سی ان بی سی: سه دلیل برای اینکه بهای نفت هنوز به کف نرسیده است

برخی کارشناسان معتقدند روند کاهش بهای جهانی نفت ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «سی ان بی سی،» «اد مورس»، رئیس جهانی پژوهش در زمینه کالاهای اساسی در «سیتی گروپ»، می گوید بهای نفت خام با این امید افزایش یافت که اوپک و روسیه شاید برای کاهش تولید خود با هم کنار بیایند. ولی بهای پیش فروش نفت می تواند در آغاز هفته آینده باز هم کاهش یابد. 
مورس روز چهارشنبه به سی ان بی سی گفت: «تعیین بهای کف همیشه سخت بوده ولی می دانید که ما دو هفته پیش، دامنه زیر 30 دلار را آزمودیم. من نمی توانم بپذیرم که در چند ماه آینده این بها باز هم تکرار نشود.»

مورس یکی از نخستین تحلیلگرانی بود که به درستی سقوط بهای نفت به دامنه 20 دلاری را پیش بینی کرده بودند و او سه دلیل دارد که چرا حتی این نرخ می تواند به کمتر از 26.19 دلار هفته گذشته نفت خام آمریکا برسد. 
نخست آنکه ایران می تواند صادرات نفت خود را افزایش دهد و به بازاری بپیوندد که هم اکنون روزی نزدیک به 1.5 میلیون بشکه مازاد دارد. تهران می خواهد روزی 500 هزار بشکه بیشتر به بازار برساند. 

دوم، موجودی انبار نفت خام در حال افزایش است و تولید کنندگان برای نگهداری تولید خود جا ندارند. روز چهارشنبه آژانس بین المللی انرژی گزارش کرد که انباشت نفت خام آمریکا در هفته پیش تا 8.4 میلیون بشکه افزایش یافت، رقمی که برای خودش یک رکورد است. 
و سرانجام اینکه رشد اقتصادی، به ویژه در چین، پرچم سرخ را برای تقاضا افراشته کرده؛ چرا که در چین میزان رشد در سال 2015 به کمترین سطح در 25 سال یعنی 6.9 درصد رسید. 

مورس می افزاید: «اگر داده های تازه درباره چین همان راه پیشین را دنبال کند معنایش این خواهد بود که تقاضا همان نقش عرضه را در کاهش بهای نفت ایفا خواهد کرد.»
مورس در مورد فرضیه ای درباره کاهش تولید در نزد اعضای اوپک و کشورهایی که عضو نیستند گفت که باید توجه داشت هنوز هیچ یک از دولتمردان سعودی نگفته اند این کشور، که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان است، به بازی خواهد پیوست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار