یک روزنامه ایرلندی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نقش آمریکا و آل‌سعود را در مسلح کردن معارضان سوری بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیریش تایمز در گزارشی نوشت: در سال 2013 که باراک اوباما به سازمان اطلاعاتی آمریکا اجازه داد معارضان سوری را مسلح کند، «سیا» از حمایت دوست قدیمی خود که سابقه طولانی در حمایت مالی این سازمان اطلاعاتی دارد، مطمئن بود.

از آن زمان به بعد، سیا و دوست و متحد آن، آل سعود، یک روند غیر معمول در برنامه آموزش معارضان سوری در پیش گرفتند. به گفته مقامات دولت فعلی و پیشین آمریکا، بر اساس قرارداد میان این دو متحد قدیمی، عربستان سعودی کمک‌های هنگفت مالی و تسلیحاتی در اختیار این برنامه قرار می‌دهد و سیا مسئولیت آموزش نظامی معارضان را بر عهده گرفته است.

حمایت از معارضان سوری تنها بخشی از روابط طولانی آمریکا و آل سعود در فعالیت‌های جاسوسی است. حمایت از مخالفان شوروی سابق در افغانستان، جنگ نیابتی در آفریقا و خصومت با ایران از دیگر ابعاد این همکاری قدیمی است. در برخی موارد، نظیر مسئله سوریه، دو کشور بسیار هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند و در دیگر شرایط عربستان سعودی با کشیدن چک سفید، تمامی اقدامات آمریکا را تضمین می‌کند.

اگرچه آل سعود همکاری با سیا در سوریه را بطور عمومی اعلام کرده، سطح همکاری و میزان حمایت مالی خود را پنهان نگه داشته است. اطلاعاتی که از مصاحبه با ده‌ها مقام فعلی و پیشین آمریکا و همچنین از برخی منابع کشورهای حاشیه خلیج فارس بدست آمده است حاکی از آن است که چندین میلیارد دلار برای آموزش و تجهیز نظامی معارضان سوری هزینه شده است.

هدف اوباما از امضای برنامه مسلح کردن معارضان سوری بدست گرفتن کنترل بخش‌های از منطقه‌ای بود که اوضاع نابسامانی داشت. قطر و عربستان سعودی برای بیش از یکسال اسلحه به سوریه سرازیر کردند. همچنین قطری‌ها از مرز ترکیه به سوریه «آرپی‌جی» بصورت قاچاق وارد کردند. این اقدامات در کنار کمک‌های مالی این کشور به برنامه مشترک سیا و آل سعود بود. مقرهای نظامی قطر به عنوان مکان‌های حمایتی در این برنامه مورد استفاده قرار گرفت. این درحالی است که مقامات واشینگتن کمک‌های آل سعود را قابل مقایسه با دیگر کشورها نمی‌دانند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار