دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور سهم حوزه دریا را در حال حاضر 1.6 درصد اعلام کرد و از افزایش آن تا 7 درصد در افق 1404 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کبکانیان دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور گفت: در جلسه امروز  موفق شدیم تا ماده‌ 4 از سند دریایی را با توجه به پیشنهاداتی که از ریاست جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده بود و پیشنهاداتی که مستقیماً توسط ستاد نقشه جامع علمی کشور دریافت شده بود پیش ببریم. تلفیق کلیه اسناد موجود به 9 ماده منجر شد وزن و تعداد بندهای هر ماده متفاوت است از این 9 ماده 3 ماده را همراه با مقدمه و تعاریف تصویب کردیم.

 کبکانیان تصریح کرد: با توجه به این که مطالب مربوط به سند گسترده و جامع دریایی کشور بود، در این جلسه از دستگاه‌ها، وزارتخانه‌های متنوع و حوزه‌های دفاعی حضور داشتند سند دریایی مباحث مفصلی از جمله آبزیان، شیلات، اقتصاد و دانش‌بنیان را در بر می‌گیرد.

وی در خصوص نگرانی‌های موجود در این حوزه توضیح داد: از این حوزه باید استفاده پایدار صورت بگیرد. بخش‌ها صنایع دریایی اعم از کشتی‌سازی، سواحل، بنادر،‌ اسکله‌ها و سازه‌های دریایی در این مجموعه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: این سند به کمک کلیه‌ی دستگاه‌ها نظیر سازمان محیط زیست، وزارت صنایع، وزارت راه و ریاست جمهوری و نیروهای دفاعی برنامه‌ریزی شد ماده‌ی دو این سند تحت عنوان ارزش‌های بنیادین با 7 بند و اصلاحاتی و ماده 3 به عنوان چشم‌انداز و با طرح کلی و نگارشی جدید به تصویب رسید. 

کبکانیان در خصوص اجرایی شدن این سند اظهار داشت: پس از راهبردها و اقدامات، اهداف کمی و کیفی مطرح می‌شود و سپس یک ساختار اجرایی و ستادی برای مجموعه‌ی مورد نظر طراحی می‌شود. این ستاد فرابخشی وظیفه نظارت و گزارش‌دهی سالانه را برعهده دارد که فعالیت خود را براساس شاخص‌های طراحی شده تعریف می‌کند. از جمله این ستادها، ستاد نانو، گیاهان دارویی، فن‌آوری زیستی و غیره می‌باشند که گزارش‌هایی به روز تحویل می‌دهند که توسط کارشناسان ارزیابی شود پس از صحت سنجی و نهایی شدن گزارش‌ها در حضور رؤسای سه قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شوند.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر سهم حوزه دریا از تولید ناخالص ملی 1.6 درصد است که برنامه داریم در افق 1404 این سهم را به 7 درصد برسانیم. بنابراین هر سال رشدی را به صورت خطی رصد خواهیم کرد. طراحی این سند از وظایف ستاد مربوطه و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد که در این ستاد وزیر راه، وزیر صنایع، وزیر دفاع و نماینده کل نیروهای مسلح حضور دارند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.