینانه‌ای قرار دارد و احتمال ریزش بازار سرمایه در آینده نزدیک وجود دارد.

  به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛محمد ماهیدشتی گفت:اگرچه چشم‌انداز اقتصاد کلان از نظر اقتصاد داخلی و بین‌الملل - شامل سیاست‌های انبساطی دولت، لغو تحریم‌ها و سفرهای هیئت‌های تجاری و همچنین بهبود قیمت نفت در دو هفته‌ گذشته - روشن است و ارزش معاملات بازار سهام تهران نسبت به گذشته افزایش یافته، اما باید توجه داشت بازار سهام نمی‌تواند بدون روندهای نزولی کوتاه‌مدت، رشد بلندمدت را تجربه کند.

وی ادامه داد: از نظر تکنیکی، بعدازآنکه شاخص کل توانست ازناحیه‌ سرسخت63 هزار و 284واحد تا 66 هزار و 400واحد بالا بیاید، خود را در یک محدوده‌ آزاد برای افزایش دید وروند شتابان خود را روز سه‌شنبه هفته گذشتهبه 2142 واحد افزایش دریک روز رساند.

ماهیدشتی افزود: محاسبات دلالت می‌کردند که درمحدوده‌ی 72 هزار واحد است که عیار این روند صعودی مشخص می‌شود.چرا کهاگرشاخص کل از این ناحیه عبورکند، روی چارت تا89 هزار و 723واحد یعنی قله‌ تاریخی بورس نمی‌توان برای شاخص کل مقاومت روند نزولی شناسایی کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: عبوراز 72 هزار واحد از نگاه تکنیکی می‌تواند بسیار نفس‌گیر باشد. چرا که شاخص کل درنیمه‌ سال 2014 حمایت خوبی در این محدوده ساخته بود که وقتی آن را ازدست داد، یکبار دیگر همین محدوده با قدرت جلوی رشد را گرفت. همچنین درهمین حوالی آخرین خط نزولی قابل رسم برای شاخص کل وجود دارد.

وی افزود: روز چهارشنبه هفته قبلشاخص کل اگرچه ابتدا 493 واحد رشد کرد، اما نهایتاً تنهایازده واحد از این رشد را توانست نگه دارد. بنابراین هشداری جدی برای ذخیره‌ سودها و عدم خرید بیشتر در قیمت‌های بالا را صادر کرده است.

ماهیدشتی گفت: بررسی فهرست 40 سهمی که بیشترین رشد را از 5 دی 1394، یعنی روز آغاز روند صعودی بورس داشته‌اند، حاکی ازآن است که علت اصلی و موتور رشد بورس تهران گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است. بر همین اساس 40 درصداز آن 40 سهم درگروه خودرو و ساخت قطعات قراردارند ودرحالیکه متوسط رشد قیمت در این سهم‌ها 76 درصدبوده، متوسط رشد سهم‌های خودرویی حداقل83 درصد بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حال که شاخص کل درمحدوده‌ مقاومتی بسیارسرسختی متوقف شده، طبیعی است که نخستین انگشت اتهام به سمت گروه خودرو و ساخت قطعات خواهد بود و آنان که بیشترین سهم را در رشد بازار داشته‌اند، متقابلاً باید بیشترین سهم را نیزدر اصلاح داشته باشند.


انتهای پیام/ع



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.