لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سیستان و بانه- مریوان بار دیگر نتوانست رای مثبت نمایندگان را جلب کند.

مخالفت مجدد مجلس با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز دوشنبه (5 بهمن ماه) برای دومین بار با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سیستان و بانه- مریوان مخالفت کردند.

در این لایحه که از سوی دولت ارائه شده بود، قرار بود مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان ایجاد شود، اما نمایندگان با 98 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه این لایحه را مورد تصویب خود قرار ندادند.

البته در ابتدای بررسی این لایحه مخالفان و موافقان نیز به ابراز نظرات خود پرداختند.

حیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و خسروی به عنوان مخالف لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سیستان و بانه- مریوان صحبت کردند.

عمده نظرات مخالفان این بود که مناطق آزادی که پیش از این در کشور شکل گرفته است نتوانسته موفق عمل کند و به سکویی برای واردات بی‌رویه تبدیل شده است.

نادران در ابتدای اظهارنظر مخالف خود ضمن ابراز تاسف برای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این کمیسیون بایبد در ابتدا گزارشی از روند کاری مناطق آزاد کنونی تهیه و به مجلس ارائه می‌کرد.

وی ادامه داد: زمانی که ترکان خود مسئولیتی نداشت نسبت به تبدیل این مناطق به سکوهای وارداتی معترض بود و امروز ما به ازای واردات یک شغل را در کشور از دست خواهیم داد.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات واسلامشهر تصریح کرد: مجلس هشتم برای موافقت با دولت با تشکیل 70 منطقه آزاد تجاری صنعتی موافقت کرد حال اگر این مناطق خوب است کل کشور را به آن تبدیل کنیم.

نادران همچنین تاکید کرد: بی‌انظباطترین قسمت دولت بخش مناطق آزاد است و ما بارها از دولت خواسته‌ایم بودجهآن را به صورت شفاف ارائه کند اما تاکنون اقدامی نکرده‌اند و مناطق آزاد تجاری تبدیل به حیاط خلوت دولتمردان برای انجام کارهای سیاسی و اقتصادی شده است.

اما افضلی‌فرد، دهدشتی و سلیمان عباسی نمایندگانی بودند که در موافقت با این لایحه صحبت کردند.

عمده نظرات موافقان حول محور ایجاد شغل، جذب نقدینگی، معافیت مالیاتی، حذف تشریفات زاید، جذب صادرات و ... چرخید.

آن‌ها ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی را بویژه در مناطق محروم دلیلی برای عدم مهاجرت مردم این مناطق بیان کردند و ابراز داشتند که تصویب این لایحه به خواست مردم این مناطق بوده و اگر درست اجرا شود منافع ملی را در پی خواهد داشت.

افضلی فرد که به عنوان موافق این لایحه صحبت کرد، تشکیل این مناطق را به دلیل اجرا در سال 95 را مغایر قانون ندانست و گفت: اگر قانون مناطق آزاد به خوبی اجرا نمی‌شودآیا باید آن را انکار کرد؟ یا اینکه باید با اعمال نظارت جامع و فراگیر و بدون محافظه کاری آن را اجرا کرد.

اگرچه محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از رأی‌گیری و مخالفت نمایندگان ابراز امیدواری کرد که مجلس بتواند پس از بررسی دو لایحه برنامه و بودجه به این لایحه بار دیگر رسیدگی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار