یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان توصیه هایی در خصوص استفاده کودکان و نوجوان از وسایل ارتباطی و الکترونیکی مثل موبایل و تبلیت ارائه کرد.

توصیه هایی برای بازی کودکان با تبلت و موبایلبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر اشرف تشکری در خصوص استفاده بیش از اندازه برخی کودکان از وسایلی مثل تبلت و موبایل برای بازی اظهار کرد: امروزه کودکان بسیاری را مشاهده می کنیم که در حال بازی با تلفن گوشی همراه و یا تبلت هستند و به نظر می رسد بازی با این وسایل و ابزار برای آنها از دیگر فعالیت ها و بازی با همسالان سرگرم کننده تر و جذاب تر است. هنگامی که کودکان، بزرگسالان و یا سایر کودکان را در حال بازی با این وسایل می بینند به انجام این کار ترغیب می شوند و چه بسا به سختی می توان این وسیله را از دست آنها گرفت.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: واقعیت کنونی این است که تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است و کودکان ما نیز در زندگی روزمره و برای بقا و بودن در کنار دیگران نیاز به تسلط بر تکنولوژی دارند. آموزش کنونی مدارس نیز به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی پیش می رود. ارتباطات، سفر، خرید و بسیاری موارد دیگر بر این پایه است و می توان گفت کودکان ما نیازمند آشنایی با نحوه به کارگیری از این ابزارها هستند.

وی ادامه داد: کودکان به دلیل صرف وقت بیشتر و کنجکاوی و رقابت با همسالان، ممکن است هنگام استفاده از این ابزار تسلط بیشتری داشته باشند و از والدین خود پیشی بگیرند. به نظر می رسد تهیه این چنین ابزارهایی در صورت استفاده نادرست و نا بهنگام آن، همانند هر ابزار دیگری می تواند در کنار منافع، مضراتی هم داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: باید استفاده از این قبیل وسایل مثل هر ابزار رفاهی و اسباب بازی دیگری قانونمند باشد و جنبه های جسمی و روانی استفاده از آن در کودک و خانواده در نظر گرفته شود.

دکتر تشکری با تاکید بر اینکه بازی با تبلت نباید جایگزین بازی های فیزیکی کودکان شود، گفت:کودک در بازیهای حرکتی و تفریحی استفاده از سایر ابزار زندگی را یاد می گیرد. او وقتی با دیگر همسالان و بزرگترها بازی می کند و نقش افراد مختلف را ایفا می کند در واقع به تمرین زندگی می پردازد. در اینگونه بازی ها کودکان ارتباط و گفتگو را یاد می گیرند، توجه به احساسات و عواطف دیگران را می آموزند و بسیاری از مهارتهای دیگر حسی و حرکتی کودک در اینگونه بازی ها پیشرفت می کند.

وی افزود: کودکان کوچکتر که به طور معمول در کنار خانواده و یا در محیط های کنترل شده مثل مدرسه و مهد کودک هستند نیازی به سیم کارت، شماره و ایمیل ندارند زیرا ارتباط با افراد ناشناس می تواند به آنها آسیب بزند و مهار اینگونه روابط برای والدین دشوار بوده و نظارت بر آن همیشگی نیست، ولی وقتی به سن نوجوانی نزدیک می شوند این نیاز بیشتر شده و لازم است ارتباط خود را توسعه دهند به عبارتی نمی توان آنها را محدود کرد چون بی تجربه و نا پخته پیش می روند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با ارائه چند توصیه برای استفاده از این وسایل به والدین اظهار کرد: در فضای ارتباط مجازی کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشید. بهتر است وسایل ارتباطی مثل تلفن در بخش های عمومی منزل قرار بگیرد تا امکان نظارت والدین در کودکان و نوجوانان بیشتر شود. در هرسنی که کودک را با تبلت آشنا می کنید قوانین استفاده از آن را  به کودک بیاموزید و خود نیز رعایت کنید.  

وی ادامه داد: والدین بدانند ابزارهایی را که برای شما گران قیمت است را به سرعت در دسترس کودکانتان قرار ندهید. همچنین کودکان بیشتر از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در روز کودکان از تبلت استفاده نکنند و با برنامه ها و بازی های کودکانتان آشنا باشید و محتوای آن را بدانید.

منبع: مهر

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار