سیاستمدار انگلیسی و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس اذعان کرد ایران بزرگترین بازار نوپای جهان در 25 سال اخیر است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، «لرد لامونت،» سیاستمدار انگلیسی و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس، تصریح کرد ایران بزرگترین بازار در حال ظهور در 25 سال اخیر و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. با این حال، وی نگران عقب ماندن انگلیس از قافله کشورها و رقبایی است که در تلاش هستند از این بازار سهمی ببرند. 

وزیر سابق دارایی انگلیس معتقد است در صورتی که شرکت‌های انگلیسی بتوانند به‌موقع از فرصت ایجادشده پس از لغو تحریم‌های ایران استفاده کنند، سود فراوانی نصیب آن‌ها خواهد شد. 

لرد لامونت همچنین تأکید کرد: ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر نفتی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. این کشور همچنین دومین کشور بزرگ تولیدکننده گاز طبیعی در جهان به‌شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این‌ها، می‌توان به جرأت گفت ایران از نظر دارا بودن منابع انرژی، غنی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. اقتصاد ایران بر خلاف دیگر تولیدکننده‌های طلای سیاه در جهان، تنها به نفت وابسته نیست. به طور مثال، روی، مس و آلومینیوم از ذخایر مهم معدنی ایران هستند. همچنین، کارخانه خودروسازی این کشور به احتمال زیاد مایل به مشارکت و همکاری با خودروسازی‌های خارجی است. 

سهم تجارت انگلیس با ایران یک‌بیستم میزان مبادلات تجاری آلمان با این کشور است. شرکت‌های انگلیسی در این رقابت حتی از شرکت‌های آمریکایی که به طور قانونی نمی‌توانند با ایران تجارت کنند، نیز جا مانده است.

لرد لامونت، که پیش از این ریاست اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلیس را بر عهده داشت، به‌تازگی از سوی «دیوید کامرون،» نخست‌وزیر انگلیس، به عنوان یکی از 12 نماینده تجاری مسئول افزایش صادرات این کشور، منصوب شد. مأموریت این 12 نفر افزایش درآمد صادراتی انگلیس به یک‌هزار میلیارد دلار تا پیش از سال 2020 (1398) است. 

در ادامه گزارش آمده است: کشورهای غربی با وجود دست‌یابی به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، هنوز هم این کشور را به توسعه‌طلبی و پیگیری اهداف خصمانه در قبال کشورهای همسایه و بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم می‌کنند. «انجمن هِنری جکسون،» اندیشکده [جنگ‌طلب] انگلیس، [مدعی است] تهران بدنبال تسلط بر منطقه خاورمیانه است. با این وجود، لرد لامونت تأکید می‌کند سیاست‌گذاران تهران تمایلی به بی‌ثبات کردن منطقه ندارند و بیشتر بدنبال محافظت از امنیت کشور متبوعشان هستند. 

ایران و شش قدرت جهانی پس از مدت‌ها مذاکره، سرانجام چند ماه پیش، یک توافق‌نامه هسته‌ای امضا کردند. سرمایه‌گذاران خارجی پس از لغو تحریم‌های ایران ناعادلانه ایران، برای ورود به بازار بالقوه این کشور رقابت شدید را آغاز کرده‌اند.    


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار