قراردادهای بازرگانی ایران جان تازه‌ای به شرکت های اروپایی، همچون ایرباس، داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ: پذیرش شگفت انگیز ایران برای خرید ایرباس گروه «اس ئی ای 380،» دومین دور از قراردادهای تازه برای سوپرجامبوهای این شرکت در سه هفته است و به این شرکت هواپیماساز کمک خواهد کرد تا بر مشکلات خود چیره شود. قرارداد ایران برای 12 فروند ای 380 که روز سه شنبه اعلام شد همراه با فروش سه فروند هواپیمای دوطبقه به شرکت هواپیمایی ژاپن، مایه شادمانی ایرباس شد؛ چرا که این مدل تازه، پس از سه سال نخستین خریدار خود را پیدا کرده است.

پانزده فروند جت به ارزش 6.5 میلیارد دلار فضای تنفسی تازه ای برای این سازنده فرانسوی فراهم خواهد کرد.  سفارش این هواپیماها برای خط ای 380 که سالی 30 فروند می سازد دست کم شش ماه کار فراهم خواهد آورد. ایرباس به دنبال کاهش هزینه هاست تا میزان سر به سر سالانه را به 25 هواپیما یا کمتر برساند. یان دروکلس از تحلیلگران «اودو سکوریتیس» در پاریس می گوید: «سفارش های تازه شاید نیاز به ساخت مدل تازه ای از موتور ای 380 را برطرف کند و به این شیوه، خریداران آینده را برای دادن سفارش های بیشتر، برانگیزد.»

قرارداد ایران، که به گمان بسیار برای شرکت ایران ایر خواهد بود، با استقبال رو به رو شده است؛ زیرا ایرباس دنبال این بود که ای 380 را به شرکتهایی فراتر از شرکتهای شناخته شده و درجه یک بفروشد ولی در این راه چندان کامیاب نبود. این شرکت هواپیمایی در دهه 1970 از بازیگران جهانی به شمار می آمد و حتی برای کنکورد مافوق صوت سفارش خرید داده بود که پس از انقلاب 1979 (1357) سفارش لغو شد.
هواپیمای ای 380 از بریتیش ایرویز نیز تاییدیه گرفته است. این شرکت هواپیمایی که 12 فروند ای 380 دارد، هفته گذشته اعلام کرد سرگرم بررسی و ارزیابی این است که آیا پنج یا شش فروند هواپیمای دست دوم دیگر نیز سفارش بدهد. هرچند ایرباس دوست دارد سوپرجامبوهای نو بفروشد چنین، اقدامی کاری برای پدید آوردن بازار هواپیمای دست دوم بسیار ارزشمند خواهد بود. ایرباس اگر می خواهد یک دهه یا بیشتر ساخت ای 380 را دنبال کند نیازمند صدها سفارش نو است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار