در مرحله اول اين طرح أبتدأ بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و در صورت تمایل سایر وزارتخانه ها ، سایر کارکنان دولت میتوانند از كارت هاي اعتباري استفاده كنند.

همه چند و چون دريافت كارت رفاه ايرانيان
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان چندي است كه مسولان وزارت رفاه از ارايه كاراكارت يا همان كارت رفاه ايرانيان به بازنشستگان كشوري خبر داده اند.

اكنون پس از گذشت زمان از اجرایی شدن اين طرح سخناني مبني بر ارايه كارت اعتباري به افراد مشمول به گوش مي رسد.

کارت خرید اعتباری یک ابزار مالی مانند تسهیلات و ضمانت نامه بانکی است که یک فرد با استفاده از آن می تواند کالایی را خریداری نماید که بدون این ابزار امکان خرید آن را نداشته ممکن نبوده است. این کارت به صورت پراکنده و محدود تاکنون برای اقشار مختلف و توسط ادارات و سازمان های مختلف صادر شده است.

كارت هاي اعتباری رفاه اجتماعی برای بازنشستگان تامین اجتماعی ابتدا به صورت آزمایشی در دو استان توزیع و سپس در سراسر کشور اجرایی می شود.

بازنشستگان می توانند با مراجعه به اتحادیه ها و فروشگاه های بزرگ همچون سپه، رفاه، شهروند و فرهنگیان کالای خود را خریداری کنند.

این کارت ها یک بار مصرف نبوده و پس از هر خرید دوباره شارژ می شوند.

علي ربيعي وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعي در خصوص اين كارت ها تصریح کرد: کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان در مرحله اول به دو میلیون و 700 هزار بازنشسته تامین اجتماعی ارائه می شود و بر اساس این طرح افراد می توانند به فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: میزان اعتبار کارت هر فرد یک سوم حقوق ضرب در 12 می باشد؛ برای مثال اگر کسی یک و نیم میلیون تومان مستمری می گیرد کارت اعتبار این فرد تا 6 میلیون اعتبار دارد .

**چند و چون ثبت نام دريافت كارت رفاه ايرانيان

بازنشستگان تامین اجتماعی که بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند می توانند با ارسال کد ملی خود به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۴۲۲ درخواست خود را برای دریافت کارت اعلام نمایند و يا به جای ارسال کد ملی در سامانه http://www.samanehrefah.ir (سامانه رفاه) ثبت نام نمایند.

هزینه صدور کار ۲۰۰۰ تومان است که در بانک رفاه اخذ می شود.

اگر کد ملی خودرا پیامک کنند باید به شعبه ای که مستمری خود را دریافت می کنند برای تحویل کاراکارت مراجعه نمایند و در صورتی که در سامانه ثبت نام کنند می توانند شعبه خود ر ابه دلخواه انتخاب نمایند.

میدری معاون رفاه وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در اين باره تصریح کرد: در این طرح تلاش بر این بوده دریافت کنندگان این کارت بدون ارائه تضامین بانکی (سفته یا معرف) از این کارت و ابزار مالی بهره مند شوند.

وي گفت :کارت خرید اعتباری به عنوان یک وام کوچک محسوب می شود که دارنده آن می‌تواند نوسانات خرید خود را کاهش دهد و بدون مراجعه به بانک یا افراد حقیقی مانند دوستان و اقوام نیاز کوتاه مدت خود را تامین کند.

معاون وزیر کار در خصوص فروشگاه های پذیرنده طرح یادآور شد: تعاونی‌های سراسر کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، امکان، اسکات و فرهنگیان که در صورت ازدیاد تقاضا به تعداد این فروشگاه ها افزوده می‌شود. در مراحل اولیه به دلیل مشکلات اجرایی امکان استفاده از تعاونی‌های استانی ممکن است، در صورت تداوم طرح و پذیرش مقررات کارا کارت می توان فروشگاه های استانی را به شبکه پذیرنده کارت افزود.

کلیه اقشاری که بتوان از درآمدهای ماهانه آنان با روش های بسیار ساده اقساط ماهانه را کسر نمود به تدریج مشمول این طرح می شود.

در این طرح در مرحله اول بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، در مرحله دوم بازنشستگان کشوری و در صورت تمایل سایر وزارتخانه و کارکنان دولت مشمول این طرح خواهند بود.

**ارائه كارت رفاه ايرانيان با هَدَف خروج بازار از ركود

در فاز نخست این طرح ،کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان 129 هزار بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در البرز اجرا می شود.

این طرح با هدف دسترسی گروه‌های متوسط و کم درآمد جامعه به وام‌های کم بهره بانکی برای اولین بار دراستان البرز اجرایی مي شود و اگر اجرای این طرح دراستان البرز به مشکلی برنخورد در استان‌های دیگر کشور نیز اجرایی می‌شود.

اميد اين اجرای این طرح تاثیر مثبتی بر افزایش تقاضا برای خریدکالا از سوی مردم و خروج بازار از حالت رکود داشته باشد.

علي ربيعي وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي در خصوص كالاهاي قابل خريد با كارت مذكور مي گويد: کالاهایی که افراد می‌توانند از این فروشگاه‌ها خریداری کنند اغلب ایرانی است ولی دربرخی فروشگاهها نیزامکان خرید کالاهای خارجی فراهم شده است.

وي افزود: این طرح اگر درکل کشور اجرایی شود چهار میلیون خانوار درقالب یک میلیون و 700هزار بازنشسته را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اكنون اميدواريم با ارايه كالاهاي مرغوب ايراني به افرادي كه از كارت هاي اعتباري استفاده مي كنند اين طرْح نيز به خوبي همچون كشور تركيه در دازمدت و درميان تمامي بازنشستگان عملياتي شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار